COMPARATIVE ANALYSIS OF THE TOURISM POTENTIAL OF SISTER CITIES (A CASE STUDY OF UKRAINE AND THE CZECH REPUBLIC)
DOI:
https://doi.org/10.32782/geochasvnu.2025.5.15Keywords:
tourism potential, competitiveness, cooperation, sister citiesAbstract
The article is dedicated to the assessment of the tourism potential of sister cities Uzhhorod and Jihlava, aiming to identify competitive advantages and borrow experiences for their integration into the regional tourism services market. During the research process, we make an attempt to investigate the popularity of tourist destinations among current and potential visitors using the Google Trends tool and the “Net Promoter Score” (NPS) marketing research method, which allowed for the analysis of international recognition levels and the calculation of the visitor loyalty index for top tourist attractions in the sister cities. According to the results of the marketing research using the NPS method, the average loyalty index (NPS) for the tourism attractions market in Jihlava is 37%, while for Uzhhorod it is 39.27%.Among the recommendations that, in our opinion, will contribute to strengthening tourism cooperation between sister cities and enhancing their tourism appeal, the following aspects should be considered: development of joint tourism programs, mutual promotion, exchange of experiences and innovations, infrastructure and logistics development, involvement of local communities, creation of sister city branding, adoption of new technologies, sustainable development initiatives.Overall, the research is important for municipalities, local communities, travel agencies, other stakeholders as it provides a deeper understanding of the mechanisms for effectively utilizing the tourism potential of sister cities in the context of current challenges. Moreover, it contributes to the promotion of tourism, the development of the local economy, and the strengthening of partnerships between cities. Such a study can also serve as a foundation for the development of joint tourism products, brands, or marketing campaigns aimed at attracting more tourists.
References
Закон України «Про децентралізацію». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2015. № 13. Ст. 91. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19#Text (дата звернення: 27.12.2024).
Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20#Text (дата звернення: 27.12.2024).
Звіт по Програмі розвитку туризму та курортів в Закарпатській області на 2021‒2023 роки. URL: https://cutt.ly/we04x77G (дата звернення: 20.12.2024).
Дашборди туристичної статистики України (2009‒2022). НТОУ. URL: https://nto.ua/nsts_analytics_ ua.html (дата звернення: 03.01.2025).
Країнознавча характеристика Чеської Республіки : колективна монографія. В.Й. Лажнік та ін. ; за наук. ред. В.Й. Лажніка. Луцьк : Вежа-Друк, 2015. 670 с.
Корж Н.В., Басюк Д.І. Управління туристичними дестинаціями : підручник. Вінниця : «ПП«ТД Едельвейс і К», 2017. 322 с.
Мельник Н.В., Мельник А.В., Коцан Х.І. Інновації на ринку туристичних послуг як інструмент формування іміджу дестинації. Науковий вісник Чернівецького університету : Географія. 2022. Вип. 838. С. 20‒27. DOI: https://doi.org/10.31861/geo.2022.838.20
Офіційний сайт міста Ужгород та Ужгородської міської ради. URL: http://old.rada-uzhgorod.gov.ua/ uzhgorod/koncepcia3 (дата звернення: 03.01.2025).
Панов А.В. Масарик і Закарпаття : монографія. Ужгород : Поліграфцентр «Ліра», 2010. 192 с.
Посольство Чеської Республіки у Києві. URL: https://mzv.gov.cz/kiev/uk/x2010_05_17/x2002_01_11/ index.html) (дата звернення: 03.01.2025).
Русин М. До місцевих бюджетів Закарпаття надійшло понад 18 мільйонів гривень туристичного збору. Суспільне Ужгород. URL: https://cutt.ly/te04QDQf (дата звернення: 03.01.2025).
Туристична статистика: податкові надходження від тургалузі по регіонах. ДАРТ. URL: https://cutt.ly/ Fe04mh1I (дата звернення: 22.12.2024).
Чеський спадок в Ужгороді. Чеський центр. Київ. URL: https://cutt.ly/Xe04c7zo. (дата звернення: 22.12.2024).
Чир Н.В., Габчак Н.Ф., Мельник А.В. Місце Закарпатської області на міжнародному ринку туризму. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Київ : ВІКНУ, 2014. Вип. № 46. С. 235‒240.
Чир Н.В., Качаровський Р.Є. Дослідження питання туристично-рекреаційного потенціалу Ратнівського району Волинської області. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Київ : Вид.-поліграф. центр «Київ. ун-т», 2017. С. 113‒117. DOI: http://doi.org/10.17721/1728-2721.2017. 68.21
Ужгород у складі Чехословаччини. URL: https://cutt.ly/qe04Hijc (дата звернення: 20.12.2024).
How sister city partnerships can play a new role in a global economy? URL: https://cutt.ly/1e04XtgU (дата звернення: 20.12.2024)..
Gil C. The sister cities program and tourism. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2020. Vol. 45. P. 182‒191. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.08.012
Gil C. How the sister cities program promotes tourism. Israel Affairs. 2021. 27 (2). Р. 1‒11. DOI: 10.1080/ 13537121.2021.1891506
Tristofa L., Tham A. The Implementation of Sister City Agreement on Tourism between the Special Region of Yogyakarta Indonesia and Kyoto Japan. Journal of Paradiplomacy and City Networks. 2022. 1 (1). Р. 15‒26. DOI: 10.18196/jpcn.v1i1.4
Korsak R., Ilnytskyi V., Sichka I. Interregional European Integration, Trade and Tourism Cooperation of the Countries Of Eastern and Central Europe (on the Example of Ukraine and The Czech Republic). EJTS European Journal of Transformation Studies. 2019. V. 7. No. 1. Р. 67‒89.
NPS: Net Promoter Score. URL: www.gusarov-group.by/wiki-internet-marketologa/nps/ (дата звернення: 20.12.2024).
Statistical Yearbook of the Vysočina Region ‒ 2024. Czech Statistical Office. 2024. URL: https://cutt.ly/ 9e04BvLN (дата звернення: 27.12.2024).
Swastiwi A.W., Rani M., Putri R.A., Pratiwy D., Zulha M.A., Fadilla T.N. Historical and cultural similarities to sister city collaboration efforts between Tanjungpinang (Indonesia) and Johor Bahru (Malaysia). Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik. 2024. 37 (4). S. 377‒389. DOI: https://doi.org/10.20473/mkp.V37I42024.377-389