ВДУМЛИВЕ ЧИТАННЯ НАУКОВИХ ТЕКСТІВ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.9

Ключові слова:

читання, вдумливе читання, наукові тексти, засіб навчання, фахові компетентності, здобувачі вищої освіти, творчі завдання

Анотація

У статті висвітлено проблему формування фахових компетентностей майбутніх учителів початкових класів через використання вдумливого читання наукових текстів як засобу навчання. Ця проблема в сучасних реаліях має значний інтерес, оскільки читацька і текстова компетентності майбутнього педагога складають широкий спектр знань, умінь, навичок, здібностей, що пов’язані з написанням, сприйняттям, розумінням наукових текстів; інтерпретацією інформації, способами її опрацювання. Робота спрямована на розкриття практичного значення наскрізного вміння вдумливо читати, пошуку ефективних засобів формування фахових компетентностей майбутніх учителів початкових класів. Результати досліджень українських науковців указують на певні проблеми з якістю читання, що є базовою навичкою для становлення людини в професії, її життєвого поступу, розв’язання життєвих викликів. Зважаючи на мету і завдання освітньо-професійних програм підготовки здобувачів вищої освіти зі спеціальності Початкова освіта, представлено розуміння авторами вдумливого читання наукових текстів як інтегрованої професійної здатності майбутнього педагога, у якій об’єднуються вміння майбутнього педагога використовувати наскрізне вміння читати (орієнтуватися в структурі наукового тексту; сприймати його цілісно; розуміти його зміст у повній мірі (опрацьовувати наукові терміни та незрозумілі слова); виокремлювати наукову інформацію; розуміти логічні та причинно-наслідкові зв’язки в тексті; рефлексувати щодо змісту і форми наукового тексту) та збагачувати власний професійний, життєвий, інтелектуальний, соціальний досвід як основу для повноцінного саморозвитку та участі в життєвих процесах розвитку освіти. Мета статті – дослідити процес використання здобувачами вищої освіти вдумливого читання наукових текстів як засобу формування фахових компетентностей майбутніх учителів початкових класів. Автори вважають, що вдумливе читання наукових текстів є засобом формування фахових компетентностей у здобувачів вищої освіти, оскільки науковий текст є 1) джерелом знань, в якому конкретизуються, уточнюються, поглиблюються відомості, одержані від викладача; 2) об’єктом вивчення та дослідження; 3) може виступати «посередником» між здобувачем і процесами, що відбуваються в освіті. У розвідці використано комплекс методів дослідження: загальнонаукові (аналіз, синтез, абстрагування); емпіричні (спостереження); педагогічний експеримент, у якому подано методичні орієнтири, що можуть бути основою для створення комплексу творчих завдань на оволодіння здобувачами вищої педагогічної освіти вдумливим читанням наукових текстів. У процесі розробки творчих завдань для формування вдумливого читання наукових текстів було взято до уваги те, що читання – це процес не тільки сприймання, а й формування самостійних думок, умовиводів, висновків; ефективність процесу використання вдумливого читання здобувачами вищої освіти значною мірою залежить від здатності викладача переконати студентів у цінності відповідного наскрізного вміння, від вдалого вибору засобів навчання.

Посилання

Адлер М. Як прочитати книгу. Класичний посібник із розумного читання. Київ : КМ-Букс, 2018. 456 с.

Декшна Т. А. Психологічний аналіз сприйняття студентами наукового тексту. Вісник психології і педагогіки. URL: https://www.psyh.kiev.ua. (дата звернення 21.05.2024 р.)

Кизилова В. В. Розвиток навичок ефективного читання в здобувачів вищої освіти: з досвіду роботи. Освіта та педагогічна наука. 2022. № 1 (179). С. 27–37.

Мірошнікова А. Суперлегке читання: сім ефективних технік роботи з текстом. Освіторія. Медіа. 08.03.2024 URL: https://osvitoria.media/experience/superlegke-chytannya-sim-efektyvnyh-tehnik-roboty-z-tekstom/(дата звернення 21.05.2024 р.)

Пентилюк М. І., Олексенко В. П., Гайдаєнко І. В., Окуневич Т. Г. Навчально- й науково-дослідна робота студентів-філологів: навчально-методичний посібник для студентів. Вид. 2-е, переробл. й доповн. Херсон: Айлант, 2020. 158 с.

Пономарьова К. Українська мова та читання : Підручник для 3 класу ЗЗСО (у 2-х частинах) : Частина 1. Київ : УОВЦ «Оріон», 2020. 160 с.

Садкіна В. І. Усвідомлене читання – SKILLS на все життя. Харків : Видавнича група «Основа», 2020. 96 с.

Семеног О. М. Науковий текст як засіб професійної самореалізації дослідника. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2012. № 7 (25). С. 286–294.

Старагіна І. П., Терещенко В. М., Панченков А. О. Нова українська школа: розвиток читацької компетентності в учнів початкової школи в системі інтегрованого навчання : навчально-методичний посібник. Харків : Соняшник, 2020. 176 с.

Суржук Т. Б., Бісовецька Л. А. Удосконалення вдумливого читання здобувачів вищої освіти педагогічного факультету. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2023. № 4. С. 82–88.

Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2006. 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Як цитувати

СУРЖУК, Т., & БІСОВЕЦЬКА, Л. (2024). ВДУМЛИВЕ ЧИТАННЯ НАУКОВИХ ТЕКСТІВ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 63–70. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають