ASYMMETRY OF DEMAND AND SUPPLY ON THE LABOR MARKET IN THE FIELD OF SOCIAL WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.7

Keywords:

social worker, social work specialist, social work, demand and supply, labor market, social services market, “social work” specialty, entrant, student, higher education.

Abstract

The introduction of martial law in Ukraine led to an increase in the demand for social services. However, the issue of social workers’ employment remains acute. The work aims to determine the relationship between demand and supply on the labor market in the field of social work. The following open databases were selected for the search: State Employment Service; Unified State Electronic Database on Education, Register of Social Service Providers; database “World of Professions”, job search site “Work. ua”, etc. The results of the analysis demonstrate that there is a clear asymmetry of demand (number of positions for social workers and social assistants, job vacancies) and supply (number of graduates of educational institutions, number of unemployed, number of resumes) in the labor market in the field of social work in Ukraine. In 2022, institutions of higher education (HEIs) graduated 1,903 people at the educational and qualification levels “Junior Bachelor – Master”, and enrolled – 4,055 people. The forecast indicates that during 2023–2027, more than 8,500 bachelors and masters in social work will be graduated in Ukraine. Also, in 2022, 232 people studied at institutions of vocational education and training at the educational qualification level of “skilled worker”. Open databases of the State Employment Service and job search sites have a small number of job offers for the positions of “social worker”, “social work specialist”, while the number of posted resumes exceeds the demand in percentage ratio several times. The average level of wages declared in advertisements does not always correspond to the real situation. The current demand is not able to satisfy the needs of future graduates of the specialty, although the issue of social support of the population during the war is relevant. Steps are proposed to reduce asymmetry in the market for social workers, primarily aimed at educational institutions.

References

Гордеєва Т. Є. Сучасний стан і тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців у сфері соціального забезпечення в Україні. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2017. № 8. С. 19–25.

Корнят В. Практична складова в процесі професійної підготовки фахівців соціальної сфери. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 2. С. 29–35.

Кримова М.О. Професійна асиметрія українського ринку праці. Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання. 2019. № 15. С. 196–207.

Звіт з моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти / Міністерство освіти і науки України, 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/02/03/01/Zvit.z.monitorynhu. pratsevlashtuvannya-2022-02-03.pdf

У 2-4 рази зріс попит на соціальні послуги з надання гуманітарної і натуральної допомоги, соціальної допомоги вдома після впровадження воєнного стану / Міністерство соціальної політики України, 2022. URL: https://www.msp.gov.ua/news/22023.html

Семигіна Т. Професіоналізація соціальної роботи: перерваний політ? Соціальний захист. 2007. Вип. 5. С. 41–44.

Семикіна М. В. Конкурентоспроможність у сфері праці: сутність та методологія визначення. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2009. № 15. С. 11–20.

Скалецька О. Працевлаштування випускників бакалаврських програм Школи соціальної роботи Національного університету «Києво-Могилянська академія: Магістерська робота. Київ, 2020. URL: http://ekmair.ukma.edu. ua/bitstream/handle/123456789/21580/Skaletska_Mahisterska_robota.pdf

Слозанська Г. Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна робота» у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. № 39. С. 236–240

Слозанська Г. І. Соціальна робота в територіальній громаді: теорії, моделі та методи. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018.

Столярик О., Семигіна Т., Зубчик О. Сімейна соціальна робота: реалії України. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2020. № 4. С. 28–46.

Csók C. Labour Market Characteristics of Helping Professionals. Central European Journal of Educational Research. 2020. Vol. 2(1). P. 66–75.

European Social Work – A Compendium / Ed. by Kessel, F. et al. Opladen: Verlag Barbara Budrich, 2019/

Salsberg E. et al. From social work education to social work practice. Results of the survey of 2018 social work graduates / CSWE, 2019. URL: https://www.cswe.org/CSWE/media/Workforce-Study/2018-Social-Work-Workforce- Report-Final.pdf

Semigina T., Boyko O. Social work education in post-socialist and post-modern era: case of Ukraine. Global social work education– crossing borders blurring boundaries / Ed. by Noble, C., Strauss, H. & Littlechild, B. Sydney: Sydney University Press, 2014. P. 257–269.

Semigina, T., Karkach, A. The elderly care, active ageing and geragogy: could they co-exist in Ukraine and how? Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук. Вінниця: Європейська наукова платформа, 2021. URL: https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-2.04

Published

2023-03-20

How to Cite

СЕМИГІНА, Т., & СТОЛЯРИК, О. (2023). ASYMMETRY OF DEMAND AND SUPPLY ON THE LABOR MARKET IN THE FIELD OF SOCIAL WORK. Humanitas, (6), 43–52. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.7

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK