FEATURES OF CONDUCTING SOCIO-PSYCHOLOGICAL TRAINING (SPT) FOR CHILDREN TRAUMATIZED BY THE CONSEQUENCES OF WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.20

Keywords:

socio-psychological training, psychological trauma, communication skills, skill development

Abstract

The article examines and analyzes the existence of a variety of types of training aimed at helping in the field of communication. The more popular and widely used CBT trainings are used to develop professional skills in sales, public speaking, team building, personal growth, etc. A separate category should include socio-psychological trainings, which are effective tools for developing and forming skills for building interpersonal contacts in artificially created groups with the participation of a trainer. The article states that currently, professional scientific literature contains various interpretations of the concept of social and psychological training. They are divided into three groups depending on the main goal: a training group for the purposeful formation of participants' competencies in the communicative sphere; a methodology for teaching behavioral skills for carrying out educational and professional activities; a method for group development of skills for purposeful cognition and development of one's own personality. Trauma in children can be the result of any type of violence or witnessing it, neglect, etc. Each type of trauma negatively affects the child's development and leads to experiencing long-term consequences. Often, trauma in children occurs due to family problems and unforeseen events. Modern Ukrainian society and children in particular are experiencing the trauma of war. Recognizing trauma in children is a complex process, as symptoms can manifest themselves on a physical level in the form of headaches or stomachaches, feelings of anxiety, withdrawal, aggression, and difficulty concentrating. With the help of selected psychological exercises, discussion games, participants can see themselves from the outside through feedback and evaluate their own problems through the eyes of others. In the conditions of a training group, it becomes possible to safely try on many new roles and acquire the necessary skills and abilities for communication.

References

Петринич О. Г., Доріна Л. Л. Проведення соціально-психологічного тренінгу (СПТ) для дітей травмованих наслідками війни. Теоретичні й практичні аспекти економіки, права та психології сучасності: Матеріали мультидисциплінарної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти (15 травня 2025 р.). Львів: МАУП, 2025. 132 с. С. 98–101.

Діти та війна: Навчання технік зцілення: посібник. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf

Технології психотерапевтичної допомоги постраждалим у подоланні проявів посттравматичного стресового розладу: монографія за ред. З. Г. Кісарчук. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 178 с.

Доріна Л.Л. Психологічні особливості проведення соціально-психологічного тренінгу (СПТ) для дітей травмованих наслідками війни Кваліфікаційна робота. ЛІ МАУП, 2025. Львів. 77 с.

Афанасьєва Н.Є., Перелигіна Л.А Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного тренінгу. Навчальний посібник. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/4053/1/%D0%9C%D0%A1%D0%9F%D0%A2%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf

Зливков В., Ліпінська С., Лукомська С. Сучасні тренінгові технології: інтегративний підхід. Київ. Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М., 2020. 210 с.

Мілютіна К. Л. Теорія та практика психологічного тренінгу : навч. посіб. Київ : МАУП, 2004. 192 с.

Матійків І. М. Тренерська майстерність: теорія і практика. Технологія проведення тренінгів. Львів : СПОЛОМ, 2021. 280 с.

Published

2025-06-26

How to Cite

Petrynych О. Г., & Hnatko М. М. (2025). FEATURES OF CONDUCTING SOCIO-PSYCHOLOGICAL TRAINING (SPT) FOR CHILDREN TRAUMATIZED BY THE CONSEQUENCES OF WAR. Psychological Studies, (2), 152–158. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.20

Issue

Section

Статті