FORMATION AND DEVELOPMENT OF CREATIVE SKILLS OF ADOLESCENTS USING SOCIO-CULTURAL ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.8

Keywords:

creativity, creative abilities, teenagers, social pedagogue, socio-cultural activity.

Abstract

The article examines and highlights the ways of formation and development of creative abilities of teenagers using sociocultural activities. Scientific interpretations of the concept of "creativity" are given in accordance with: the Great explanatory dictionary of the modern Ukrainian language; Ukrainian pedagogical dictionary; Cambridge Academic Dictionary and Artificial Intelligence. The goal is revealed, which consists in researching and highlighting the ways of formation and development of creative abilities of teenagers using socio-cultural activities. The opinions of ancient philosophers, scientific works of foreign psychologists and psychologists of today have been studied. The list of components that make up creative abilities is highlighted, namely: motivational and creative activity; intellectual and logical abilities; intellectual and heuristic abilities; communication skills and self-organization skills. Changes in the process of creativity in accordance with the passage of time with age are revealed. It has been proven that adolescence is the best period for the development of creative abilities due to the absence of significant stereotypes in personalities and the presence of "childish" dreaminess. The preferences of teenagers regarding free time and leisure activities were studied. Game VR technologies are analyzed as one of the elements of formation and development of creative abilities in adolescence. The advantages and disadvantages of this technology and its influence on the adolescent's personality are highlighted. The role of the social pedagogue is singled out as an important figure in working with teenagers, their education, upbringing and development.

References

Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000; уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ. Ірпінь: Перун. 2005. VIII, 1728 с.

Волощук І. А. Мотивація творчості молодого вчителя як основа його готовності до інноваційної педагогічної діяльності. Збірник наукових праць Херсонського національного технічного університету. Вип. 2 (5). Херсон. 2011. С. 226-230.

Говорун Д. І. Творча уява в естетичній теорії Канта. Вісник Черкаського університету. 2012. С. 5-11.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь. 1997. 366 с.

Калошин В. Ф., Гоменюк Д. В., & Сушенцева Л. Л. Розвиток творчості учнів. Харків. Основа. 2008.

Міщиха Л. П. Психологія творчості : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Гостинець. 2007. 448 с.

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості. Київ. Міленіум. 2006. 346 с.

Шелестова Л. В. Дослідження процесу розвитку творчих здібностей старшокласників у практиці профільного навчання. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. № 1 (20). 2018. С. 21-32.

Alfred Adler. Institutes of San Francisco & Northwestern Washington. Classical Adlerian Depth Psychotherapy. Volume I. Part One: Overview of Classical Adlerian Theory. Chapter 1: Creative Power. URL: http://www.adlerian.us/ cadp-ch1.htm (дата звернення: 29.08.2023).

Artificial Intelligence. URL: https://chat.openai.com/ (дата звернення: 29.08.2023).

Cambridge Academic Dictionary: Creativity. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creativity (дата звернення: 29.08.2023).

Carl Jung: On the Cost of Creativity. URL: https://jungcurrents.com/jung-creative-fire-artist (дата звернення: 29.08.2023).

Frank Barron – Pioneer in the Psychology of Creativity. URL: https://www.creativeabs.com/en/creative-people/219- frank-barron.html (дата звернення: 29.08.2023).

Kelly G. The Psychology of Personal Constructs. 1st ed. Taylor and Francis. URL: https://www.perlego.com/ book/1711038/the-psychology-of-personal-constructs-volume-one-theory-and-personality-pdf (дата звернення: 29.08.2023).

Plato’s Philosophy Of Art In Ion: The Divine Madness Of Poetry. URL: https://www.thecollector.com/platophilosophy- ion-art/ (дата звернення: 29.08.2023).

Published

2023-10-11

How to Cite

ОЛІЙНИК, Г., & КРЕХОВЕЦЬ, Ю. (2023). FORMATION AND DEVELOPMENT OF CREATIVE SKILLS OF ADOLESCENTS USING SOCIO-CULTURAL ACTIVITIES. Humanitas, (3), 49–54. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.8

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK