ВІЛЬНА ГРА У ПСИХОЛОГІЧНІЙ РОБОТІ З ДОШКІЛЬНИКАМИ

Автор(и)

  • Тетяна Олександрівна Бородулькіна Національний університет «Запорізька політехніка» https://orcid.org/0000-0002-7793-0412

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.5

Ключові слова:

гра, вільна гра, діти дошкільного віку, ігрова терапія, психологічна допомога дошкільникам, дитячо-батьківське консультування

Анотація

У статті автор звертає увагу на три ключові проблеми, пов’язані з основним об’єктом дослідження, – вільною грою у психологічній роботі з дітьми дошкільного віку. Перша проблема стосується розмивання сутності гри та втрати її духовного виміру за безліччю наявних сучасних ігрових технологій. Друга проблема пов’язана з поступовим зникненням вільної гри з дитинства сучасних дошкільників, її витісненням тими формами гри, які для дітей пропонує в готовому (і часто штучному) вигляді світ дорослих, що пов’язане передусім з нерозумінням дорослими важливості саме вільної гри для повноцінного цілісного розвитку маленької дитини. Третя проблема полягає в поступовому зникненні вільної гри з безпосередньої психологічної роботи з дошкільниками, що пов’язане із загальнопоширеною тенденцією до чіткої регламентації процесу надання психологічної допомоги, складнощами планування і організації вільної гри під час конкретного заняття, нерозумінням фахівцями терапевтичного потенціалу вільної гри як засобу зцілення дитини від травматичного досвіду тощо. На основі теоретичного аналізу, узагальнення і рефлексії авторського практичного досвіду психологічної роботи з дітьми дошкільного віку (4–6 (7) років) звертається особлива увага на важливість застосування вільної гри у психологічній і психотерапевтичній роботі з дошкільниками; описано кейси із психологічної практики з використанням вільної гри в терапевтичній пісочниці в індивідуальних психологічних заняттях із конкретними дітьми; запропоноване робоче визначення вільної гри. Автор зазначає, що психологам і психотерапевтам варто взяти до уваги такий засіб роботи з дітьми, як вільна гра, уміти проводити психоедукацію з батьками щодо важливості присутності в житті дитини вільної гри для її цілісного повноцінного розвитку. Повернення вільної гри в життя сучасних дошкільників є відповідальністю дорослих, зокрема батьків, усіх фахівців, які працюють із дітьми дошкільного віку.

Посилання

Beqiri Z., Mucaj A. The Outdoor Environment in Preschool Institutions: Play and Educational Activities in Kindergartens. Journal of Educational and Social Research. 2025. № 15 (2). P. 515–527. DOI: 10.36941/jesr-2025-0077.

Литвиненко С., Ямницький В. Ігрова терапія як засіб психологічної допомоги. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : збірник наукових праць. 2008. Вип. 41. С. 21–24.

Компані М.-Л. Вільна гра – джерело освіти. Вальдорфський дитячий садок сьогодні. Київ : Наірі, 2016. С. 99–113.

Кутик К. Гра зміцнює дитину. Київ : Наірі, 2023. 160 с.

Нюш М. Л. Гра із глибини душі. Про здатність дітей гратися у зцілювальні ігри. Київ : Наірі, 2021. 132 с.

Крутій К., Деснова І., Замелюк М. Дефініція «гра як провідний тип діяльності дошкільника»: аналіз підходів. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 2 (4). С. 84–91. DOI: 10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.13.

Завязун Т. Вільна гра як базова цінність дошкільного дитинства. Педагогічна Житомирщина. 2023. № 3 (31). URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2023/09/3.-%D0%97%D0%B0%D0%B2%D1%8F%D0%B7%D1%83%D0%BD-%D0%A2.-.pdf.

Каньоса Н., Комарніцька Л. Психологічні аспекти організації ігрової діяльності дітей дошкільного віку. Габітус. 2023. № 48. С. 71–75. DOI: 10.32782/2663-5208.2023.48.12.

Програма підтримки розвитку дитини дошкільного віку «Стежина». Комплексна альтернативна освітня програма для закладів дошкільної освіти, що працюють за вальдорфською педагогікою. Київ : Наірі, 2022. 256 с.

Huizinga J. Homo ludens: A stydy of the play element in culture. London : Maurice Temple Smith Ltd., 1970. 416 p.

Швалб Ю. Культурно-психологічний (знаково-символічний) простір гри. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка. Серія «Екологічна психологія». 2018. Т. VII. Вип. 46. С. 103–113.

Москалець В. Психологія гри та ігрового змісту інших видів діяльності. Психологія і суспільство. 2021. № 80 (2). С. 71–88. DOI: 10.35774/pis2020.02.071.

Вікова та педагогічна психологія : навчальний посібник / О. Скрипаченко та ін. Київ : Каравела, 2008. 400 с.

Крутій К., Замелюк М., Деснова І. Усвідомлений ризик в іграх дітей старшого дошкільного віку. Preschool Education: Global Trends. 2023. № 4. С. 47–74. DOI: 10.31470/2786-703X-2023-4-47-74.

Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти), нова редакція : наказ МОН України від 12 січня 2021 р. № 33. Міністерство науки і освіти України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.

Піроженко Т. Відповідальність дорослого перед дитячою грою. Ігрова діяльність дошкільника: молодший дошкільний вік. Київ : Генеза, 2016. С. 5–14.

Бородулькіна Т. Особливості психологічного консультування батьків дошкільників і виклики війни. Preschool Education: Global Trends. 2024. № 6. С. 24–40. DOI: 10.31470/2786-703X-2024-6-24-40.

Oaklander V. Windows to our children. New York : The Gestalt Journal Press, 1988. 335 p.

Робоча книга корекційного психолога / В. Князєв та ін. Київ : ДІА, 2024. 300 с.

Карабаєва І. Організація ігор з піском у груповому приміщенні дошкільного навчального закладу. Ігрова діяльність дошкільника: молодший дошкільний вік. Київ : Генеза, 2016. 88 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Бородулькіна, Т. О. (2025). ВІЛЬНА ГРА У ПСИХОЛОГІЧНІЙ РОБОТІ З ДОШКІЛЬНИКАМИ. Психологічні студії, (2), 39–54. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.5

Номер

Розділ

Статті