ОСОБЛИВОСТІ ТРИВОЖНОСТІ СТУДЕНТІВ З РІЗНИМИ РІВНЯМИ САМОПОВАГИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.24

Ключові слова:

тривожність, самоповага, психологічні особливості особистості студентів закладів вищої освіти, рівень тривожності, рівень самоповаги, особистісна тривожність, реактивна тривожність

Анотація

У статті проаналізовано психологічні особливості тривожності студентів з різними рівнями самоповаги. Актуальність цієї проблеми підкреслюється зростанням стресових чинників, що впливають на молодь, особливо в умовах воєнного стану та нестабільної соціально-економічної ситуації у країні. У роботі узагальнено ключові теоретичні підходи до розуміння тривожності як важливого індикатора емоційної нестійкості та самоповаги як фундаментального складника Я-концепції особистості. Особливу увагу приділено аналізу соціальних, емоційних і когнітивних чинників, які відіграють значну роль у процесі формування впевненості в собі у студентському віці. Результати проведеного емпіричного дослідження підтвердили наявність зворотного зв’язку між рівнями тривожності та самоповаги: підвищення рівня тривожності супроводжується зниженням самоповаги. Окрім того, було виявлено статеві відмінності у проявах тривожності серед студентів, тоді як статистично значущих розбіжностей у рівнях самоповаги між чоловіками і жінками виявлено не було. Отримані під час дослідження дані є важливим підґрунтям для розроблення та подальшого впровадження ефективних психологічних інтервенцій у закладах вищої освіти. Також у статті зазначено, що тривожність є досить поширеним явищем серед студентської молоді та часто супроводжується різноманітними труднощами у сфері міжособистісного спілкування, навчальної діяльності та професійного самовизначення. Самоповага відіграє центральну роль у забезпеченні внутрішнього благополуччя особистості та може мати як посилювальний, так і послаблювальний вплив на прояви тривожності. Результати дослідження показали, що студенти, які характеризуються низьким рівнем самоповаги, демонструють значно вищі показники як особистісної, так і ситуативної тривожності. Отримані дані дозволяють зробити висновок про важливість урахування самоповаги в роботі із тривожними станами молоді та можуть бути використані у психологічному супроводі студентів.

Посилання

Блохіна І. Психологічні причини виникнення тривожності у студентів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2021. № 4. С. 82–86. DOI: 10.32782/psy-visnyk/2021.4.16.

Каськов І., Марчевська А. Теоретичні аспекти тривожності та її вплив на самооцінку в юнацькому віці. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 4. С. 230–235.

Мельник Д. Тривожність та її вплив на розвиток підлітка. Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору : Матеріали Х Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції, м. Хмельницький, 19–20 листопада 2020 р. Хмельницький, 2020. С. 36–38.

Руденок А., Рудик Г. Тривожність та її прояви у батьків дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни. Psychology Travelogs. 2024. № 3. С. 197–209. DOI: 10.31891/PT-2024-3-19.

Шевченко Н. Теоретичні підходи до розуміння поняття «самоповага» в історичному поступі психологічного знання. Наука і освіта. 2015. № № 11–12. С. 19–25.

Войчишина А., Кізь О. Самоповага у структурі самосвідомості майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти. Impact of modernity on science and practice : abstracts of VIII International Scientific and Practical Conference, м. Мадрид, 6–7 квітня 2021 р. Мадрид, 2021. С. 138–141.

Особистісні та ситуативні детермінанти благополуччя особистості в сучасних умовах життєдіяльності : колективна монографія / О. Ковальова та ін. Вінниця : ДонНУ імені Василя Стуса, 2023. 248 с. DOI: 10.31558/978-617-7721-64-1-(3.2).

Малихіна О. Дослідження когнітивного компонента у структурі самоповаги студентів. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки». 2017. № 6 (51). С. 249–257.

Малихіна О. Теоретичне обґрунтування моделі формування самоповаги у студентському віці. Psychological journal. 2020. Т. 6. № 3. С. 144–153.

Михальченко Н., Вдовиченко Р., Шапочка К., Марикіна А., Лоза Д. Самоповага особистості дошкільника як психологічна проблема. Colloquium-journal. 2021. № 28 (115). С. 25–28.

Збірник методик для діагностики психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до діяльності у складі миротворчих підрозділів : методичний посібник / О. Кокун та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2011. 281 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Теслик, Н. М., Ніколаєнко, С. О., & Маслак, М. С. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ТРИВОЖНОСТІ СТУДЕНТІВ З РІЗНИМИ РІВНЯМИ САМОПОВАГИ. Психологічні студії, (2), 179–184. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.24

Номер

Розділ

Статті