АСИМЕТРІЯ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ НА РИНКУ ПРАЦІ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.7

Ключові слова:

соціальний працівник, фахівець з соціальної роботи, соціальна робота, попит та пропозиція, ринок праці, ринок соціальних послуг, спеціальність «соціальна робота», вступник, здобувач освіти.

Анотація

Запровадження в Україні воєнного стану зумовило зростання попиту на соціальні послуги. Проте питання працевлаштування соціальних працівників залишається гострим. Робота має на меті визначити співвідношення між попитом та пропозицією на ринку праці у сфері соціальної роботи. Для пошуку було обрано відкриті бази даних: Державної служби зайнятості; Єдина державна електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО), Реєстр надавачів соціальних послуг; база «Світ професій», сайт вакансій «Work.ua» тощо. Результати аналізу демонструють, що на ринку праці України спостерігається виразна асиметрія попиту (кількість посад для соціальних працівників та соціальних робітників, оголошення про вакансії) та пропозиції (кількість випускників закладів освіти, кількість безробітних, кількість резюме) на ринку праці у сфері соціальної роботи. У 2022 році закладами вищої освіти (ЗВО) за освітньо-кваліфікаційними рівнями «молодший бакалавр – магістр» випущено 1903 особи, а зараховано – 4055 осіб. Прогноз вказує на те, що впродовж 2023–2027 рр. в Україні буде випущено понад 8500 бакалаврів та магістрів із соціальної роботи. Також у 2022 році 232 особи навчалися у закладах профтехосвіти за освітньої кваліфікаційним рівнем «кваліфікований робітник». Відкриті бази даних Державної служби зайнятості та сайтів з пошуку роботи мають невелику кількість пропозицій з працевлаштування за посадами «соціальний працівник», «фахівець соціальної роботи», у той час, як кількість розміщених резюме перевищує попит у відсотковому співвідношенні в декілька раз. Середній рівень заробітної плати, заявлений у оголошеннях, не завжди відповідає реальній ситуації. Наявний попит не здатний задовольнити потреби майбутніх випускників спеціальності, хоча й питання соціальної підтримки населення під час війни є актуальним. Запропоновано кроки щодо зменшення асиметрії на ринку для соціальних працівників, передовсім спрямовані на заклади освіти.

Посилання

Гордеєва Т. Є. Сучасний стан і тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців у сфері соціального забезпечення в Україні. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2017. № 8. С. 19–25.

Корнят В. Практична складова в процесі професійної підготовки фахівців соціальної сфери. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 2. С. 29–35.

Кримова М.О. Професійна асиметрія українського ринку праці. Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання. 2019. № 15. С. 196–207.

Звіт з моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти / Міністерство освіти і науки України, 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/02/03/01/Zvit.z.monitorynhu. pratsevlashtuvannya-2022-02-03.pdf

У 2-4 рази зріс попит на соціальні послуги з надання гуманітарної і натуральної допомоги, соціальної допомоги вдома після впровадження воєнного стану / Міністерство соціальної політики України, 2022. URL: https://www.msp.gov.ua/news/22023.html

Семигіна Т. Професіоналізація соціальної роботи: перерваний політ? Соціальний захист. 2007. Вип. 5. С. 41–44.

Семикіна М. В. Конкурентоспроможність у сфері праці: сутність та методологія визначення. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2009. № 15. С. 11–20.

Скалецька О. Працевлаштування випускників бакалаврських програм Школи соціальної роботи Національного університету «Києво-Могилянська академія: Магістерська робота. Київ, 2020. URL: http://ekmair.ukma.edu. ua/bitstream/handle/123456789/21580/Skaletska_Mahisterska_robota.pdf

Слозанська Г. Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна робота» у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. № 39. С. 236–240

Слозанська Г. І. Соціальна робота в територіальній громаді: теорії, моделі та методи. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018.

Столярик О., Семигіна Т., Зубчик О. Сімейна соціальна робота: реалії України. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2020. № 4. С. 28–46.

Csók C. Labour Market Characteristics of Helping Professionals. Central European Journal of Educational Research. 2020. Vol. 2(1). P. 66–75.

European Social Work – A Compendium / Ed. by Kessel, F. et al. Opladen: Verlag Barbara Budrich, 2019/

Salsberg E. et al. From social work education to social work practice. Results of the survey of 2018 social work graduates / CSWE, 2019. URL: https://www.cswe.org/CSWE/media/Workforce-Study/2018-Social-Work-Workforce- Report-Final.pdf

Semigina T., Boyko O. Social work education in post-socialist and post-modern era: case of Ukraine. Global social work education– crossing borders blurring boundaries / Ed. by Noble, C., Strauss, H. & Littlechild, B. Sydney: Sydney University Press, 2014. P. 257–269.

Semigina, T., Karkach, A. The elderly care, active ageing and geragogy: could they co-exist in Ukraine and how? Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук. Вінниця: Європейська наукова платформа, 2021. URL: https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-2.04

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-20

Як цитувати

СЕМИГІНА, Т., & СТОЛЯРИК, О. (2023). АСИМЕТРІЯ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ НА РИНКУ ПРАЦІ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ. Ввічливість. Humanitas, (6), 43–52. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.7

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають