PERSONAL DETERMINANTS OF CONSTRUCTIVE BEHAVIOR IN CONFLICT SITUATIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.28Keywords:
behavioral strategies in conflict situations, conflict, coping strategies, emotional intelligence, personality assertiveness, adulthoodAbstract
The article presents results of an empirical study of personal determinants of constructive behavior in conflict situations in adults. The relevance of the study is due to the increase in the number of conflict situations in the daily life of an individual in conditions of social transformations, increased pace of life and psychological vulnerability, which actualizes the need to study personal factors of constructive behavior in conflict. The study was based on the assumption that personal assertiveness, development of emotional intelligence and the use of effective coping strategies can be personal determinants of constructive behavior in conflict situations. It has been found that the dominant style of behavior in conflict for both women and men is “cooperation”, which indicates an orientation towards a constructive solution taking into account the interests of both parties. In second place is “rivalry”, which reflects the desire to achieve one’s own goal despite the presence of a conflict. The third most frequent style is “compromise”, which indicates a willingness to make mutual concessions. The least pronounced are the styles of “adaptation” and “avoidance”, which indicates a low tendency to passive avoidance or adjustment in difficult situations. Personal determinants of constructive behavior in conflict have been studied. The authors have found that the level of assertiveness in men is higher compared to women, which is manifested in greater autonomy and confidence in behavior. In women, assertiveness is manifested in favorable conditions and has the potential to grow. It has been found that the emotional intelligence of respondents is generally at an average level with a tendency to high. Women demonstrate higher indicators of emotional awareness, empathy and recognition of other people’s emotions, while men – in emotion management and self-motivation. It has been found that adaptive coping strategies prevail in both groups, which indicates effectiveness in overcoming difficulties. It has been recorded that women use prosocial and indirect strategies more often, and also have higher emotional reactivity; men are more prone to internal autonomy and demonstrate some aggressive tendencies. Maladaptive strategies are rare in both groups, which indicates the general psychological maturity of the respondents. According to the results of the correlation analysis, the hypothesis has been confirmed.
References
Бевзо Г. Міжособистісні конфлікти в бізнес-середовищі: причини виникнення та методи розв’язання. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2021. Т. 32 (71). № 6. С. 26–31.
Булгакова О., Савченкова М. Теоретико-методологічні основи вивчення особливостей вирішення міжособистісних конфліктів. Наукові перспективи. 2023. № 8(38). С. 618–630. DOI: 10.52058/2708-7530-2023-8(38)-618-630.
Глазл Ф. Конфлікт-менеджмент : довідник для керівників та консультантів. 10-те вид. Київ : АДЕФ-Україна, 2020. 528 с.
Тихонович В. Причини виникнення та управління міжособистісними конфліктами в команді. Psychology Travelogs. 2024. С. 57–69. DOI: 10.31891/PT-2024-3-6.
Семиченко В. Психологія педагогічної діяльності : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Київ : Вища школа, 2004. 336 c.
Бортун В. Системний аналіз конструктивної конфліктності особистості. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки». 2020. Вип. 11 (40). DOI: 10.32405/2522-9931/2522-9958-2020-11(40)-10-27.
Мухіна Л. Психологічні особливості розвитку конфліктологічної компетентності майбутніх учителів : дис. ... канд. психол. наук. Миколаїв, 2019. 259 с.
Свириденко І. Конфліктність особистості з різними рівнями зрілості : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ : Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, 2016. 23 с.
Гречановська О. Асертивність як складова конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Педагогіка безпеки. 2019. № 1. С. 66–69. DOI: 10.31649/2524-1079-2019-4-1-066-071.
Козич І. Асертивна поведінка як новоутворення процесу формування конфліктологічної компетентності майбутнього педагога вищої школи. Вісник Запорізького національного університету. 2014. № 1 (22). С. 135–143.
Ames D., Lee A., Wazlawek A. Interpersonal Assertiveness: Inside the Balancing Act. Social and Personality Psychology Compass. 2017. Vol. 11. № 6. DOI: 10.1111/spc3.12317.
Klar Y. Conflict as a Cognitive Schema: Toward a Social Cognitive Analysis of Conflict and Conflict Termination. The Social Psychology of Intergroup Conflict. Theory, Research and Applications / еd. by W. Stroebe a.o. Berlin, 2018. P. 73–85. DOI: 10.1007/978-3-642-52124-9_4.
Folkman S., Lazarus R. S. Coping and emotion. Stress and Coping / eds. A. Monat, R. S. Lazarus. Neu York, 1991. P. 207–227.
Психодіагностика. Психологічний практикум / О. Баклицька та ін., Львів : СПОЛОМ, 2015. 464 с.