FEATURES OF ANXIETY IN STUDENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF SELF-ESTEEM
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.24Keywords:
anxiety, self-esteem, psychological characteristics of personality of students of higher education institutions, level of anxiety, level of self-esteem, personal anxiety, reactive anxietyAbstract
The article analyzes the psychological characteristics of anxiety in students with varying levels of self-esteem. The relevance of this issue is emphasized by the increasing stress factors affecting youth, especially amidst the conditions of war and socio-economic instability in the country. The study summarizes key theoretical approaches to understanding anxiety as a significant indicator of emotional instability and self-esteem as a fundamental component of the self-concept. Particular attention is paid to the analysis of social, emotional, and cognitive factors that play a crucial role in the formation of self-confidence during student years. The results of the empirical research confirmed the presence of an inverse relationship between anxiety levels and selfesteem: an increase in anxiety is accompanied by a decrease in self-esteem. Furthermore, certain gender differences in the manifestations of anxiety among students were revealed, while no statistically significant differences in self-esteem levels between men and women were found. The data obtained during the study provide a crucial basis for the development and further implementation of effective psychological interventions in higher education institutions. The article also notes that anxiety is a fairly common phenomenon among students and is often accompanied by various difficulties in interpersonal communication, academic activities, and professional self-determination. Self-esteem plays a central role in ensuring the internal well-being of an individual and can have both a reinforcing and weakening effect on the manifestations of anxiety. The research results showed that students characterized by low self-esteem demonstrate significantly higher rates of both personal and situational anxiety. The obtained data allow concluding about the importance of considering self-esteem in working with anxious states of youth and can be used in the psychological support of students.
References
Блохіна І. Психологічні причини виникнення тривожності у студентів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2021. № 4. С. 82–86. DOI: 10.32782/psy-visnyk/2021.4.16.
Каськов І., Марчевська А. Теоретичні аспекти тривожності та її вплив на самооцінку в юнацькому віці. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 4. С. 230–235.
Мельник Д. Тривожність та її вплив на розвиток підлітка. Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору : Матеріали Х Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції, м. Хмельницький, 19–20 листопада 2020 р. Хмельницький, 2020. С. 36–38.
Руденок А., Рудик Г. Тривожність та її прояви у батьків дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни. Psychology Travelogs. 2024. № 3. С. 197–209. DOI: 10.31891/PT-2024-3-19.
Шевченко Н. Теоретичні підходи до розуміння поняття «самоповага» в історичному поступі психологічного знання. Наука і освіта. 2015. № № 11–12. С. 19–25.
Войчишина А., Кізь О. Самоповага у структурі самосвідомості майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти. Impact of modernity on science and practice : abstracts of VIII International Scientific and Practical Conference, м. Мадрид, 6–7 квітня 2021 р. Мадрид, 2021. С. 138–141.
Особистісні та ситуативні детермінанти благополуччя особистості в сучасних умовах життєдіяльності : колективна монографія / О. Ковальова та ін. Вінниця : ДонНУ імені Василя Стуса, 2023. 248 с. DOI: 10.31558/978-617-7721-64-1-(3.2).
Малихіна О. Дослідження когнітивного компонента у структурі самоповаги студентів. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки». 2017. № 6 (51). С. 249–257.
Малихіна О. Теоретичне обґрунтування моделі формування самоповаги у студентському віці. Psychological journal. 2020. Т. 6. № 3. С. 144–153.
Михальченко Н., Вдовиченко Р., Шапочка К., Марикіна А., Лоза Д. Самоповага особистості дошкільника як психологічна проблема. Colloquium-journal. 2021. № 28 (115). С. 25–28.
Збірник методик для діагностики психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до діяльності у складі миротворчих підрозділів : методичний посібник / О. Кокун та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2011. 281 с.