ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ПІДЛІТКІВ З ВИКОРИСТАННЯМ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.8Ключові слова:
творчість, творчі здібності, підлітки, соціальний педагог, соціокультурна діяльність.Анотація
У статті досліджено та висвітлено шляхи формування і розвитку творчих здібностей підлітків з використанням соціокультурної діяльності. Наведено наукові трактувань поняття «творчість» відповідно до: Великого тлумачного словника сучасної української мови; українського педагогічного словника; Cambridge Academic Dictionary та Artificial Intelligence. Розкрито мету, яка полягає у дослідженні та висвітленні шляхів формування і розвитку творчих здібностей підлітків з використанням соціокультурної діяльності. Досліджено думки античних філософів, наукові праці зарубіжних психологів та психологів сьогодення. Виокремлено перелік компонентів, які входять до складу творчих здібностей, а саме: мотиваційно-творча активність; інтелектуально-логічні здібності; інтелектуально-евристичні здібності; комунікативні здібності та здібності до самоорганізації. Розкрито зміни в процесі творчості відповідно до плину часу з віком. Доведено, що підлітковий вік є найкращим періодом для розвитку творчих здібностей через відсутність значних стереотипів в особистостей, та наявність «дитячої» мрійливості. Досліджено уподобання підлітків щодо вільного проведення часу та дозвіллєвої діяльності. Проаналізовано ігрові VR технології, як один із елементів формування та розвитку творчих здібностей в підлітковому віці. Висвітлено переваги та недоліки даної технології та її впливу на особистість підлітка. Виокремлено роль соціального педагога, як важливої постаті у роботі з підлітками, їхньому навчанню, вихованню та розвитку.
Посилання
Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000; уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ. Ірпінь: Перун. 2005. VIII, 1728 с.
Волощук І. А. Мотивація творчості молодого вчителя як основа його готовності до інноваційної педагогічної діяльності. Збірник наукових праць Херсонського національного технічного університету. Вип. 2 (5). Херсон. 2011. С. 226-230.
Говорун Д. І. Творча уява в естетичній теорії Канта. Вісник Черкаського університету. 2012. С. 5-11.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь. 1997. 366 с.
Калошин В. Ф., Гоменюк Д. В., & Сушенцева Л. Л. Розвиток творчості учнів. Харків. Основа. 2008.
Міщиха Л. П. Психологія творчості : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Гостинець. 2007. 448 с.
Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості. Київ. Міленіум. 2006. 346 с.
Шелестова Л. В. Дослідження процесу розвитку творчих здібностей старшокласників у практиці профільного навчання. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. № 1 (20). 2018. С. 21-32.
Alfred Adler. Institutes of San Francisco & Northwestern Washington. Classical Adlerian Depth Psychotherapy. Volume I. Part One: Overview of Classical Adlerian Theory. Chapter 1: Creative Power. URL: http://www.adlerian.us/ cadp-ch1.htm (дата звернення: 29.08.2023).
Artificial Intelligence. URL: https://chat.openai.com/ (дата звернення: 29.08.2023).
Cambridge Academic Dictionary: Creativity. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creativity (дата звернення: 29.08.2023).
Carl Jung: On the Cost of Creativity. URL: https://jungcurrents.com/jung-creative-fire-artist (дата звернення: 29.08.2023).
Frank Barron – Pioneer in the Psychology of Creativity. URL: https://www.creativeabs.com/en/creative-people/219- frank-barron.html (дата звернення: 29.08.2023).
Kelly G. The Psychology of Personal Constructs. 1st ed. Taylor and Francis. URL: https://www.perlego.com/ book/1711038/the-psychology-of-personal-constructs-volume-one-theory-and-personality-pdf (дата звернення: 29.08.2023).
Plato’s Philosophy Of Art In Ion: The Divine Madness Of Poetry. URL: https://www.thecollector.com/platophilosophy- ion-art/ (дата звернення: 29.08.2023).