NATIONAL IDENTITY FORMATION OF NEW UKRAINIAN SCHOOL FUTURE TEACHERS’ IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE PEDAGOGICAL COLLEGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.16

Keywords:

national identity, structure of national identity, Ukrainian national identity, primary education, physical education, general competencies, normative educational components, future teachers

Abstract

The article reveals the main conceptual approaches of the research methodology and the national identity content, analyzes the educational process of the pedagogical college, establishes organizational and pedagogical conditions for the national identity formation of future physical education teachers and primary school teachers, namely: supporting positive motivation for achievements as a way of satisfying the internal need of the individual to acquire the national identity qualities; using the cognitive capabilities of the normative educational components integrated content focused on general competencies for the future teachers national identity formation; creating a rich social and communicative space through the interactive interaction of learning subjects to create "success situations" in students and actualizing them in the national identity formation. It is shown that the basis for the future physical education teachers and primary school teachers national identity formation through the integration of normative educational components focused on general competencies is its structure, which is represented by interrelated components: cognitive; emotional-value; activity. A technology for forming the national identity of higher education applicants through the normative educational components integration focused on general competencies has been developed, and its effectiveness has been tested. The main components of the technology for the future physical education teachers and primary school teachers national identity forming are: pedagogical goal-setting; selection and structuring of the professional and pedagogical training content; informational, subject and procedural components of this training (forms, methods, teaching techniques, algorithm of its subjects activity); its scientific and methodological and educational and methodological support, as well as its pedagogical result, which corresponds to the target, methodological, content, organizational and effective blocks. It has been experimentally proven that the implementation for the national identity forming technology of the New Ukrainian School future teachers in the educational environment of a pedagogical college through the normative educational components content focused on general competencies ensured high efficiency of the process.

References

Гласс Дж., Стенлі Дж. Статистичні методи в педагогіці та психології : пер. з англ.: Прогрес, 1976. 495 с.

Горінов П. В., Драпушко Р. Г. Становлення національної ідентичності українців як основа національної безпеки української держави. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 10. С. 26–30. URL : http://lsej.org.ua/10_2022/2.pdf.

Горячок І., Баранцова І., Тараненко Ю. Формування національної ідентичності здобувачів вищої освіти в умовах сьогодення. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». Вінниця, 2023. № 4. С 29–35.

Дудник Н. Формування національної ідентичності майбутніх педагогів у контексті російсько-української війни. Věda a perspektivy. № 7 (14). 2022. С. 178–189.

Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності : Закон України від 13.12.2022 р. № 2834-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text (дата звернення: 22.04.2025).

Концепція Нової української школи. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. (дата звернення: 22.04.2025)

Макарчук В. Формування національної ідентичності майбутнього вчителя початкової школи. Перспективи та інновації науки. Київ, 2023. № 10 (28). С. 276–285.

Сидоренко О. В. Методи математичної обробки в психології. ТОВ «Речь», 2000. 350 с.

Смолюк І. О., Смолюк А. І. Технологія експериментального дослідження розвитку культури міжнаціонального спілкування майбутніх педагогів. Педагогічний часопис Волині. Луцьк, 2018. № 4 (11). С.141–149.

Співак Л. М., Піонтковська Д. В. Вікова динаміка національної самоідентичності особистості в юності. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. «Психологія». Харків, 2014. № 49. С. 145–153.

Терещенко К. В. Національна ідентичність як складова системи соціальної ідентичності особистості. Вісник післядипломної освіти. Київ, 2017. № 1 (2). С. 392–399.

Published

2025-05-27

How to Cite

SMOLIUK А., DENYSENKO Н., HOLYA Г., & PODOLIUK С. (2025). NATIONAL IDENTITY FORMATION OF NEW UKRAINIAN SCHOOL FUTURE TEACHERS’ IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE PEDAGOGICAL COLLEGE. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 113–123. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.16

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION