BALLAD FOR PIANO BY BORYS LYATOSHYNSKY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-12

Keywords:

B. Lyatoshynsky, piano ballad, performance dramaturgy, pianistic technique, pianist’s performance apparatus, artistic integrity, interpretation.

Abstract

The purpose of this paper is to determine the imagive-intonational and performance-interpretative quality of the Piano Ballad by B. Lyatoshynsky as one of the brightest examples of this genre in Ukrainian music of the 20th century. Methodology. The methods of intonation analysis, performance analysis, genre-stylistic analysis of a musical work (by ear and according to the sheet music), methods of collecting and systematizing scientific facts, methods of explanation and generalization are used. Scientific novelty. For the first time in musicology, a detailed intonation, genre-stylistic and methodical-performance analysis of B. Lyatoshynsky’s Piano Ballad as a one of the brightest works of Ukrainian piano music of the 20th century has been carried out. The genre-stylistic quality of the thematic material of this work, the intonation connections between the themes and the specifics of the metrorhythmic and timbre-textural development of the work are revealed. The such performance issues are researched: the development of the artistic image, the performance drama, the rhythmic organization, the tempo, the agogics, strokes (legato, marcato, etc.), dynamics, pedals, the sound creation, the use of various types of pianistic techniques – finger, chordal, figural, octave, passage, the use of synthetic-indivisible texture of the orchestral type, the functionality of pianist’s performance apparatus in general, ways of achieving the artistic integrity of the work. Conclusions. The existence of two variants Lyatoshynsky’s Ballad musical text was observed: the Urtext (1929) and the edition by B. Kryvopust (2018). Their differences were described, and it was concluded that both variants have the right to be used in concert and pedagogical practice. It is noted that, as an artistic whole, the Ballad by B. Lyatoshynsky is a very complex text submitted to a multivariate performance reading. The signs of freely interpreted sonata form in Ballad musical text of are argued. The features of higher-order forms, while at the same time, are noted in it – three-fifth-part form, variant-strophic form, contrastive-component form, signs of poem, rhapsody. It is emphasized that at the deep level of intonation the ballad demonstrates an incredibly high degree of unity of the thematic material. From the point of direct thematism and features of its development it is full of contrast, picturesqueness, episodicity. Author emphasis is placed on the “multifacetedness”, at the same time, the extreme concentration and brevity of the Ballad text. Researcher considers it a characteristic feature of genre Ballad, which ensures the high potential of its various performing and musicological interpretations.

References

Безбородько О. А. Взаємодія композиторських і виконавських засобів виразності в Другій сонаті-баладі Бориса Лятошинського. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І.Чайковського. 2018. Вип. 122. С. 110–124.

Лятошинський Б. Балада. Українська фортепіанна музика ХХ–ХХІ століття. Ukrainian Piano Music of the XX–XXI centuries. Упоряд. Т. Рощина. Київ: Музична Україна, 2018. С. 3–12.

Марценківська О. Жанр балади в музиці Б. Лятошинського (до проблеми традицій і новаторства). Київське музикознавство. 2018. №57. С. 45–59.

Марценківська О. Загальні тенденції музичного романтизму та їх прояв у фортепіанній творчості Б. Лятошинського. Київське музикознавство. 2014. №48. С. 132–148.

Пастеляк Н. Трансформація поемності у фортепіанній творчості Бориса Лятошинського. Наукові записки ТДПУ ім. В. Гнатюка та Національної музичної академії України ім. П. Чайковського. Серія Мистецтвознавство. 2004. Вип. 1(12). С. 30–37.

Підсуха О. До проблеми стильових пошуків Б. Лятошинського у 20-ті роки ХХ ст. в контексті європейських стильових тенденцій часу. Музичний світ Бориса Лятошинського. Київ : Центрмузінформ, 1995. С. 26–29.

Пясковський І. Оновлення романтичних і постромантичних традицій в ладогармонічному мисленні Б. Лятошинського. Українське музикознавство. 1991. Вип. 26. С. 74–93.

Сидір Н. Особливості жанру фортепіанної балади першої третини ХХ століття (на прикладі творів С. Борткевича, І. Фрідмана, Б. Лятошинського). Часопис Національної музичної академії України імені П.І.Чайковського. 2021. №1 (50). С. 79–90.

Фортепіанні твори Б. Лятошинського. Ноти українських композиторів. URL: http://ukrnotes.in.ua/ Liatoshynskyi_fortepianni_tvory.php (дата звернення 17.07.2023).

Boris Lyatoshynsky – Ballade. Dimitri Tchesnokov, piano. URL: https://www.youtube.com/ watch?v=zt2FyABanp0 (дата звернення 17.07.2023).

Published

2023-09-04

How to Cite

ПОПОВ, Ю., & КОЦЮРБА, Н. (2023). BALLAD FOR PIANO BY BORYS LYATOSHYNSKY. Fine Art and Culture Studies, (3), 85–92. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-12