ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА КУЛЬТУРА ПЕДАГОГА ЯК УМОВА УСПІШНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-3-6

Ключові слова:

педагогічна діяльність, професійно-педагогічна культура, особистість педагога, педагогічна творчість

Анотація

У статті розкриваються теоретичні аспекти формування професійно-педагогічної культури педагога, яка є головною умовою успішної підготовки майбутнього фахівця. Визначено складові професійно-педагогічної культури, а саме: наукові знання, ерудиція, професійна етика, комунікативна культура, професійна компетентність, педагогічна майстерність, педагогічна техніка, позитивні особисті якості (духовне багатство, гуманізм, справедливість, толерантність, відкритість, оптимізм, прагнення до самовдосконалення), естетична культура, позитивний імідж. Професійно-педагогічна культура розкривається у контексті соціально-педагогічного феномена та розглядається як інтегрована єдність таких структурних компонентів особистості педагога як аксеологічний, технологічний і особистісно-творчий. Аксеологічний компонент становить сукупність педагогічних цінностей як норм, що регламентують професійно-педагогічну діяльність викладача; ця сукупність носить цілісний характер і виступає як пізнавально-діюча система, яка визначає відносини між поглядами на проблеми професійної освіти та професійно-педагогічної діяльності викладача закладу освіти. Технологічний компонент включає в себе способи та прийоми педагогічної діяльності, яка за своєю природою є технологічною. Технологія професійно-педагогічної культури викладача розглядається як процес вирішення різноманітних педагогічних завдань: аналітико-рефлексивних, конструктивно-прогностичних, організаційно-діяльнісних, оцінювально-інфомаційних, корекційно-регулюючих. Особистісно-творчий компонент – це механізм оволодіння професійно-педагогічною культурою та її втілення у творчому процесі. У дослідженні встановлено, що формування професійно-педагогічної культури відбуватиметься успішно при використанні різноманітних видів робіт, які проводяться зі студентами.

Посилання

Андрущенко В. П. Вища освіта у пост-болонському просторі: спроба прогностичного аналізу. Філософія освіти. № 2. 2005. с. 6–19.

Гринькова М. В. Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспекти). Харків: Основа. 1998. 300 с.

Зязюн І. Естетична регуляція ціннісної свідомості. Вища освіта України. 2005. № 3. С. 5–11.

Иванова Т. В. Культурологическая подготовка будущего учителя : монография. Киев: ЦВП, 2005. 282 с.

Лисенко Н. В. Самостійна робота студентів у процесі впровадження кредитно-модульної системи оцінювання знань. Педагогічний дискурс: зб. наук. праць. Хмельницький: ХГПА. 2007. Вип. 1. С. 89–92.

Педагогічна майстерність : підруч. / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.; ред. І. А. Зязюн. Київ : Вища школа, 1997. 349 с.

Пономарьов О. С. Культура професійної діяльності в системі категорій педагогіки вищої школи. Теорія і практика управління соціальними системами. 2012. № 4. С. 84–91.

Сидоренко Т. Д. Дидактичні основи формування педагогічної культури майбутнього вчителя : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.09 «Теорія навчання» / Криворізький держ. пед. ун-т, Кривий Ріг, 2011. 36с.

Трофімук К. В. Професійна культура в контексті формування педагогічних цінностей майбутніх викладачів: теоретичний аспект. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 39(92). С. 396–402.

Чайка В. М. Підготовка майбутнього вчителя до саморегуляції педагогічної діяльності : монографія / ред. Г.В. Терещук. Тернопіль :ТНПУ. 2006. 275 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-02

Як цитувати

КАЗАКОВА, Н. (2022). ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА КУЛЬТУРА ПЕДАГОГА ЯК УМОВА УСПІШНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ. Проблеми хімії та сталого розвитку, (3), 43–48. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-3-6