СУБ’ЄКТНІСТЬ У СТУДЕНТСЬКОМУ ВІЦІ: ЗАГАЛЬНІ ТЕОРЕТИЧНІ УЯВЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.2.4

Ключові слова:

суб’єктність, студентський вік, рефлексія, інтелект, самостійність, пошук сенсу життя

Анотація

Метою статті є аналіз основних теоретичних уявлень про сутність і розвиток суб’єктності у студентському віці. У публікації обґрунтовано теоретичну і практичну актуальність дослідження означеної проблематики. Встановлено, що основними рисами студентського віку є посилення рефлексії, створення життєвих планів, готовність до професійного й особистісного самовизначення, інтеграція в різні соціальні сфери, розвиток самосвідомості, формування світогляду. В контексті мети статті суб’єктність розглядається як характеристика активного впливу на зовнішню та внутрішню дійсність. При цьому основними рисами суб’єктності є самостійність, індивідуальність, самодостатність, готовність до складних рішень. Суб’єктність студентів потрактовано як динамічну характеристику особистості, що відображає індивідуальний стиль діяльності й цілісність уявлень про себе. Цей феномен є основою активної позиції стосовно здобуття освіти, набуття досвіду, саморегуляції поведінки. Визначено, що у студентському середовищі суб’єктність проявляється в прагненні до нового, соціальній взаємодії, досягненні успіху. Описано чинники розвитку суб’єктної позиції в період здобуття вищої освіти: освітній діалог у різних соціальних системах; активне засвоєння суб’єктного досвіду в процесі навчально-професійної діяльності; стимулювання саморегуляції й самоконтролю студентів; гармонізація компонентів самосвідомості; розвиток рефлексії. Схарактеризовано рівні сформованості суб’єктності здобувачів вищої освіти: імітаційний, регулятивний, креативний. Проаналізовано основні психічні феномени, що впливають на формування суб’єктності студентів: рефлексію, інтелект, самостійність, пошук сенсу життя, творчість. Зроблено висновок про те, що основним соціальним аспектом розвитку суб’єктної позиції студентів є соціальна активність у ЗВО та навчально-професійна діяльність. Подальші перспективи дослідження окресленої проблематики вбачаємо в зборі та аналізі емпіричних показників суб’єктності студентів у вищій школі. 

Посилання

Жданюк Л. Соціально-психологічні особливості студентського віку. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки» : зб. наукових праць. 2017. № 4 (33). С. 28–40.

Дерека Т. Г., Ляшенко В. М., Туманова В. М., Гацко О. В. Психологічні особливості студентів закладів вищої освіти. Педагогічний процес: теорія і практика. 2018. № 3. С. 7–15.

Чухрій І. В. Психологічні особливості емоційних переживань осіб юнацького віку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2023. № 6. С. 54–58.

Смульсон М. Л., Мещеряков Д. С., Назар М. М., Дітюк П. П. Концепція проєктування віртуального освітнього простору з потенціалом розвитку суб’єктності дорослих. Технології розвитку інтелекту. 2023. Том 7. № 1 (33). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/619.

Певна С. Є. Студент як суб’єкт освіти: сутність та особливості. Наука і освіта. 2015.№ 6. С. 110–115.

Ляпіна Л., Мінц М., Кульгава А. Студентська молодь: до проблеми характеристики соціального портрета. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2021. Вип. 89. С. 30–37.

Шахов В. В. Особливості становлення самосвідомості в юнацькому віці. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2017. Вип. 51. С. 134–138.

Галузяк В. М. Сутнісні ознаки суб’єктності особистості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наукових праць. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. № 6 (30). Ч. 1. С. 262–267.

Вовк В. О. Психолого-педагогічні чинники розвитку суб’єктної позиції майбутнього фахівця. Психологічний часопис Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2017. № 6 (10). С. 25–34.

Разуменко О. О. Формування суб’єктності студента як передумова педагогічних відносин. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2016. Вип. 14. С. 93–96.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-19

Як цитувати

Зінченко, О. В., & Шерудило, А. В. (2024). СУБ’ЄКТНІСТЬ У СТУДЕНТСЬКОМУ ВІЦІ: ЗАГАЛЬНІ ТЕОРЕТИЧНІ УЯВЛЕННЯ. Психологічні студії, (2), 36–41. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.2.4

Номер

Розділ

Статті