ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.12

Ключові слова:

спеціальна педагогіка, професійна підготовка, компетенція, освітнє середовище, педагогічна діяльність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблеми професійної підготовки майбутніх спеціальних педагогів у закладах вищої освіти України в умовах воєнного стану. Зазначено про потребу у фахівцях, здатних здійснювати ефективну педагогічну діяльність з дітьми, що мають особливі освітні потреби та посттравматичний стресовий розлад. Мета статті полягає у дослідженні особливостей та напрямів професійної підготовки майбутніх спеціальних педагогів у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану. На підставі теоретико-методологічних джерел з проблеми дослідження схарактеризовано особистісно-орієнтований підхід, на основі якого відбувається впровадження національної моделі організації навчального процесу у закладах вищої освіти. Визначено основні напрями професійної підготовки майбутніх спеціальних педагогів, що передбачають єдність та взаємозв’язок освітніх компонентів навчального плану спеціальності та впровадження у навчальний процес знаннєвої культурологічної ї гуманістичної парадигми. Охарактеризовано актуальні професійні компетенції, якими повинен володіти майбутній фахівець у галузі спеціальної освіти, готовий здійснювати педагогічну діяльність в умовах воєнного стану. Розкрито сутність мотиваційної, когнітивної, поведінкової, ціннісно-смислової та емоційно-вольової компетентностей. Наголошено на важливості підготовки мотивованих фахівців у галузі спеціальної освіти. Визначено основні фактори мотивації майбутніх спеціальних педагогів у закладах вищої освіти України. Висвітлено визначальні аспекти формування стресостійкості та підвищення рівня адаптаційного потенціалу студентів: самоусвідомлення власних реакцій на стрес, здатність до саморегуляції, позитивне мислення, підтримка соціуму, навчальний процес, організація комфортного освітнього середовища, навчання стратегіям управління стресом, підтримка в складних ситуаціях.

Посилання

Азізов Т.Н., Орлова О.М. Вплив війни на навчальні заклади та можливості навчання. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи : матеріали всеукраїнського науковопедагогічного підвищення кваліфікації, 4 березня – 14 квітня 2024 року. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 23‒26.

Архіпова І.М. Формування стресостійкості у студентів в процесі навчальної діяльності. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи : матеріали всеукраїнського науковопедагогічного підвищення кваліфікації, 4 березня – 14 квітня 2024 року. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 32‒34.

Гладуш В.А. Удосконалення підготовки корекційного педагога в умовах університетської освіти : монографія / за ред. В.А. Гладуш, З.П. Бондаренко, Н.В. Зимівець та ін. Дніпро : Акцент ПП, 2015. 324 с.

Калаур С.М. Практичні механізми формування ціннісно-смислової компетентності у майбутніх соціальних педагогів під час навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 31. С. 64‒67.

Кравець Н.П. Підготовка майбутніх корекційних педагогів до роботи з дітьми з посттравматичними симптомами. Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів : зб. наук. праць за матеріалами VІ Міжнародної інтернет-конференції, 24 листопада 2022 р. / відп. ред. В.В. Макарчук. Умань, 2022. C. 56‒60.

Кузава І.Б., Гац Г.О. Професійна готовність майбутніх спеціальних педагогів до впровадження інклюзивної освіти. European and global vectors for education development in Ukraine: Scientific monograph : монографія. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2022. С. 344‒372.

Мартинчук О.В. Дослідження мотиваційних орієнтацій майбутніх спеціальних педагогів як детермінант успішної діяльності в інклюзивному середовищі. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : збірник наукових праць / за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова. Кам’янецьПодільський: ПП Медобори-2006, 2018. Вип. 11. С. 215‒232.

Сергеєва, В.Ф. Вектори компетентнісно орієнтованої фахової підготовки майбутніх учителів-дефектологів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. Вип. 44. С. 82‒90.

Середа І.В. Використання технологій корекційно-виховної роботи у практичній діяльності спеціальних педагогів. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 27. Том 4. С. 212–217.

Шеремет М.К., Супрун Д.М., Кондукова С.В. Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами : Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 14–15 травня 2020 : До 15-річчя ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів» / НПУ імені М.П. Драгоманова; Факультет спеціальної та інклюзивної освіти; ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів». Київ, 2020. С. 6‒10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Як цитувати

ПАВЛИШИНА, Н., & КУЗАВА, І. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 81–86. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА