МОЖЛИВОСТІ ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ В ФОРМУВАННІ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖІВ

Автор(и)

  • Михайло ДЕМЯНЧУК Комунальний заклад вищої освіти «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-8729-5144
  • Олена ГАШИНСЬКА Комунальний заклад вищої освіти «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-1818-578X
  • Олена ГОРСЬКА Комунальний заклад вищої освіти «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-2190-4589

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-1-14

Ключові слова:

особистісно-орієнтований підхід, комунікативні здібності, комунікативна компетентність, інноваційні методи, медичний коледж, інтеграція, професійна компетентність

Анотація

Мета роботи. Серед основних цілей професійної медичної освіти значна роль відводиться формуванню комунікативної компетентності, що, окрім формування базових навичок, передбачає опанування компетенцій щодо визнання цінності та демонстрації поваги до міжсуб’єктної диференціації, толерантність та критичне мислення. Особливої значущості в даному контексті набуває особистісно-орієнтований методологічний підхід, що розміщує у центрі освітньої діяльності власне людину, з її перевагами та індивідуальними особливостями. Метою статті є аналіз потенціалу особистісно-орієнтованого підходу до формування комунікативної компетентності студентів медичних коледжів. Методологія. Дослідження відноситься до категорії описових і включає тематичні дослідження та аналіз вторинних даних. У процесі дослідження було застосовано структурно-логічний метод, аналіз і синтез, порівняння, дедукцію. Наукова новизна. У статті розглянуто концепцію формування міжпредметних зв’язків, що володіє функціоналом інтегрованого підходу до розвитку комунікативних навичок. Встановлено, що досліджуваний процес вимагає формування у студентів стійкого уміння адекватного взаєморозуміння, прагнення демократизації взаємин з учасниками професійного комунікаційного процесу. Закцентовано, що проєкти особистісно-орієнтованої концепції виступають важливими навчальними інструментами педагогічної стратегії формування навичок життєвих компетентностей, у тому числі – комунікативних навичок, крос-культурності та професійної етики. Висновки. Обґрунтовано, що сучасний суспільний простір вимагає від медиків особливої уваги до концепції культури толерантності, пошуку шляхів її розвитку. Доведено, що ефективне застосування потенціалу інтегрованих занять та інноваційного цифрового інструментарію в межах стратегії особистісно-орієнтованого навчання сприяє оптимізації пізнавальної діяльності, поступу критичного мислення та стійкому розвитку естетичного світобачення, що в синергії забезпечує успішне формування комунікативної компетентності в процесі здобуття професійної медичної освіти в коледжі.

Посилання

Romijn B., Slot P., Leseman P. Increasing teachers’ intercultural competences in teacher preparation programs and through professional development: A review. Teaching and Teacher Education. 2021. № 98. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103236.

Magee M., Kuijpers M., Runhaar P. How vocational education teachers and managers make sense of career guidance. British Journal of Guidance & Counselling. 2022. № 50(2). Рр. 273–289. DOI: https://doi.org/10.1080/03069885.2021.1948970

Скотна Н. В., Лялюк Г. М. Особистісно-орієнтований підхід до реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача вищої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. № 28. С. 393–403.

Недельська С., Самохін І., Кряжев О., Бессікало Т., Кляцька Л. Особистісно-орієнтований підхід до навчання і виховання студентів медичного факультету. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : зб. матеріалів V міжнар. наук.-практ. конференції, (28–29 лютого 2024 р). Запоріжжя : ЗДМФУ, 2024. С. 151–152.

Ramírez-Montoya M. S., Andrade-Vargas L., Rivera-Rogel D., Portuguez-Castro M. Trends for the Future of Education Programs for Professional Development. Sustainability. 2021. № 13(13). https://doi.org/10.3390/su13137244

Huang F., Cornell D. Teacher Support for Zero Tolerance Is Associated With Higher Suspension Rates and Lower Feelings of Safety. School Psychology Review. 2021. № 50(2). Рр. 388–405. DOI: https://doi.org/10.1080/2372966X.2020.1832865

Lysenko N., Shtefan L., Kholodniak O. Teaching tolerance at school: the experience of modern French education system. Journal of Liberty and International Affair. 2020. № 6 (1). Рр. 129–138. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=853345

Szymkowiak A., Melović B., Dabić M., Jeganathan K., Kundi G. S. Information technology and Gen Z: The role of teachers, the internet, and technology in the education of young people. Technology in Society. 2021. № 65. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101565

Hawkridge D. New information technology in education. Routledge, 2022. https://doi.org/10.4324/9781003312826

Burbules N. C., Fan G., Repp P. Five trends of education and technology in a sustainable future. Geography and sustainability. 2020. № 1(2). Р. 93–97. https://doi.org/10.1016/j.geosus.2020.05.001

Reis D. A., Fleury A. L., Carvalho M. M. Consolidating core entrepreneurial competences: toward a metacompetence framework. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2021. № 27(1). https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2020-0079

Sinambela E. A., Mardikaningsih R., Arifin S., Ayu H. D. Development of Self Competence and Supervision to Achieve Professionalism. Journal of Islamic Economics Perspectives. 2020. № 1(2). https://doi.org/10.35719/jiep.v1i2.13

Hernandez-de-Menendez M., Morales-Menendez R., Escobar C. A. Competencies for Industry 4.0. Int J Interact Des Manuf. 2020. № 14. Р. 1511–1524. https://doi.org/10.1007/s12008-020-00716-2

Abdrakhman G., Issabekova G., Kudabayeva P. Multiculturalism As A Pedagogical Category Of Integrative-Modular Approach. Education Journal for Educators, Teachers and Trainers. 2022. № 13(1). С. 126–140. DOI: https://doi.org/10.47750/jett.2022.13.01.015

Gutu V., Boghian I. A Bidimensional Psycho-pedagogical Model for Tolerance Education. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2019. № 11(4).

Sokol M., Galyna R., Khrystyna S., Hvozdyak O. Tolerance in the communicative culture of modern educational manager. Propósitos y representaciones. 2021. № 9(2). URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8108857

Tangirov E. S. Mechanisms of educational study of students on the basis of modern pedagogical technologies. Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development. 2022. № 4. Рр. 247–250. URL: https://sjird.journalspark.org/index.php/sjird/article/view/108

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

ДЕМЯНЧУК, М., ГАШИНСЬКА, О., & ГОРСЬКА, О. (2025). МОЖЛИВОСТІ ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ В ФОРМУВАННІ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖІВ. Проблеми хімії та сталого розвитку, (1), 102–108. https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-1-14

Номер

Розділ

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ. ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають