TRAINING FUTURE SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS DURING MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.12

Keywords:

special education, professional training, competence, educational environment, pedagogical activity

Abstract

This article examines the challenges of professional training for future special education teachers in Ukrainian higher education institutions under martial law conditions. It highlights the critical need for specialists capable of effective pedagogical work with children who have special educational needs and post-traumatic stress disorder. The purpose of this study is to investigate the unique features and directions of professional training for future special education teachers in higher education institutions during martial law. Based on theoretical and methodological sources, the research characterizes a person-oriented approach, which forms the foundation of the national model for organizing the educational process in higher education institutions. The study identifies key areas of professional training for future special education teachers, emphasizing the unity and interrelationship of educational components within the specialty curriculum and the implementation of cognitive, cultural, and humanistic paradigms in the educational process. The article describes the essential professional competencies that future specialists in special education must possess to conduct pedagogical activities effectively under martial law conditions. It explores the nature of motivational, cognitive, behavioral, value-semantic, and emotional-volitional competencies. The importance of training motivated specialists in the field of special education is emphasized, and the main factors influencing the motivation of future special education teachers in Ukrainian higher education institutions are identified. Key aspects of developing stress resistance and increasing students adaptive potential are highlighted, including: Determining aspects of the formation of stress resistance and increasing the level of adaptation potential of students are highlighted: self-awareness of personal stress reaction, ability to self-regulate, positive thinking, social support, structured educational process, organization of a comfortable learning environment, training in stress management strategies, support during challenging situations.

References

Азізов Т.Н., Орлова О.М. Вплив війни на навчальні заклади та можливості навчання. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи : матеріали всеукраїнського науковопедагогічного підвищення кваліфікації, 4 березня – 14 квітня 2024 року. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 23‒26.

Архіпова І.М. Формування стресостійкості у студентів в процесі навчальної діяльності. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи : матеріали всеукраїнського науковопедагогічного підвищення кваліфікації, 4 березня – 14 квітня 2024 року. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 32‒34.

Гладуш В.А. Удосконалення підготовки корекційного педагога в умовах університетської освіти : монографія / за ред. В.А. Гладуш, З.П. Бондаренко, Н.В. Зимівець та ін. Дніпро : Акцент ПП, 2015. 324 с.

Калаур С.М. Практичні механізми формування ціннісно-смислової компетентності у майбутніх соціальних педагогів під час навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 31. С. 64‒67.

Кравець Н.П. Підготовка майбутніх корекційних педагогів до роботи з дітьми з посттравматичними симптомами. Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів : зб. наук. праць за матеріалами VІ Міжнародної інтернет-конференції, 24 листопада 2022 р. / відп. ред. В.В. Макарчук. Умань, 2022. C. 56‒60.

Кузава І.Б., Гац Г.О. Професійна готовність майбутніх спеціальних педагогів до впровадження інклюзивної освіти. European and global vectors for education development in Ukraine: Scientific monograph : монографія. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2022. С. 344‒372.

Мартинчук О.В. Дослідження мотиваційних орієнтацій майбутніх спеціальних педагогів як детермінант успішної діяльності в інклюзивному середовищі. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : збірник наукових праць / за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова. Кам’янецьПодільський: ПП Медобори-2006, 2018. Вип. 11. С. 215‒232.

Сергеєва, В.Ф. Вектори компетентнісно орієнтованої фахової підготовки майбутніх учителів-дефектологів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. Вип. 44. С. 82‒90.

Середа І.В. Використання технологій корекційно-виховної роботи у практичній діяльності спеціальних педагогів. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 27. Том 4. С. 212–217.

Шеремет М.К., Супрун Д.М., Кондукова С.В. Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами : Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 14–15 травня 2020 : До 15-річчя ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів» / НПУ імені М.П. Драгоманова; Факультет спеціальної та інклюзивної освіти; ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів». Київ, 2020. С. 6‒10.

Published

2024-09-12

How to Cite

ПАВЛИШИНА, Н., & КУЗАВА, І. (2024). TRAINING FUTURE SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS DURING MARTIAL LAW. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 81–86. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.12

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL EDUCATION