ПУБЛІЧНЕ МОВЛЕННЯ ТА ДИЗАЙН АУДИТОРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.17Ключові слова:
публічні виступи, переконання, співпраця, дизайн аудиторії, риторичні ситуації, опитуванняАнотація
Стаття присвячена актуальній проблемі публічних виступів та мовлення, мистецтву переконання в демократичних суспільствах. Публічне мовлення є невід’ємною частиною життя людей. Мистецтво переконливого виступу вимагає від публічних спікерів певних навичок та знань, оскільки світ постійно змінюється та ставить нові виклики для комунікаторів у різних риторичних ситуаціях. Так само й аудиторії стають більш вимогливими, складними, обізнаними та цифровими. Особлива увага приділяється співпраці спікера та його адиторії, шляхам вивчення аудиторії, їх демографії та культури, їх моделюванню і дизайну в різних типах контекстів. Усі ці фактори визначають актуальність нашого дослідження та його значення для сучасних тенденцій у гуманітарних науках. Новизна дослідження полягає в тому, що ми застосували теоретичні та практичні підходи до вивчення теми і зосередилися на дизайні кооперативної аудиторії, проаналізували очікування та уподобання молодих слухачів. Метою нашого дослідження було визначення аудиторії та її дизайну, з’ясування способів її формування, окреслення того, що робить промовців успішними, кооперативними і добре сприйнятими у публічному мовленні загалом та освіті зокрема. Тема та мета визначили методи нашого дослідження: опитування та анкети, опис, аналіз і узагальнення. Було виявлено, що успішні спікери, зазвичай, залучають аудторію до участі (питання, опитування, волонтери), звертаються до спільного досвіду або знань, говорять мовою, зосередженою на слухачах, і спілкуються безпосередньо про потреби та бажання аудиторії, а також використовують метафори чи приклади, які їм зрозумілі. Було показано, що за допомогою проаналізованих технік і підходів можна формувати нашу аудиторію, перетворювати її на друге «я», робити її не тільки активними слухачами, а й тими, хто відчуває та проживає промову. Емпіричне дослідження довело, що найважливішими якостями хорошого публічного спікера є їхня впевненість та надійність, яскравість, співпраця з аудиторією, позитивне ставлення та пристрасть, здатність залучати аудиторію та розповідати захоплюючі історії, кайрос та гарне почуття гумору.
Посилання
Овчаров М. Майстeр публічних виступів. Київ : Незалежний видавець, 2023. 308 с.
Семенець O. «У Цій Єдності – Найголовніша Наша Сила…»: Дискурсивні Стратегії Вираження Консолідації Українського Суспільства у Виступах Президента України Володимира Зеленського 2022–2023 Років.» Досвід Війни. Медійно-Дискурсивний Простір Сучасної України, 2024. URL: https://www.researchgate.net/publication/387399316_U_CIJ_EDNOSTI_-_NAJGOLOVNISA_NASA_SILA_DISKURSIVNI_STRATEGII_VIRAZENNA_KONSOLIDACII_UKRAINSKOGO_SUSPILSTVA_U_VISTUPAH_PREZIDENTA_UKRAINI_VOLODIMIRA_ZELENSKOGO_2022-2023_ROKIV
Aristotle. Rhetoric. URL: https://classics.mit.edu/Aristotle/rhetoric.1.i.html
Bell A. Language Style As Audience Design. Language in Society. 1984. Vol. 13. № 2. P. 145–204. https://doi.org/10.1017/s004740450001037x.
Bowden M. How to Present. Melbourne : John Wiley & Sons, 2013. 295 p.
Chaban N. Collaborative Settings of Co-Creation: Knowledge Diplomacy and Pedagogical Thinking in Communication. Journal of Technical Writing and Communication. 2024. Vol. 54. № 2. Р. 143–162. https://doi.org/10.1177/00472816231188652.
Clark H. H., Murphy G. L. Audience design in meaning and reference. Advances in Psychology. 1982. Vol. 9. P. 287–299. https://doi.org/10.1016/S0166-4115(09)60059-5.
Keith W., Lundberg W. The Essential Guide to Rhetoric. Boston : Bedford/St. Martin’s, 2008. 83 p.
Monroe A. Principles and Types of Speech. Chicago: Scott Foresman and Co., 1962. 268 p.
Ovcharov M. Unknown Orator Magazine. URL: https://en.ovcharov.institute/unknown-orator
Perelman C., Olbrechts-Tyteca L. The New Rhetoric: A Treatise on Argumentation. University of Notre Dame Press, 1991. 576 p.
Schmälzle R., Lim S., Lim Y., Bente G. The Art of Audience Engagement: LLM-Based Thin-Slicing of Scientific Talks. https://doi.org/10.48550/arXiv.2504.10768.
Shevchenko I., Matiukhina Y., Drazdauskienė M. L. The evolution of the English small talk: a cognitive-pragmatic analysis. Cognition, Communication, Discourse. 2021. Vol. 23. P. 87–98. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2021- 23-06.
Stuart A. Engaging the audience: developing presentation skills in science students. Undergraduate Neuroscience Education. 2013. Vol. 12(1). URL: https://J Undergrad Neurosci Educ. 2013 Oct 15;12(1):A4-A10. PMID: 24319389; PMCID: PMC3852869.
Topping R. The Elements of Rhetoric. How to Write and Speak Clearly and Persuasively. San Bernardino : Angelico Press, 2019. 105 p.
Usera D. Audience Engagement Techniques in Oral Presentations. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/23294906231190575.
Webster J. The Audience. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 1998. Vol. 42. № 2. P. 190–207.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.