IMPROVING THOUGHTFUL READING OF HIGHER EDUCATION STUDENTS OF THE FACULTY OF PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.13Keywords:
reading quality, reading consciousness, information evaluation, comprehension of the form and content of the text, synthesis of the information obtained, formulation of their own conclusionsAbstract
The article highlights the problem of improving thoughtful reading of university students of the Faculty of Pedagogy. The research is aimed at revealing the practical importance of reading skills. Improving the quality of reading competence of future primary school teachers will contribute to conscious work with texts of different types and genres in general. The purpose of the article is to analyze how thoughtfully higher education students can read, to explore ways to increase the consciousness of reading works of art. Based on the analysis of scientific views, the definition of thoughtful reading is given. The ways of using a number of mental operations necessary for mastering the complex process of reading and the skills of conscious reading are characterized: orientation in the structure of the text; understanding of its integral content, hidden meaning; memorizing what you read; assessment of the authenticity of the text; ability to use the information obtained for various purposes. The scientific novelty of the work lies in the fact that the article for the first time examines the improvement of thoughtful reading of higher education applicants. Attention is focused on such reading skills of applicants, which are necessary for methodological training in the field of linguistic and literary education. The monitoring of the readiness of second-year students of the Faculty of Pedagogy of Rivne State Humanitarian University to read a work of modern children's literature thoughtfully is outlined. The need to improve the process of thoughtful reading of future primary school teachers while studying in a higher education institution is substantiated. Comprehension of the views of scientists, generalization of methods of processing literary works for children, analysis of the reading competence of applicants allowed the authors to determine the goal and consider ways to improve the thoughtful reading of applicants for higher education of the Faculty of Pedagogy.
References
Бернвальдт Т. С. Удосконалення навичок вдумливого читання в процесі формування читацьких компетентностей студентів під час аналізу літературних творів. Таврійський вісник освіти. 2016. № 4. С. 31–39.
Бондаренко Н. «Читання як життєва стратегія»: реалізація державної політики книгочитання-2032 у підручникотворенні. Проблеми сучасного підручника. 2023. № 30, С. 19–31. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-19-31 (дата звернення 10.10.2023)
Винничук Ю. Шлюбні оголошення Кротика. Казки веселі і сумні. Київ: Фоліо, 2019. С. 14–24.
Гаврюшенко В. Современный матримониальный текст. Wspólczesne tendencje rozwoju języków slowiańskich. T. 1. Katowice. 1994. Р. 13–28.
Ісаєва О.О. Від читання-сканування до читання-занурення в текст: методичні рекомендації до формування читацької культури учнів у цифрову епоху. ІХ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство: зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції з нагоди 95-річчя Інституту педагогіки НАПН України. Київ : Педагогічна думка, 2021. С. 116–121.
Полулях Н.С., Столій І.Л., Лобусова О.В., Кириченко Н.В. Читацька компетентність: інтерактивний збірник вправ для формування читацької майстерності. Харків : Ранок, 2018. 64 с.
Садкіна В.І. Усвідомлене читання – SKILLS на все життя. Харків : Видавнича група «Основа», 2020. 96 с.
Словник української мови: в 11 томах. Т. 11. Київ : Наукова думка, 1980. С. 438.
Стратегія розвитку читання на період до 2032 року. Розпорядження КМУ від 3 березня 2023 року. «Читання як життєва стратегія». URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/516500___728879 (дата звернення 15.10.2023)
Фасоля А. Читацька компетентність: що формуємо, що і як перевіряємо й оцінюємо. Дивослово. 2017. № 9. С. 8–16.
Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство. Х Волошинські читання: зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції / за заг. ред. Т. О. Яценко. Київ : Інститут педагогіки НАПН України, 2022. 272 с.