УДОСКОНАЛЕННЯ ВДУМЛИВОГО ЧИТАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.13Ключові слова:
якості читання, свідомість читання, оцінювання інформації, осмислювання форми і змісту тексту, синтезування отриманої інформації, формулювання власних умовиводівАнотація
У статті висвітлено проблему удосконалення вдумливого читання здобувачів вищої освіти педагогічного факультету. Дослідження спрямоване на розкриття практичного значення умінь читати ефективно. Підвищення якості читацької компетентності майбутніх учителів початкових класів сприятиме усвідомленій роботі з текстами різних типів і жанрів у цілому. Мета статті – проаналізувати, наскільки вдумливо вміють читати здобувачі вищої освіти, дослідити способи підвищення свідомості читання художніх творів. На підставі аналізу наукових поглядів подано визначення вдумливого читання. Схарактеризовано способи застосування низки розумових операцій, необхідних для оволодіння складним процесом читання та навичками усвідомленого читання: орієнтування в структурі тексту; розуміння його цілісного змісту, прихованого сенсу; запам’ятовування прочитаного; оцінювання достовірності тексту; уміння використовувати здобуту інформацію для різних цілей. Наукова новизна роботи полягає в тому, що у статті вперше досліджено удосконалення вдумливого читання здобувачів вищої освіти. Закцентовано увагу на таких читацьких уміннях здобувачів, які необхідні для методичної підготовки в галузі мовно-літературної освіти. Стисло окреслено моніторинг готовності здобувачів другого курсу педагогічного факультету Рівненського державного гуманітарного університету читати вдумливо твір сучасної дитячої літератури. Обґрунтовано потребу вдосконалення процесу вдумливого читання майбутніх учителів початкових класів під час навчання у закладі вищої освіти. Осмислення поглядів науковців, узагальнення методів опрацювання літературних творів для дітей, аналіз читацької компетентності здобувачів дозволили авторам визначити мету й розглянути способи удосконалення вдумливого читання здобувачів вищої освіти педагогічного факультету.
Посилання
Бернвальдт Т. С. Удосконалення навичок вдумливого читання в процесі формування читацьких компетентностей студентів під час аналізу літературних творів. Таврійський вісник освіти. 2016. № 4. С. 31–39.
Бондаренко Н. «Читання як життєва стратегія»: реалізація державної політики книгочитання-2032 у підручникотворенні. Проблеми сучасного підручника. 2023. № 30, С. 19–31. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-19-31 (дата звернення 10.10.2023)
Винничук Ю. Шлюбні оголошення Кротика. Казки веселі і сумні. Київ: Фоліо, 2019. С. 14–24.
Гаврюшенко В. Современный матримониальный текст. Wspólczesne tendencje rozwoju języków slowiańskich. T. 1. Katowice. 1994. Р. 13–28.
Ісаєва О.О. Від читання-сканування до читання-занурення в текст: методичні рекомендації до формування читацької культури учнів у цифрову епоху. ІХ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство: зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції з нагоди 95-річчя Інституту педагогіки НАПН України. Київ : Педагогічна думка, 2021. С. 116–121.
Полулях Н.С., Столій І.Л., Лобусова О.В., Кириченко Н.В. Читацька компетентність: інтерактивний збірник вправ для формування читацької майстерності. Харків : Ранок, 2018. 64 с.
Садкіна В.І. Усвідомлене читання – SKILLS на все життя. Харків : Видавнича група «Основа», 2020. 96 с.
Словник української мови: в 11 томах. Т. 11. Київ : Наукова думка, 1980. С. 438.
Стратегія розвитку читання на період до 2032 року. Розпорядження КМУ від 3 березня 2023 року. «Читання як життєва стратегія». URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/516500___728879 (дата звернення 15.10.2023)
Фасоля А. Читацька компетентність: що формуємо, що і як перевіряємо й оцінюємо. Дивослово. 2017. № 9. С. 8–16.
Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство. Х Волошинські читання: зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції / за заг. ред. Т. О. Яценко. Київ : Інститут педагогіки НАПН України, 2022. 272 с.