ОСОБИСТІСНІ ДЕТЕРМІНАНТИ КОНСТРУКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ В КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.28

Ключові слова:

стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях, копінг-стратегії, емоційний інтелект, асертивність особистості, дорослий вік

Анотація

У статті представлені результати емпіричного дослідження особистісних детермінант конструктивної поведінки в конфліктних ситуаціях в осіб дорослого віку. Актуальність дослідження зумовлена зростанням кількості конфліктних ситуацій у повсякденному житті особистості в умовах соціальних трансформацій, підвищеного темпу життя та психологічної вразливості, що актуалізує потребу у вивченні особистісних чинників конструктивної поведінки в конфлікті. Дослідження ґрунтувалось на припущенні про те, що особистісними детермінантами конструктивної поведінки в конфліктних ситуаціях можуть виступати асертивність особистості, розвиненість емоційного інтелекту та застосування ефективних копінг-стратегій. Виявлено, що панівним стилем поведінки в конфлікті як у жінок, так і в чоловіків є «співпраця, що свідчить про орієнтацію на конструктивне розв’язання з урахуванням інтересів обох сторін». На другому місці – «суперництво», яке відображає прагнення досягти власної мети попри наявність конфлікту. Третім за частотою став «компроміс», що вказує на готовність до взаємних поступок. Найменш вираженими були стилі «пристосування» та «уникнення», що свідчить про низьку схильність до пасивного уникання чи пристосовування у складних ситуаціях. Досліджено особистісні детермінанти конструктивної поведінки в конфлікті. Установлено, що рівень асертивності в чоловіків вищий порівняно із жінками, що проявляється в більшій автономності та впевненості в поведінці. У жінок асертивність виявляється у сприятливих умовах і має потенціал до зростання. Виявлено, що емоційний інтелект у респондентів загалом перебуває на середньому рівні з тенденцією до високого. Жінки демонструють вищі показники емоційної обізнаності, емпатії та розпізнавання емоцій інших людей, тоді як чоловіки – в управлінні емоціями та самомотивації. З’ясовано, що в обох групах переважають адаптивні копінг-стратегії, що свідчить про ефективність у подоланні труднощів. Зафіксовано, що жінки частіше використовують просоціальні та непрямі стратегії, а також мають вищу емоційну реактивність; чоловіки більш схильні до внутрішньої автономності та демонструють окремі агресивні тенденції. Дезадаптивні стратегії трапляються рідко в обох групах, що вказує на загальну психологічну зрілість респондентів. За результатами кореляційного аналізу висунуте припущення було підтверджено.

Посилання

Бевзо Г. Міжособистісні конфлікти в бізнес-середовищі: причини виникнення та методи розв’язання. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2021. Т. 32 (71). № 6. С. 26–31.

Булгакова О., Савченкова М. Теоретико-методологічні основи вивчення особливостей вирішення міжособистісних конфліктів. Наукові перспективи. 2023. № 8(38). С. 618–630. DOI: 10.52058/2708-7530-2023-8(38)-618-630.

Глазл Ф. Конфлікт-менеджмент : довідник для керівників та консультантів. 10-те вид. Київ : АДЕФ-Україна, 2020. 528 с.

Тихонович В. Причини виникнення та управління міжособистісними конфліктами в команді. Psychology Travelogs. 2024. С. 57–69. DOI: 10.31891/PT-2024-3-6.

Семиченко В. Психологія педагогічної діяльності : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Київ : Вища школа, 2004. 336 c.

Бортун В. Системний аналіз конструктивної конфліктності особистості. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки». 2020. Вип. 11 (40). DOI: 10.32405/2522-9931/2522-9958-2020-11(40)-10-27.

Мухіна Л. Психологічні особливості розвитку конфліктологічної компетентності майбутніх учителів : дис. ... канд. психол. наук. Миколаїв, 2019. 259 с.

Свириденко І. Конфліктність особистості з різними рівнями зрілості : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ : Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, 2016. 23 с.

Гречановська О. Асертивність як складова конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Педагогіка безпеки. 2019. № 1. С. 66–69. DOI: 10.31649/2524-1079-2019-4-1-066-071.

Козич І. Асертивна поведінка як новоутворення процесу формування конфліктологічної компетентності майбутнього педагога вищої школи. Вісник Запорізького національного університету. 2014. № 1 (22). С. 135–143.

Ames D., Lee A., Wazlawek A. Interpersonal Assertiveness: Inside the Balancing Act. Social and Personality Psychology Compass. 2017. Vol. 11. № 6. DOI: 10.1111/spc3.12317.

Klar Y. Conflict as a Cognitive Schema: Toward a Social Cognitive Analysis of Conflict and Conflict Termination. The Social Psychology of Intergroup Conflict. Theory, Research and Applications / еd. by W. Stroebe a.o. Berlin, 2018. P. 73–85. DOI: 10.1007/978-3-642-52124-9_4.

Folkman S., Lazarus R. S. Coping and emotion. Stress and Coping / eds. A. Monat, R. S. Lazarus. Neu York, 1991. P. 207–227.

Психодіагностика. Психологічний практикум / О. Баклицька та ін., Львів : СПОЛОМ, 2015. 464 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Шевченко, Н. Ф., & Жукова, І. О. (2025). ОСОБИСТІСНІ ДЕТЕРМІНАНТИ КОНСТРУКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ В КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЯХ. Психологічні студії, (2), 205–213. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.28

Номер

Розділ

Статті