АКСІОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ФЕНОМЕНОЛОГІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ГРУП ПІДТРИМКИ В КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.10Ключові слова:
аксіологічні детермінанти, військова травма, групова динаміка, групи підтримки, екзистенційне переосмислення, психологічна допомога, соціально-психологічний супровід, ціннісні трансформації.Анотація
У статті окреслено теоретико-методологічні засади дослідження аксіологічних детермінант феноменології діяльності груп підтримки в умовах воєнного стану. Визначено три фундаментальні механізми впливу аксіологічних детермінант на ефективність групової підтримки: ціннісна інтеграція, екзистенційне переосмислення та соціальна консолідація. Доведено, що ці механізми забезпечують не лише терапевтичний ефект групової роботи, але і сприяють формуванню нової соціальної реальності в умовах воєнного часу. У процесі дослідження здійснено порівняльну характеристику аксіологічних детермінант групової підтримки в мирний час та в умовах війни. Виявлено фундаментальні відмінності у характері групової динаміки та ціннісних орієнтаціях: трансформацію домінуючих цінностей від індивідуального розвитку до колективного виживання та взаємопідтримки; зміну характеру групової взаємодії від структурованої до кризово-орієнтованої; переорієнтацію фокусу психологічної роботи від особистісних проблем до травматичного досвіду та екзистенційних криз. Встановлено, що трансформація ціннісно-смислової сфери має системний характер і проявляється на когнітивному (переосмислення життєвих цінностей), емоційному (посилення емпатійних зв’язків) та поведінковому (розвиток адаптивних механізмів) рівнях групової взаємодії. Виявлено специфічні феномени групової динаміки в контексті роботи з воєнною травмою: ціннісної консолідації, екзистенційного резонансу та травматичного зростання. Обґрунтовано, що ці феномени відображають глибинні процеси трансформації травматичного досвіду та формування нових адаптивних механізмів у груповому контексті. Розроблено практичні рекомендації щодо впровадження трирівневої моделі підготовки фасилітаторів, що включає розвиток компетенцій у сфері ціннісної інтеграції, формування навичок екзистенційного переосмислення та розвиток здібностей соціальної консолідації. Сформульовано методичні рекомендації щодо створення безпечного простору для травматичного зростання, формування ціннісно-орієнтованого підходу до групової роботи та інтеграції культурно-специфічних аспектів.
Посилання
Lewin K. Principles of Topological Psychology. Read Books Ltd, 2013. 358 p.
Татенко В.О. Суб’єктно-вчинковий підхід як форма соціально-психологічного мислення. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2017. Вип. 39(42). С. 26–38.
Титаренко Т.М. Соціально-психологічний супровід посттравматичних особистісних трансформацій. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2020. Вип. 45(48). С. 59–68.
Максименко С.Д. Генеза здійснення особистості. Київ : КММ, 2006. 240 с.
Herman J.L. Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence. New York : Basic Books, 2015. 336 p.
van der Kolk B. The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma. New York : Penguin Books, 2015. 464 p.
Tedeschi R.G., Calhoun L.G. Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15, № 1. P. 1–18. DOI: 10.1207/s15327965pli1501_01 (дата звернення: 26.11.2024).
Кісарчук З.Г., Омельченко Я.М., Лазос Г.П., Литвиненко Л.І., Царенко Л.Г. Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій : методичний посібник. / за ред. З.Г. Кісарчук. Київ : Логос, 2015. 207 с.
Кетлер-Митницька Т.С. Психологічний тренінг як засіб активізації посттравматичного зростання в умовах війни. Соціально-психологічна робота: інновації, стратегії та можливості : збірник матеріалів круглого столу з міжнар. участю, м. Кам’янець-Подільський–Ломжа / наук. ред.: З. Шарлович та ін., 19 берез. 2024. С. 25–29.
Горбунова В., Савиченко О., Тичина І., Портницька Н. Посилення спроможності соціальних працівників здійснювати психосоціальну підтримку ветеранів та їх сімей з питань психічного здоров’я : методичний посібник для соціальних працівників. 2022. 61 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/34828/ (дата звернення: 28.11.2024).
Пов’якель Н.І. Професійна рефлексія психолога-практика. Практична психологія та соціальна робота. 1998. № 6–7. С. 3–6.
Романчук О.І. Психотравма та спричинені нею розлади: прояви, наслідки й сучасні підходи до терапії. Нейроnews: психоневрологія та нейропсихіатрія. 2019. № 1(108). С. 30–37.