СОЦІАЛЬНИЙ АСПЕКТ ФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО КОНТИНЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.29Ключові слова:
соціальний аспект, освітній менеджмент, неперервна освіта, децентралізація освіти, соціальна модель освіти, ефективність освіти, справедливість освіти, здібності, ринок праціАнотація
За умов соціальних та економічних трансформацій з середини ХХ – початку ХХI ст. у європейських країнах відбулися кардинальні зміни в освіті. Ефективні новації на європейському континенті є особливо значущими, зважаючи на євроінтеграційні процеси в Україні. А відтак доцільно осмислити і раціонально використати позитивний досвід. Насамперед зазначений період характеризується розширенням доступу молоді з різних соціальних груп до отримання освіти. Значно збільшуються інвестиції у цю сферу. Продовжується тривалість обов’язкової освіти. Характерними є скандинавська, традиційна та змішана моделі її організації. Викликом для більшості європейських країн став низький рівень зайнятості, що призвело до необхідності коригування освітніх стратегій. Йдеться про концепцію неперервної освіти, яка охоплює увесь життєвий цикл індивіда. Основними напрямками розвитку освіти стали підвищення її якості та результативності. Вживаються заходи щодо оптимізації освітнього менеджменту. Відбувається децентралізація освіти для ефективнішого використання можливостей регіональних освітніх інституцій. Доступна та якісна освіта стала невід’ємним правом для кожного європейця. З початком ХХІ ст. за умов переходу до постіндустріального суспільства у ЄС здійснюється розбудова нової соціальної моделі розвитку освіти. Визначальними у ній є: ефективність і справедливість, в основу яких закладено «пріоритет особистості». Ефективність та справедливість освіти забезпечується інтенсифікацією децентралізації, запровадженням системи підзвітності, удосконаленням викладання, посиленням мотивації викладацького складу.
Посилання
Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.) : монографія. К. : Богданова А. М., 2009. 404 с.
Benavot A. The Diversification of Secondary Education: School Curricula in Comparative Perspective. IBE Working Papers on Curriculum Issues. 2006. No. 6. 27 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/280131768_The_Diversification_of_Secondary_Education_School_Curricula_in_Comparative_Perspective
Benavot A., Reznik J. Lessons from the Past: a Comparative Socio-Historical Analysis of Primary and Secondary Education. The MIT Press. Edition: 1st. Chapter: chapter 3. 2007. P. 123–230. URL: https://www.researchgate. net/publication/316045536_Lessons_from_the_Past_A_Comparative_Socio-Historical_Analysis_of_Primary_and_ Secondary_Education
Dronkers J. Features of Educational Systems as Factors in the Creation of Unequal Educational Outcomes. Quality and Inequality of Education. 2010. 29 p. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3993-4_12
Elgart, M. A. Can Schools Meet the Promise of Continuous Improvement? SAGE Publications. 2017. 6 p. https://doi.org/10.1177/0031721717745546
European Union. Communication from the Commission to the Council and to the European Parliament. Efficiency and Equity in European Education and Training Systems. 8.9.2006. COM (2006) 481 final. {SEC(2006) 1096}. Brussels: Commission of the European Union, 2006. 11 p. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52006DC0481
Hart C. S., Sriprakash A. International Perspectives on Social Inequalities, Excellence and Aspiration in Education. International Studies in Sociology of Education 2017. Vol. 26, No. 3. P. 229–230. URL: https://doi.org/10.1080/0962021 4.2017.1359227
Kumari R. Continuous improvement in schools: Understanding the practice. International Journal of Educational Development. Elsevier BV. 2009. 12 p. https://doi.org/10.1016/J.IJEDUDEV.2008.02.006
Rodriguez Sh. Continuous Improvement in Education: A Toolkit for Schools and Districts. REL 2021-014. Regional Educational Laboratory Northeast & Islands. 2020. 95 p. URL: https://www.academia.edu/126772446/Continuous_Improvement_in_Education_A_Toolkit_for_Schools_and_Districts_REL_2021_014?nav_from=8d1e9e3a-14c2-4bca- bf79-5306eec31f63