MODERNIZATION OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN MILITARY ENGINEERING UNDER MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-4-10

Keywords:

military education, military engineering training, martial law, modernization, specialists of military engineering troops

Abstract

The introduction of high-tech technologies to the military and industrial complex and the modernization of the Armed Forces of Ukraine according to NATO standards are accompanied by the reorganization of military education. This fact has exacerbated personnel issues. The need for highly competent specialists in military engineering has increased since it is necessary to create and maintain a new generation of equipment to fight against the Russian army effectively. In this regard, the article actualizes the issues concerning the need to modernize the professional training of future specialists in military engineering under martial law. The study was conducted by analyzing the studies of Ukrainian scholars concerning the problems of training cadets for professional military engineering activities. It has been established that the effectiveness of training future specialists in military engineering troops depends on the level of cadets' mastery of the theory and practice of organizing and performing engineering support tasks for service and fighting activities. The author outlines the directions for modernizing the training system for future specialists in military engineering. They include the formation of an effective system of military education management, improvement of educational process quality, provision of a network and capacity of military educational institutions based on the parameters of the personnel request, improvement of the regulatory framework for the military education system, introduction of innovative technologies and the search for adequate forms and methods of teaching cadets. The prospects for further research include the substantiation of the expediency of modernizing the professional training of future specialists in military engineering by using innovative information technologies, as well as the use of cutting-edge technologies in the organization and methodology of teaching engineering cadets. Within the framework of such training, cadets, by using artificial intelligence, acquire knowledge, skills, and abilities, as well as make decisions promptly in a simulated battlefield scenario.

References

Бондаренко, О. О. Модель забезпечення формування професійної готовності майбутніх офіцерів збройних сил України для забезпечення освітньо-виховного процесу у військових ліцеях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. 70 (1), 45–50.

Брижатий, Є. І. Моделювання процесу підготовки майбутніх фахівців інженерних військ в системі безперервної підготовки. Вісник Національного університету оборони України. 2013.1 (32), 26–31.

Васильєв, О. Теоретичні аспекти інноваційного розвитку військової освіти. Військова освіта. 2022. 1 (45), 9–22.

Воловник В. Є., Лебедєв, Б. В., & Маслій, О. М. Організаційно-педагогічні умови формування інформаційно-освітнього простору при підготовці майбутніх інженерно-військових фахівців. Інноваційна педагогіка. 2022. 54 (1), 106–110.

Галімов, А. В. Компетентність сучасного офіцера як результат професійної освіти: проблема визначення. Вісник Національного університету оборони України: питання педагогіки. 2013. 2 (33), 32–35.

Ковальов, І. М., Корнієнко, О. Д., & Івченко, А. О. Моделювання педагогічних умов формування готовності майбутніх офіцерів інституцій сектору безпеки та оборони України до застосування заходів фізичного впливу проти переважаючого за силою супротивника. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021.75 (1), 37–42.

Корносенко, О. К., Даниско, О. В., & Бухун, А. Г. Сучасні педагогічні технології проєктної діяльності як основа науково-дослідницької компетентності майбутніх військових фахівців. Ukrainian professional education = Українська професійна освіта. 2022.12, 62–69.

Маслій, М. М. Концептуальні засади професійної підготовки майбутніх офіцерів ракетно-артилерійського озброєння. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2017. 5, 142–155.

Приходько, Ю. Актуальні проблеми трансформації стану та якості системи вищої військової освіти. Військова освіта. 2022. 1 (45), 179–196.

Про затвердження Концепції військової кадрової політики Міністерства оборони України на період до 2025 року. Наказ Міністерства оборони України № 280 від 14.09.2021 р. Взято з URL: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/mou_2021/280_nm.PDF

Про Стратегію воєнної безпеки України Указ Президента України. № 121/2021 від 25.03.2021 р. Взято з URL: https://www.president.gov.ua/documents/1212021-37661

Хоменко, П. В., & Денисенко, Є. В. Гуманітарно-педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності майбутніх офіцерів. Імідж сучасного педагога. 2023.4 (211), 21–28.

Published

2023-12-30

How to Cite

РОДІКОВ, В. (2023). MODERNIZATION OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN MILITARY ENGINEERING UNDER MARTIAL LAW. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (4), 78–83. https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-4-10

Issue

Section

EDUCATIONAL, PEDAGOGICAL SCIENCES. VOCATIONAL EDUCATION