SOCIAL EDUCATION TECHNOLOGY “SAFE PLACE” FOR PRESCHOOL AND YOUNGER SCHOOL AGE CHILDREN
Keywords:
life, communicative, social competence, social education, social education technology «Safe Place» for children of preschool and primary school age.Abstract
The article defines the following features of the social education technology «Safe Place» for preschool and younger school age children such as: 1) multifunctional; 2) purposeful; 3) group; 4) interactive. The purpose of the study is to substantiate the object, subject, goal, tasks, structure, content, forms, methods, and conditions for implementing the technology of social education technology «Safe Place» for preschool and younger school age children coming from a competency-based approach. The object of the technology is the preschool and younger school age children. The subjects of the technology implementation are social educators, psychologists, educators of preschool educational institutions, and teachers of primary grades of secondary educational institutions. The purpose and objectives of the technology are: 1) development, formation of competencies (life, communicative, social) of preschool and primary school age children; 2) development, formation of stress resistance of preschool and primary school age children; 3) primary social prevention of aggressive behavior of preschool and primary school age children. The structure and content of the technology consists of twelve sessions. The form of implementation of the technology is training classes in an educational institution and in nature near the educational institution. Methods of the technology implementation imply conversation, information message, exercise method, groups work, playing mobile, roleplaying games, performing creative tasks. The duration of the technology implementation involves holding twelve training classes for two hours each week: 1) the first two classes should be held in a classroom in an educational institution; 2) ten classes – in nature near the educational institution. The article identifies twelve conditions for the effective implementation of the social education technology «Safe Place» for preschool and primary school age children.
References
Sushyk N. Competent approach to realization of technology of social education of personality. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes : monograph / edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Yana Suchukova. Katowice : Publishing House of University of Technology, 2021.
P. 893–916, 1219. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/3ae54f97de8a1480cfb229660e616f25.pdf (дата звернення: 08.11.2024).
Бергер Р., Лахад М. Цілющий ліс у посттравматичній роботі з дітьми. Програма терапії природним середовищем та експресивними засобами мистецтв для груп. Київ: Український фонд «Благополуччя дітей», 2024. 152 с.
URL: https://drive.google.com/file/d/18cth3M_tt-o75IjvquCZ2PVTIVmcOwfh/view (дата звернення: 08.11.2024).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 232 с. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcdFNsRXpQOWIzUm8/view (дата звернення: 08.11.2024).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Практикум для учнів з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 160 с. URL: https://
drive.google.com/file/d/1Cfd5XTEPRpgvH6ipXjW73DQqCtTtmOF9/view (дата звернення: 08.11.2024).
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та ін. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». Київ : Видавництво «Алатон», 2017. 32 с. URL: https://drive.
google.com/file/d/0Bzt9FAqrO9WcWnJkNnRjSVNRVzg/view (дата звернення: 08.11.2024).
Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: інтерактивні сценарії для роботи з батьками учнів 1–4 класів / автори-упоряд.: З. М. Адамська, Т. П. Цюман / за заг. ред. Т. П. Цюман Київ : ФОП Костінський С. Л., 2023. 108 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/Manual_Parents_1-4grades_Block-final.pdf (дата звернення: 08.11.2024).
Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція: методичний посібник для виховної роботи з учнями 1–4 класів з питань попередження торгівлі людьми / автори-упоряд.: Н. І. Бойчук, О. В. Заруцька, О. Л. Нагула, Т. П. Цюман, С. В. Чопик / за заг. ред. Т. П. Цюман. Київ.: ФОП Буря О. Д., 2023. 178 с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/Manual_Print_Full-preview.pdf (дата звернення: 08.11.2024).
Сушик Н. C. Технологія соціального виховання «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» дітей молодшого шкільного віку та батьків. Ввічливість. Humanitas. 2024. № 1. С. 96–104. URL: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/humanitas/article/view/1650/1546 (дата звернення: 08.11.2024).
Сушик Н. C. Формування здоров’язбережувальної компетентності дітей у реалізації технології соціального виховання особистості «Вчимося жити разом». Ввічливість. Humanitas. 2023. № 3. С. 118–125. URL: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/humanitas/article/view/1280/1191 (дата звернення: 08.11.2024).
Упровадження програми виховної роботи з учнями 1–4 класів з питань протидії торгівлі людьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»: навч.-метод. посіб. (для системи післядипломної педагогічної освіти) / авт.-упоряд.: З. Адамська, О. Нагула, Т. Цюман ; за заг. ред. Т. Цюман. Київ: ФОП Буря О. Д., 2023.
с. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/Manual_methodologists_final1.pdf (дата звернення: 08.11.2024).