РОЗВИТОК МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ЖУРНАЛІСТІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2024-4-18Ключові слова:
міжкультурна комунікація, соціально-комунікаційна компетентність, журналістика, професійна підготовка, мультикультурне середовище, навчальні програмиАнотація
Метою статті є дослідження впливу міжкультурної комунікації на розвиток соціально-комунікаційної компетентності студентів-журналістів у процесі їхньої професійної підготовки. У сучасному глобалізованому суспільстві здатність ефективно взаємодіяти з представниками різних культур стає ключовою складовою успішної журналістської діяльності. Соціально-комунікаційна компетентність дозволяє студентам-журналістам створювати якісний контент, адаптований до потреб різних аудиторій, уникати міжкультурних конфліктів та формувати позитивний імідж засобів масової інформації. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні міждисциплінарного підходу, що включає аналіз теоретичних положень міжкультурної комунікації, порівняння існуючих моделей розвитку соціально-комунікаційної компетентності у навчальних програмах, а також емпіричне дослідження практик інтеграції міжкультурної комунікації у навчальний процес студентів-журналістів. У дослідженні використовувалися методи контент-аналізу, опитування та спостереження. Наукова новизна роботи полягає у визначенні основних факторів, що впливають на розвиток соціально-комунікаційної компетентності студентів у процесі їхньої взаємодії з представниками інших культур, та обґрунтуванні важливості інтеграції міжкультурної комунікації до навчальних програм журналістів. Аналіз існуючих досліджень свідчить про недостатню увагу до практичного впровадження міжкультурних аспектів у підготовці журналістів, що актуалізує розробку нових підходів до формування необхідних компетенцій. У статті розглядаються ключові аспекти міжкультурної комунікації, такі як адаптація до багатокультурного середовища, врахування мовних і культурних бар’єрів, використання сучасних технологій у комунікаційних процесах, а також підходи до оцінювання рівня соціально-комунікаційної компетентності. Наведено приклади успішних практик інтеграції міжкультурної комунікації у навчальний процес, зокрема через міжкультурні проєкти, тренінги та використання соціальних медіа. У висновках наголошується, що формування соціально-комунікаційної компетентності є багатовимірним процесом, який потребує систематичної інтеграції міжкультурної комунікації у навчальні програми журналістів. Результати дослідження можуть бути корисними для викладачів, студентів, а також практиків, які прагнуть підвищити ефективність міжкультурної взаємодії у професійному середовищі.
Посилання
Андрєєва Н. О. Міжкультурна комунікація: теоретичні засади та практичні аспекти. Київ: Видавничий дім «Київський університет», 2016.
Барна О. О. Роль міжкультурної комунікації в професійній підготовці журналістів. Журналістика та медіаосвіта. 2018. 2(1). С. 45–58.
Бенашвілі Т. Г. Соціально-комунікаційна компетентність як фактор ефективної журналістської діяльності. Вісник Черкаського університету. 2017. 5. С. 34–41.
Головко Л. І. Міжкультурні аспекти медіаосвіти в Україні. Медіаосвіта. 2019. 1(4). С. 12–22.
Ковальчук С. М. Міжкультурна комунікація в освітньому процесі: методи та підходи. Міжнародна журналістика. 2020. 6(2). С. 37–42.
Лаврентій В. П. Комунікаційні стратегії в сучасних медіа: інтеграція соціальних і традиційних каналів. Журналістика XXI століття. 2021. 3(1). С. 89–96.
Мартинюк О. В. Інтеркультурна комунікація в контексті глобалізації. Вісник національної академії державного управління. 2018. 4. С. 56–62.
Спірін С. В. Підготовка журналістів до роботи в умовах міжкультурної взаємодії. Вісник Харківського університету. 2017. 1. С. 78–83.
Хоменко В. М. Соціальні медіа та їх роль у формуванні міжкультурної комунікації. Комунікації та медіа. 2020. 2(3). С. 44–50.
Юрченко Л. Г. Використання методів міжкультурної комунікації в журналістському середовищі. Видавництво «Медіа», 2019.