ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕДЖУ

Автор(и)

  • Артем СМОЛЮК Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-6615-741X
  • Наталія ДЕНИСЕНКО Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-5730-0221
  • Галина ГОЛЯ Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-6529-7296
  • Світлана ПОДОЛЮК Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-7068-9195

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.16

Ключові слова:

національна ідентичність, структура національної ідентичності, українська національна ідентичність, початкова освіта, фізична культура, загальні компетентності, нормативні освітні компоненти, майбутні педагоги

Анотація

У статті розкриваються основні концептуальні підходи методології дослідження та зміст національної ідентичності, проаналізовано освітній процес педагогічного коледжу, встановлено організаційно-педагогічні умови формування національної ідентичності майбутніх учителів фізичної культури та учителів початкових класів, а саме: підтримку позитивної мотивації досягнень як задоволення внутрішньої потреби особистості у набутті якостей національної ідентичності; використання когнітивно-пізнавальних можливостей інтегрованого змісту нормативних освітніх компонентів, орієнтованих на загальні компетентності для формування національної ідентичності майбутніх учителів; створення насиченого соціально-комунікативного простору через інтерактивну взаємодію суб’єктів навчання для створення у здобувачів освіти «ситуацій успіху» та актуалізації їх у формуванні національної ідентичності. Показано, що в основі формування національної ідентичності майбутніх учителів фізичної культури, учителів початкових класів через інтеграцію нормативних освітніх компонентів, орієнтованих на загальні компетентності лежить її структура, яка представлена взаємопов’язаними компонентами: когнітивним; емоційно-ціннісним; діяльнісним. Розроблена технологія формування національної ідентичності здобувачів вищої освіти через інтеграцію нормативних освітніх компонентів, орієнтованих на загальні компетентності, перевірена її ефективність. Основними складниками технології формування національної ідентичності майбутніх учителів фізичної культури і учителів початкових класів є: педагогічне цілепокладання; відбір і структурування змісту професійно-педагогічної підготовки; інформаційно-предметні та процесуальні компоненти цієї підготовки (форми, методи, прийоми навчання, алгоритм діяльності його суб’єктів); її науково-методичний та навчально-методичний супровід, а також її педагогічний результат, що відповідає цільовому, методологічному, змістовому, організаційному та результативному блокам. Експериментально доведено, що реалізація технології формування національної ідентичності майбутніх учителів Нової української школи в умовах освітнього середовища педагогічного коледжу через зміст нормативних освітніх компонентів, орієнтованих на загальні компетентності, забезпечила високу ефективність процесу.

Посилання

Гласс Дж., Стенлі Дж. Статистичні методи в педагогіці та психології : пер. з англ.: Прогрес, 1976. 495 с.

Горінов П. В., Драпушко Р. Г. Становлення національної ідентичності українців як основа національної безпеки української держави. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 10. С. 26–30. URL : http://lsej.org.ua/10_2022/2.pdf.

Горячок І., Баранцова І., Тараненко Ю. Формування національної ідентичності здобувачів вищої освіти в умовах сьогодення. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». Вінниця, 2023. № 4. С 29–35.

Дудник Н. Формування національної ідентичності майбутніх педагогів у контексті російсько-української війни. Věda a perspektivy. № 7 (14). 2022. С. 178–189.

Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності : Закон України від 13.12.2022 р. № 2834-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text (дата звернення: 22.04.2025).

Концепція Нової української школи. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. (дата звернення: 22.04.2025)

Макарчук В. Формування національної ідентичності майбутнього вчителя початкової школи. Перспективи та інновації науки. Київ, 2023. № 10 (28). С. 276–285.

Сидоренко О. В. Методи математичної обробки в психології. ТОВ «Речь», 2000. 350 с.

Смолюк І. О., Смолюк А. І. Технологія експериментального дослідження розвитку культури міжнаціонального спілкування майбутніх педагогів. Педагогічний часопис Волині. Луцьк, 2018. № 4 (11). С.141–149.

Співак Л. М., Піонтковська Д. В. Вікова динаміка національної самоідентичності особистості в юності. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. «Психологія». Харків, 2014. № 49. С. 145–153.

Терещенко К. В. Національна ідентичність як складова системи соціальної ідентичності особистості. Вісник післядипломної освіти. Київ, 2017. № 1 (2). С. 392–399.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

СМОЛЮК, А., ДЕНИСЕНКО, Н., ГОЛЯ, Г., & ПОДОЛЮК, С. (2025). ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕДЖУ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 113–123. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.16

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА