СУЧАСНІ АСПЕКТИ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.13Ключові слова:
естетичне виховання, діти із порушеннями інтелектуального розвитку, корекційна психопедагогіка, розумова відсталість, естетичне сприймання, естетичний ідеал, естетичне судження.Анотація
У статті зосереджено увагу на сучасних аспектах естетичного виховання осіб із порушеннями інтелектуального розвитку, яке автор розуміє як процес формування здатності правильно сприймати, розуміти, переживати й оцінювати прекрасне у різноманітних сферах життя та розвивати вміння відтворювати це у власній діяльності За результатами аналізу наукових джерел встановлено, що естетичне виховання дітей із порушеннями інтелектуального розвитку спрямоване на розвиток і збагачення емоційно-чуттєвої сфери такої дитини. Структурними компонентами естетичного виховання є естетичне сприйняття, естетичне ставлення, естетичне почуття, естетичне судження, естетичний ідеал, естетичний смак, естетична діяльність. Вони визначаються розумовою, моральною, емоційною, духовною діяльністю людини і зумовлюють істотні зміни в її світосприйнятті, переконаннях, поведінці, сприяють естетичній діяльності особистості, розвитку її творчих сил та здібностей відповідно до об’єктивних законів розвитку краси. Констатовано, що естетичні емоції, переживання, смак до прекрасного формуються у дітей протягом усього перебування у спеціальному закладі освіти: навчально-трудовій діяльності, естетичному оформленні побуту, спілкуванні з природою, культурі взаємостосунків із педагогом, однолітками тощо. Подальший естетичний розвиток вихованців відбувається у процесі художнього виховання, тобто при безпосередньому ознайомленні з творами мистецтва (літературними, образотворчими, музичними, драматичними) та участі в різних видах художньої самодіяльності (малюванні, музиці, роботі з природничим матеріалом, співах, декламації, танцях). Доведено, що інтелектуальний недорозвиток, низький рівень пізнавальної діяльності, порушення емоційно-вольової сфери ускладнюють таку роботу. Естетичне сприймання передбачає наявність суджень, оцінок, емоційного ставлення до навколишнього світу. Звичайно, тут не йдеться про формування у дітей порушеннями інтелектуального розвитку повноцінного естетичного сприймання. Проте, під впливом корекційно-виховної роботи можна досягти деякого рівня правильних суджень і виробити певну естетичну чутливість, яка містить елементи естетичного сприймання.
Посилання
Кузава І. Б. Формування художньо-естетичних інтересів на уроках музики. Методичні рекомендації для вчителів початкових класів спеціальних шкіл інтенсивної педагогічної корекції. Луцьк : РВВ «Вежа». 2006.
Кузава І.Б. Мистецтво в корекції розвитку дошкільників із психофізичними вадами : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Волин. нац. ун-т ім. Л. Українки. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Л. Українки, 2011. 103 с. (Серія "Посібники та підручники ВНУ ім. Лесі Українки").
Миронова С.П. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://elar.kpnu.edu.ua/
Дмитрієва І.В. Корекційні функції естетичного виховання та механізм їх реалізації в старших класах допоміжної школи: автореф. дис. …д-ра пед. наук. К., 2009. 52 с.
Синьов В. М., Коберник Г. М. Основи дефектології: навчальний посібник. Київ : Вища школа, 1994. 143 с.
Синьов В.М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: Підручник. Частина І. Загальні основи корекційної психопедагогіки (олігофренопедагогіки). К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2007. 238 с.