ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ СУПРОВОДУ ДІТЕЙ З ООП ПІД ЧАС ВІЙНИ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ

Автор(и)

  • Тетяна МАРТИНЮК Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-9288-8179
  • Віктор КУЗЬМІН Національний університет «Запорізька політехніка» https://orcid.org/0000-0003-4940-9395
  • Оксана СЕМЕНЦОВА Національний університет «Запорізька політехніка» https://orcid.org/0000-0001-7666-2666
  • Дарʼя ВЕЛИКЖАНІНА Комунальний заклад вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-1066-4834

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.13

Ключові слова:

забезпечення якісної освіти, психологічна підтримка, стрес, дезорієнтація, травматичні переживання, індивідуальний підхід

Анотація

Стаття спрямована на дослідження психолого-педагогічних технологій підтримки дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в умовах воєнного стану. Метою роботи є виявлення основних труднощів, з якими зіштовхуються педагоги, психологи та батьки під час супроводу таких дітей, аналіз сучасних адаптивних технологій для забезпечення їхнього навчання та психологічного благополуччя, а також розробка рекомендацій для оптимізації цього процесу.У дослідженні використано аналіз наукової літератури, нормативно-правової бази, а також емпіричні методи, зокрема спостереження. Було проаналізовано практичний досвід українських і зарубіжних педагогів, психологів та волонтерів, які працюють із дітьми з ООП в умовах війни. Особлива увага приділена використанню інноваційних методик, таких як арт-терапія, інтерактивні ігри, сенсорні вправи та технології дистанційного навчання. Дослідження виявило, що ключовими труднощами є емоційне вигорання педагогів і психологів, відсутність адаптованих навчальних матеріалів та обмеження у доступі до ресурсів у зоні конфлікту. Розроблені рекомендації включають застосування індивідуалізованих методів підтримки, створення безпечного освітнього середовища та використання цифрових технологій. Показано ефективність впровадження дихальних і арт-терапевтичних технік для стабілізації емоційного стану дітей. Також розроблено стратегії співпраці з родинами, що дозволяють залучати батьків до навчального процесу та психологічної підтримки дитини.У результаті роботи визначено, що впровадження сучасних психолого-педагогічних технологій, адаптованих до умов воєнного стану, може суттєво покращити якість супроводу дітей з ООП. Важливим є розширення доступу до інтерактивних ресурсів та навчальних матеріалів, що враховують індивідуальні потреби дітей. Подальші дослідження мають бути спрямовані на вдосконалення методик дистанційного навчання та реабілітації, а також на розробку системи довготривалої підтримки для педагогів і сімей, які працюють із дітьми в умовах кризових ситуацій.

Посилання

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Діти з особливими освітніми потребами: навчання та супровід у період повоєнної відбудови: навчально-методичний посібник (Серія «Інклюзивна освіта»). Київ, 2023. 192 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739320/1/Kolupaeva.Taranchenko.Dity.z.OOP.vijna.pdf (дата звернення: 11.12.2024).

Прохоренко Л.І. Діагностика психологічного супроводу навчальної діяльності школярів із затримкою психічного розвитку. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 3 (79). С. 36–44.

Гордійчук А.В. Інклюзивна освіта у світовій практиці. Інклюзивне навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти в сучасних умовах: проблеми та перспективи розвитку : зб. наук. праць : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Житомир, 07 червня 2023 р.). / за ред. І. Д. Сахневич. Житомир: ТОВ «Видавничий дім «Бук- Друк»», 2023. С. 43–51. URL: http://eprints.zu.edu.ua/37815/1/%D0%9C%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9D.%20%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%20%D0%B7%20%D0%9E%D0%9E%D0%9F.pdf (дата звернення: 11.12.2024).

Соколова Г., Кравець Ю. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами: організаційні і методичні аспекти. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2023. № 23. С. 178–195. DOI: https://doi.org/10.33189/epsn.v2i23.236 (дата звернення: 11.12.2024).

Kostenko T., Dovhopola K., Nabochenko O., Kurinna V., Mykhaylyuk V. Psychological well-being of children with special educational needs under martial law. Amazonia Investiga, 2022. Vol. 11(59), p. 98–107. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2022.59.11.9 (дата звернення: 11.12.2024).

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: Постанова КМУ від 15 вересня 2021 р. № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text3 (дата звернення: 11.12.2024).

Садова І. І. Організація системи психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітнім потребами. Гуманітарний форум. 2023. Том 1, № 1. С. 28–34. DOI:10.60022/1(1)-5GF (дата звернення: 11.12.2024).

Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти: Наказ МОН України від 08.06.2018 р. № 609. URL: https://zakon.rada. gov.ua/rada/show/v0609729-18.4 (дата звернення: 11.12.2024).

Садова І. Інклюзія у закладах загальної середньої освіти України: тенденції розвитку : монографія. Дрого- бич : Посвіт, 2020. 448 с.

Sadova I., Kravchenko-Dzondza О. Model of Development of Teacher’s Readiness to Work for Inclusive Education. Advances in Economics, Business and Management Research: Proceedings of the International Conference on Economics, Law and Education Research (ELER 2021). 2021. Vol. 170. P. 269–276. DOI: https://doi.org/10.2991/ aebmr.k.210320.046 (дата звернення: 11.12.2024).

Про організацію освітнього процесу. Лист МОН № 1/3371-22 від 06.03.22 р. URL: https://mon.gov.ua/ua (дата звернення: 11.12.2024).

Чеботарьова О. Навчання та підтримка дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах війни: порад педагогам. «Особлива дитина: навчання і виховання». 2022. № 3. С. 40–51. DOI: https://doi.org/10.33189/ectu. v107i3.113 (дата звернення: 11.12.2024).

Прохоренко Л. І. Наука і освіта в умовах війни: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Вип. 4(1). DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes (дата звернення: 11.12.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Як цитувати

МАРТИНЮК, Т., КУЗЬМІН, В., СЕМЕНЦОВА, О., & ВЕЛИКЖАНІНА, Д. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ СУПРОВОДУ ДІТЕЙ З ООП ПІД ЧАС ВІЙНИ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ. Ввічливість. Humanitas, (1), 84–92. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ