СОНОРНИЙ ПАРАМЕТР СУЧАСНОЇ БАЯННО-АКОРДЕОННОЇ МУЗИКИ ЯК НОВИЙ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ТЕМБРОВИЙ ПРОЄКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-3

Ключові слова:

сонорний параметр, баянно-акордеонна музика, інструментально-тембровий проєкт, сучасна музика, тембр, акустичні особливості, електронні технології.

Анотація

У сучасному музичному просторі акцентується увага на використанні нових технологій та інноваційних підходів до створення звукового матеріалу. Однією з найактуальніших тенденцій у цьому контексті є вивчення та розвиток сонорного параметра в баянно-акордеонної музиці. Сприйняття баяну і акордеонну як нового інструментально-тембрового проєкту вимагає докладного аналізу його звучання, особливостей та можливостей у сучасних умовах. Новий ступінь оновлення і збагачення мови сучасної баянно-акордеонної творчості наочно виявляють зміни системи виразових засобів, серед яких помітна роль належить композиторським технікам, цьому атрибуту й символу сучасної музики. Вони відображають загальну тенденцію музично-історичного процесу, яка полягає у новому відчутті часу й пошуках відповідної йому концепції мистецтва, пов’язаної з розвитком музичного мислення. Його сучасний стан виявляє особливий нахил до нових композиторських технологій, які спостерігаємо у творах представників авангардного крила української баянної музики – Цепколенко, Загайкевич, Щетинського, Польової, Гомельської, Самодаєвої, Тараненка та ін. Музика цих композиторів позначена яскраво новаторським акцентом, який змінив імператив традиціоналізму баянної творчості минулого на потужний вилив музичного ексклюзиву, яскраво забарвленого новітніми технологіями. Розуміючи техніку в широкому сенсі як мистецтво логічно визнати її причетність до нових форм сучасного мислення композиторів, особливого їх світобачення і способу втілення нового змісту. Новий час спричинив появу нових образів та засобів їх втілення в мистецтв. Мета статті полягає в детальному аналізі та систематизації сонорного параметра в сучасній баянно- акорденній музиці з метою виявлення його потенційних можливостей та впливу на музику. Методологія. Дослідження базується на комплексному аналізі сучасних підходів до вивчення сонорного параметра в музиці. Починаючи з детального аналізу літературних джерел та наукових публікацій, було досліджено теоретичні моделі та концепції, пов'язані зі звучанням баяна і акордеонна. Також при написанні роботи був використаний аудіативний аналіз. Було вивчено записи виконання різних музичних композицій на баяні і акордеонні, фокусуючись на відтворенні сонорного параметра та його впливу на загальне емоційне сприйняття музики. Наукова новизна полягає у здійсненні спроби зробити аналіз сонорного параметра в контексті сучасної баянної музики як важливого інструментально-тембрового проєкту. Висновки. Результати дослідження надають переконливі докази того, що сонорний параметр становить ключовий компонент у сучасній баянно-акордеонній музиці. Він виявляє вплив на сприйняття аудиторії та викликає емоційний відгук.

Посилання

Гоменюк С. Музичний хронотоп: предмет і явище. Типологія форм часопросторової організації в авангардній музиці. «Теорія та історія культури». Київ, 2006. С. 18.

Дугіна Т. Функціональні аспекти сучасної системи звукових технік. Теоретичні та практичні питання культурології: українське музикознавство на зламі століть. Мелітополь, 2002. С. 178–187.

Єргієв І. Мистецтво українського модерн-акордеона у світовому процесі. Музичне виконавство. Київ. 2000 рік. С. 150–162.

Єргієв І. Український «модерн-баян» як феномен світового мистецтва: дис... канд. Мистецтвознавства. Одеса, 2006. С. 34.

Жарков А. Деякі інтегративні тенденції у мистецтві напередодні ХХІ століття та парадигматичний характер техніки композиції. Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського. Київ, 2000. С. 101–107.

Кияновська Л. Українська музична культура. Тернопіль, 2000. С. 42.

Рябуха Н. Трансформація звукового образу світу в фортепіанній культурі: онто-сонологічний підхід. Дисертація на здобуття наук. ступеня доктора мистецтвознавства. Харків, 2017. С. 456.

Сяо Лі. Феномен поліфонічного мислення в сучасній музиці. Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей. Київ, 2016. С. 272–276.

Шурдак М. Інтеграція технік композиції у ХХ столітті: теоретичне обґрунтування. Дніпро, 2022 рік. С. 137–140.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

КИСЛЯК, Б. (2024). СОНОРНИЙ ПАРАМЕТР СУЧАСНОЇ БАЯННО-АКОРДЕОННОЇ МУЗИКИ ЯК НОВИЙ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ТЕМБРОВИЙ ПРОЄКТ. Fine Art and Culture Studies, (1), 22–28. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-3

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО