РОЗВИТОК РОЗУМОВОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ДИДАКТИЧНІЙ ГРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.9Ключові слова:
початкова школа, розвиток, розумова активність, дидактична гра.Анотація
У статті виявлено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови розвитку розумової активності учнів початкової школи у дидактичній грі. Пошук нових психолого-педагогічних підходів до розвитку розумової активності дітей молодшого шкільного віку стає все більш значущим, оскільки саме активність розуму є однією з основоположних властивостей особистості. Розумове виховання і розвиток дітей полягає не тільки в тому, щоб дати дітям знання, а й навчити їх використовувати ці знання в різноманітній діяльності. Робота аналізує теоретичні закономірності, становлення та розвитку розумової активності дітей молодшого шкільного віку засобами дидактичних ігор. Виявлені та обґрунтовані провідні педагогічні умови використання дидактичних ігор як засобу розвитку розумової активності. Важливим чинником у розв’язанні досліджуваної проблеми, є систематичне використання дидактичних ігор в освітньому процесі початкової школи. До змісту освітнього процесу дітей молодшого шкільного віку входить виховання розумової активності, розвиток інтелектуальних умінь і навичок, уяви, сприйняття, пам'яті, мислення, допитливості і розумових здібностей. Виховання розумової активності − це, перш за все, розвиток активної розумової діяльності учнів. Використання дидактичної гри, в якій одночасно діють два начала: навчальне (пізнавальне) та ігрове (цікаве), зумовлено ще і потребою пом'якшення переходу від однієї провідної діяльності до іншої, а також тим, що в процесі гри діти легше засвоюють знання, отримують уявлення про навколишній світ. Суть методики використання дидактичних ігор у процесі розумового виховання дітей молодшого шкільного віку полягає в тому, що у дітей послідовно розширюються уявлення про окремі об’єкти оточуючого середовища, формується логічне мислення, вміння аналізувати, класифікувати та порівнювати. Провідною формою роботи виступає повсякденне спілкування класовода з дітьми з використанням матеріалу дидактичних ігор. Розроблена методика використання дидактичних ігор як засобу розвитку розумової активності вимагає дотримання низки педагогічних умов, серед яких: використання дидактичних ігор у процесі спілкування з дітьми в різних видах діяльності в к онтексті вирішення завдань розумового виховання; використання наочності у процесі роботи з дидактичними іграми; чітка організаційна структура освітнього процесу.
Посилання
Божук С. Психолого-педагогічні умови розвитку пізнавального інтересу молодших школярів. Актуальні питання дошкільної та початкової освіти. 2019. №. 2. С. 124–127.
Бондарчук Н. Активізація пізнавальної діяльності молодших школярів Вісн. Житомир. держ. ун-ту. 2018. № 41. С. 103–106.
Воробйова С. Дидактична гра в процесі навчання. Рідна школа. 2002. №10. С. 46–48.
Державний стандарт початкової освіти / затв. постановою Кабінетом Міністрів України від 21.02.2018 № 87 зі змінами. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
Довгаль О. Г. Розвиток пізнавальної активності дітей молодшого шкільного віку в різних видах діяльності. Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2019. С. 58–64.
Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі спільної ігрової діяльності. Рідна школа. 2000. № 2. С. 26–28.
Курик М. Формування пізнавальної активності школярів через сюжетнорольові та дидактичні ігри. Гірська школа Українських Карпат : наук.-метод. журн. / Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника. Івано-Франківськ, 2016. № 14. С. 240–242.
Куліш Н.В. Застосування дидактичних ігор у навчальному процесі Нові технології навчання : наук.-метод. зб. / Ред. кол. : В. Д. Зайчук (головний редактор), О. Я. Савченко, М. Ф. Дмитриченко. Київ : НМЦ ВО, 2002. Вип. 33. С. 174–175.
Нікітіна Н. Активізація пізнавальної активності учнів шляхомвикористання ігрових моментів та цікавих завдань.Початкове навчання та виховання. 2011. № 31. С. 21–31.
Руденко О. Використання гри як засобу підвищення ефективності навчання. Школа : інформаційно-методичний журнал. 2011. № 11. С. 67–70.
Сидоренко М. М. Розвиток пізнавальної активності учнів засобами дидактичної гри. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. Ніжин, 2014. № 5. С. 115–119.