ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ТРЕНІНГУ (СПТ) ДЛЯ ДІТЕЙ, ТРАВМОВАНИХ НАСЛІДКАМИ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.20Ключові слова:
соціально-психологічний тренінг, психологічна травма, комунікативні вміння, розвиток навичокАнотація
У статті розглянуто та проаналізовано наявність різноманітності видів тренінгів, що спрямовані на допомогу у сфері комунікації. Більш популярніші та використовувані тренінги СПТ використовуються для розвитку професійних навичок у продажах, ораторському мистецтві, для командоутворення, особистісного зростання тощо. До окремої категорії варто віднести соціально-психологічні тренінги, які є ефективними засобами у розвитку та формуванні навичок побудови міжособистісних контактів у штучно створених групах за участю тренера. У статті зазначено, що станом на тепер фахова наукова література містить різноманітні варіанти тлумачення поняття соціально-психологічного тренінгу. Вони виокремлюються в три групи в залежності від основної мети: тренінгова група цілеспрямованого формування компетентностей учасників у комунікативній сфері; методика навчання поведінкових навичок для здійснення навчальної та професійно-трудової діяльності; спосіб групового розвитку навичок цілеспрямованого пізнання та розвитку власної особистості. Травма у дітей може бути результатом будь-якого виду та насильства чи його свідчення, нехтування та інших негативних впливів. Кожний тип травми негативно впливає на розвиток дитини та призводить до переживання довготривалих наслідків. Часто травма у дітей виникає через сімейні проблеми та непередбачувані випадки. Сучасне українське суспільство, зокрема діти, переживають травму війни. Розпізнавання травми у дітей є складним процесом, оскільки симптоми можуть мати прояви на фізичному рівні у вигляді головного болю чи болю у животі, відчуття тривоги, замкнутості, агресії та труднощі з концентрацією. За допомогою підібраних психологічних вправ, ігор та дискусій учасники можуть через зворотний зв’язок побачити себе зі сторони й оцінити власні проблеми очима інших. В умовах тренінгової групи стає можливим безпечно приміряти на себе багато нових ролей та набути необхідних умінь і навичок для спілкування.
Посилання
Петринич О. Г., Доріна Л. Л. Проведення соціально-психологічного тренінгу (СПТ) для дітей травмованих наслідками війни. Теоретичні й практичні аспекти економіки, права та психології сучасності: Матеріали мультидисциплінарної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти (15 травня 2025 р.). Львів: МАУП, 2025. 132 с. С. 98–101.
Діти та війна: Навчання технік зцілення: посібник. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf
Технології психотерапевтичної допомоги постраждалим у подоланні проявів посттравматичного стресового розладу: монографія за ред. З. Г. Кісарчук. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 178 с.
Доріна Л.Л. Психологічні особливості проведення соціально-психологічного тренінгу (СПТ) для дітей травмованих наслідками війни Кваліфікаційна робота. ЛІ МАУП, 2025. Львів. 77 с.
Афанасьєва Н.Є., Перелигіна Л.А Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного тренінгу. Навчальний посібник. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/4053/1/%D0%9C%D0%A1%D0%9F%D0%A2%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
Зливков В., Ліпінська С., Лукомська С. Сучасні тренінгові технології: інтегративний підхід. Київ. Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М., 2020. 210 с.
Мілютіна К. Л. Теорія та практика психологічного тренінгу : навч. посіб. Київ : МАУП, 2004. 192 с.
Матійків І. М. Тренерська майстерність: теорія і практика. Технологія проведення тренінгів. Львів : СПОЛОМ, 2021. 280 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.