АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ СУЧАСНОЇ КОРЕКЦІЙНОЇ ПСИХОПЕДАГОГІКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.10Ключові слова:
корекційна психопедагогіка, порушення інтелектуального розвитку, діти з порушеннями інтелектуального розвитку; психокорекційні технології; освітньо-професійна програма; освітній компонентАнотація
У статті зосереджено увагу на актуальних аспектах сучасної корекційної психопедагогіки, зокрема, визначення найбільш продуктивних методологічних засад наукового пошуку у цій галузі, упорядкування понятійно-термінологічного тезаурусу сучасної корекційної психопедагогіки, розробка та удосконалення системи методів дослідження проблем педагогічного впливу на розвиток і соціалізацію дитини з порушеннями інтелектуального розвитку, з’ясування основних закономірностей між умовами виховання, навчання та розвитком особистості такої дитини, встановлення оптимальних організаційно-технологічних способів забезпечення ефективності корекційного впливу на особистість із ПІР, удосконалення педагогічної типології розумової відсталості; розвиток узагальнених теорій і концепцій спеціальної освіти як основної умови соціальної реабілітації осіб із порушеннями інтелектуального розвитку; теоретичні та методичні засади навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку у загальноосвітньому просторі та надання їм спектра психологічної, соціальної та медичної допомоги; питання психолого-педагогічної підтримки дітей із тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку; розроблення понятійно-термінологічного апарату сучасної корекційної психопедагогіки. За результатами аналізу наукових джерел встановлено, що корекційна психопедагогіка є науково-прикладною дисципліною, тому вона розв’язує не лише теоретичні, а й завдання практичного характеру. Констатовано, що корекційна психопедагогіка – це педагогічна наука про сутність та закономірності освіти, навчання і виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, шляхи корекції порушень їхнього психофізичного розвитку.
Посилання
Корекційна психопедагогіка (Олігофренопедагогіка): навчально-методичний посібник. / укл. О.В. Гаяш. Ужгород: ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2021. 255 с.
Кузава І.Б., Куцупер О.М. Актуальні питання корекційної психопедагогіки (олігофренопедагогіки). Сучасні теоретичні й прикладні контексти спеціальної та інклюзивної освіти. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції (18–19 травня 2022 р., Луцьк) / за заг. ред. проф. І.Б. Кузави / І. М. Брушневська, Г. О. Гац, Н.С. Карабанова, З. С. Мацюк, В.Ф. Сергеєва, І.І. Сидорук, Л. П. Стасюк,. Луцьк : ФОП Іванюк В. П., 2022. С. 46–51.
Миронова С., Чопік О. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. Кам’янець-Подільський, 2023. 332 с.
Про затвердження Переліку предметних спеціальностей спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями), спеціалізацій предметної спеціальності 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (із зазначенням мови)), спеціалізацій спеціальностей 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) та 016 Спеціальна освіта, за якими здійснюється розміщення державного (регіонального) замовлення. Наказ МОН України. № 260 від 04.03.2024 р. [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
Синьов В.М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: Підручник. Частина І. Загальні основи корекційної психопедагогіки (олігофренопедагогіки). К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2007. 238 с.
Kuzava, I., Chepurna, L., Bondarenko, Y., Lisovets, O., Odynchenko, L., & Dehtiarenko, T. (2021).Prerequisites for Creating Textbooks for Auxiliary Schools: Correctional Psychopedagogy for Children with Intellectual Disabilities. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12 (2), 78–97.