MULTIFUNCTIONALITY OF BAIAN AND ITS PLACE IN THE CHAMBER INSTRUMENTAL AND ENSEMBLE SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-4

Keywords:

instrumental poetics, accordion, music making, collective form, instrumental-ensemble system

Abstract

This article presents a review and generalization of publications in which the peculiarities of the accordion's multifunctionality in the historical and cultural aspect and the place of this instrument in the chamber instrumentalensemble system are determined. As a result, we have established that accordion is characterized by stability of physical and acoustic qualities, which is determined by the following parameters: fixed sonority of an even-tempered tuning, lack of direct contact of the performer with the sound source – metal voices create a certain universally objective sphere of accordion intonation in parallel. to the piano room. This work highlights the key stages of harmonica modernization on the way to a modern concert multi-timber readyto- choose accordion. Certain principles of the position are outlined, which influenced the timbral, articulation-dynamic and textural properties of the future accordion, which determined its current functions and place in the chamber ensemble. The article emphasizes that in a multi-timbral ensemble with the participation of the accordion, it is necessary to find specific zones of articulation-timbral commonality, "smoothing out contradictions", delicate and harmonious layering, using the accordion-ensemble polyphonic subsystem as an additional layering-bonding of the ensemble whole. While in a mono-timbral ensemble, use the accordion in its composition – to compose a diverse arsenal of layering of dense accordion ringing-metal timbre; competently, evenly, functionally balanced to place the voices in tuttiny textures. As a result of the research, it was determined that the accordion is a complex instrumental and expressive system that organically and flexibly combines universalism and the specification of means with an almost unlimited number of their combinations, which makes this instrument a promising subsystem in the ensemble as a whole.

References

Веприк А. Трактовка инструментов оркестра. Москва : Музгиз, 1961. 303 с.

Имханицкий М. И. История баянного и аккордеонного искусства. Москва : РАМ им. Гнесиных, 2006. 520 с.

Малинковская А. Фортепианно-исполнительское интонирование. Москва : Музыка, 1990. 192 с.

Мирек А. Справочник по гармоникам. Москва : Музична Україна, 1968. 40 с.

Нейгауз Г. Об искусстве фортепьянной игры. Записки педагога. Москва, 1958. 232 с.

Повзун Л. І. Камерність як жанрово-стильова парадигма інструментально-ансамблевої творчості : дисс… д-ра мистецтвознавства : 17.00.03 / НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2018. 403 с.

Саймон Г. Структура сложности в развивающемся мире. Компьютеры, мозг, познание: успехи когнитивных наук. Москва, 2008. С. 21–27.

Сташевський А. Я. Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.) : дис… д-ра мистецтвознавства : 17.00.03 / НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2013. 428 с.

Фейнберг С. Пианизм как искусство. Москва : Классика-ХХ1, 2003. 340 с.

Хангельдиева И. Г. Синтез искусств как средство выразительности. Философские науки. 1991. № 7. Москва : Высшая школа. С. 45–55.

Чайкин С. Г. Специфика выразительных средств фортепиано в ансамблевой музыке : дисс... канд. искусствоведения: 17.00.02 / Новосибирская государственная консерватория. Новосибирск, 2008. 254 с.

Шаров В.П. Расширение музыкально-выразительных возможностей баяна в его электронной модификации : дисс... канд. искусств : 17.00.02. Ленинград, 1992. 138 с.

Published

2023-02-13

How to Cite

КИСЛЯК, Б. ., & БОЙКО, А. . (2023). MULTIFUNCTIONALITY OF BAIAN AND ITS PLACE IN THE CHAMBER INSTRUMENTAL AND ENSEMBLE SYSTEM. Fine Art and Culture Studies, (5), 24–31. https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-4