КОМПЛЕКСНА СЕКСУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ СЕКСУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.21

Ключові слова:

сексуальна освіта, підлітки, сексуальна культура, комплексний підхід, сексуальне здоров’я, профілактична програма, неурядові організації

Анотація

У підлітковому віці, який супроводжується інтенсивними фізіологічними, психологічними та соціальними змінами, важливим чинником безпечного дорослішання є наявність науково обґрунтованої, всебічної та доступної сексуальної освіти. Формування сексуальної культури в підлітковому віці є важливою умовою соціалізації молодої людини та її готовності до здорових, відповідальних стосунків. У статті розглядається комплексна сексуальна освіта як ефективний інструмент формування сексуальної культури серед підлітків. Проаналізовано зміст та принципи комплексної сексуальної освіти, її роль у розвитку знань, ставлень і поведінки молоді щодо сексуального і репродуктивного здоров’я, гендерної рівності та прав людини. Визначено, що ключовими принципами комплексної сексуальної освіти є: науковість та достовірність інформації, адаптація до психосоціального розвитку підлітків, гендерна чутливість, права людини та інклюзія, партнерський підхід (взаємодія з батьками, вчителями, медичними працівниками, неурядовими організаціями). Сексуальна освіта є ключовим чинником формування сексуальної культури молоді, яка включає не лише знання, а й моральні цінності, установки, ризиковану поведінку та соціальні орієнтири. Завдяки цьому підлітки отримують можливість будувати здорові, відповідальні та етичні стосунки, що позитивно впливає на їхній добробут і розвиток суспільства загалом. Автори наголошують, що успішне впровадження комплексної сексуальної освіти вимагає міждисциплінарної взаємодії: освітній компонент, медичний компонент, соціальний компонент та співпраця з неурядовими організаціями. Як приклад впровадження сексуальної освіти у закладах загальної середньої освіти та у діяльності неурядових організацій, розглянуто вплив комплексної профілактичної «Програми 15» на формування в учасників коректних уявлень щодо соціально-небезпечних явищ і захворювань, що передаються статевим шляхом, розвиток навичок безпечної поведінки, подолання критичних ситуацій і прийняття відповідальних рішень, формування цінностей здоров’я та особистої гідності.

Посилання

Горобчук Л. Виклики впровадження сексуальної освіти підлітків в закладах загальної середньої освіти під час воєнного стану. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2024. № 4. С. 22–29.

Дослідження «Жінки та стигма». Головна ГО Дівчата. URL: https://divchata.org/researches/doslidzenniazinki-ta-stigma (дата звернення: 14.07.2025).

Журавель Т. В., Лях Т. Л., Нікітіна О. М. Використання інтерактивних методів та мультфільмів у профілактиці ризикованої поведінки : метод. посібник для спеціалістів, які працюють з бездоглядними та безпритульними дітьми та підлітками / за ред. Т. В. Журавель. Київ : МБФ «СНІД Фонд Схід-Захід», 2010. 168 с.

Профілактика деструктивної поведінки підлітків : навч. метод. посіб. / Т. Журавель та ін. ; ред.: Т. Журавель, Ю. Удовенко. Київ : Видавництво ФО-П Буря О. Д., 2022. 144 с.

Зимівець Н. В., Петрович В. С., Закусило О. Ю. Навчання здоров’я: просвітницька робота з підлітками щодо збереження, розвитку та зміцнення репродуктивного здоров’я : навч.-метод. посіб. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. 360 с.

Івахненко Т. П. Сексуальна культура – культурологічна складова навчального процесу. Збірник наукових праць “Педагогічні науки”. 2011. Т. 1 № 57. С. 269–273. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/3962

Карпенко О. Г., Спіріна Т. П., Лехолетова М. М. Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2025. № 1. С. 42–50. URL: http://socped.luguniv.edu.ua/index.php/socped/article/view/86.

Кравченко Л. А., Кобзєва І. М. Сексуальна просвіта як складова виховного процесу підлітків. Вісник університету імені Aльфреда Hобеля. Cер. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2018. № 2(16). С. 66–71.

Лютий В. П., Петрович В. С. Профілактична “Програма 15”: досвід упровадження та оцінювання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. 81. С. 148–154. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.81.31

Обізнаність та ставлення вчительської спільноти і батьків до комплексної сексуальної освіти. UNFPA Україна. URL: https://ukraine.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/sexual_education_ua_0.pdf (дата звернення: 14.07.2025).

Сексуальне насилля в Україні: від усвідомлення до захисту : проєкт / Х. Шабат та ін. Центр гідності дитини. 2021. 21 с. URL: https://rescentre.org.ua/images/Uploads/Files/statistika_dl/Zvit_Seksualne-nasyllya_2021.pdf

Спіріна Т. П., Даниленко А. В. Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 104–109. URL: http://journals.vnu.volyn.ua (дата звернення: 14.07.2025).

Сходинки здоров’я для батьків : просвітницько-профілактична тренінгова програма : навч.-метод. посіб. для фахівців соціальної сфери щодо проведення просвітницько-профілактичних занять за програмою «Сходинки» з батьками/опікунами підлітків, які перебувають у конфлікті з законом / Т. Г. Веретенко та ін. ; за ред. Т. Л. Лях. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Калита», 2015. 156 с.

Швед О. Сексуальне виховання дітей та підлітків. Коли починати? Соціальна педагогіка: теорія і практика. 2024. № 4. С. 43–50.

Швед О. В., Спіріна Т. П. Роль міжнародних та українських неурядових організацій у протидії сексуальному насильству стосовно дітей. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 1. С. 144–151. URL: http://journals.vnu.volyn.ua (дата звернення: 14.07.2025).

What does UNESCO really do?. UNESCO : Building Peace through Education, Science and Culture, communication and information. URL: https://www.unesco.org (date of access: 14.07.2025).

WHO calls for adolescent responsive health systems, emphasizes on triple dividend benefit. World Health Organization (WHO). URL: https://www.who.int/southeastasia/news/detail/19-09-2024-who-calls-for-adolescentresponsive-health-systems-emphasizes-on-triple-dividend-benefit (date of access: 14.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15

Як цитувати

ПЕТРОЧКО, Ж., ПЕТРОВИЧ, В., & ЛЮТИЙ, В. (2025). КОМПЛЕКСНА СЕКСУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ СЕКСУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ. Ввічливість. Humanitas, (4), 156–163. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.21

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

<< < 1 2 3