СИСТЕМА СОЦІАЛЬНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.5Ключові слова:
соціальна реабілітація, діти з особливими освітніми потребами, соціальна допомога, розгалужена система реабілітаційних установ, рівні соціальної реабілітації.Анотація
У статті вивчено й узагальнено систему соціальної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами. Здійснено теоретичний аналіз наукових підходів до трактування поняття «соціальна реабілітація». Розкрито мету дослідження, яка полягає у вивченні й узагальненні особливості системи реабілітації дітей з особливими освітніми потребами в Україні. Досліджено, що соціальна реабілітація спрямовується на відновлення соціального досвіду і встановлення соціальних зв’язків, норм поведінки, спілкування, емоційної стабільності, активного соціального життя, поновлення соціального статусу, інтеграцію у відкритий соціум, розширення і поглиблення соціальних контактів, входження в культуру, відновлення професійних якостей і навичок, соціального досвіду і соціальних функцій, психічного, фізичного і духовного здоров’я дезадаптованих осіб; це процес відновлення здатності людини до життєдіяльності у соціальному середовищі, а також самого соціального середовища і умов життєдіяльності людини, які були обмежені чи порушені з певних причин. Виокремлено основні рівні соціальної реабілітації, а саме: 1) федеральний, регіональний, місцевий рівень соціальної реабілітації. 2) рівень індивідуальної та групової соціальної реабілітаційної роботи Проаналізовано, що в Україні діє розгалужена система реабілітаційних установ: медико-соціальні, професійно-трудові, фізкультурно-спортивні. Розкрито основні правила реабілітації дітей з особливими освітніми потребами. Визначено, що система реабілітації передбачає значний набір послуг, які надаються не тільки дітям, але їх батькам, сім'ї у цілому і більш широкому оточенню. Всі послуги скоординовані таким чином, щоб надати допомогу індивідуальному і сімейному розвитку, захистити права всіх членів сім'ї. Методи дослідження використані такі: теоретичні (аналіз наукової літератури з досліджуваної проблеми); емпіричні (спостереження, порівняння, узагальнення). Доведено, процес соціальної реабілітації протікає в діяльності, що забезпечує пізнання дитиною навколишнього світу, породжує нові потреби, стимулює появу в дітей почуттів, є найважливішим джерелом опанування досвідом міжособистісних відносин і поведінки.
Посилання
Закон України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» від 13.04.2022 № 2961-IV: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text (дата звернення від 13.04.2022).
Олійник Г. М. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації : матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції Переяслав, 25 червня 2021 р : зб. наук. праць. Переяслав. 2021. Вип. 72. С. 39–41.
Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сiмферополь : Унiверсум, 2012. 536 с.
Воропаєв Д. С., Єжова О. О. «Основи фізичної реабілітації (загальна характеристика засобів фізичної реабілітації)» : навч. посіб. Суми, 2019. 72 с.
Замашкіна О. Д. Основи соціальної реабілітації: навчально-методичні рекомендації. ІДГУ. Ізмаїл, 2019. 193 с.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю. Офіційний веб портал. (дата звернення 21.04.2022.). Режим доступу https://www.ispf.gov.ua/diyalnist/reabilitaciya-ditej/perelik-reabilitacijnih-ustanov
Костишена Н. Реабілітація дітей із функціональними обмеженнями шляхом екологічного виховання. Рідна школа. 2009. №8. С. 70–71.
Трубавіна І. М. До питання про критерії ефективності соціальної роботи. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2005. № 4. С. 110–112.