МАТЕМАТИЧНА ОСВІТА В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.15Ключові слова:
цифровізація освіти, штучний інтелект, навчання математики, розвиток мисленняАнотація
У статті проаналізовано напрямки використання цифрових технологій для вдосконалення освітнього процесу. Зокрема, виділено шляхи застосування інформаційно-комунікаційні технології під час вивчення математики у закладах загальної середньої освіти. Розглянуто переваги використання цифрових технологій у навчанні та недоліки, які можуть виникати під час впровадження інформаційно-комунікаційні технології в освітній процес. Виокремлено ризики, які виникатимуть у зв’язку з необмеженим розвитком та поширення штучного інтелекту і запропоновано шляхи вдосконалення процесу навчання математики, для подолання цих ризиків. Враховано фактори, які виникли у зв'язку зі зростаючою роллю штучного інтелекту в сучасному світі та обумовлюють необхідність зміни парадигми освітнього процесу. Охарактеризовано основні підходи до організації навчання математики з метою розвитку мислення школярів. Це допоможе учням краще уявити об’єкт дослідження, зрозуміти математичні концепції та як застосовувати їх на практиці. Мета статті: проаналізувати вплив цифрових технологій на організацію освітнього процесу, виділити виклики, які вносить у процес навчання математики інтенсивне впровадження штучного інтелекту та вказати шляхи їх подолання. Методологія: аналіз наукових праць щодо стану цифрової трансформації освіти України, систематизація отриманих результатів, прогнозування результату впливу штучного інтелекту на розвиток суспільства, розробка рекомендацій щодо вдосконалення компонентів методичної системи навчання математики у закладах загальної середньої освіти.. Наукова новизна: виділено шляхи модернізації математичної освіти в умовах інтенсивної цифровізації суспільства. Висновки: за умови інтенсивного розвитку цифрових технологій та машинного розуму виникає потреба у вдосконаленні змісту, форм та методів навчання, з метою формування у підростаючого покоління навичок необхідних їм для конкурентної переваги на ринку праці.
Посилання
Alhumaid, K., Naqbi, S., Elsori, D. & Mansoori, M. (2023). The adoption of artificial intelligence applications in education. International Journal of Data and Network Science, 7(1), 457–466. URL: https://www.growingscience.com/ijds/Vol7/ijdns_2022_115.pdf.
Adrian F. Ward, Kristen Duke, Ayelet Gneezy. BosBrain Drain: The Mere Presence of One’s Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity. Journal of the Association for Consumer Research 2, № 2 (April 2017). URL: https://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/691462
Биков В.Ю. Суспільство знань і освіта 4.0 // Освіта для майбутнього у світлі викликів ХХІ століття (польська, EDUKACJA W KONTEKŚCIE ZMIAN CYWILIZACYJNYCH). – Bydgoszcz : Widawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. – С. 30–45. https://lib.iitta.gov.ua/708567/1/%D0%91%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%20%D0%92_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F2017.pdf
Духаніна, Н. М., Лесик Г.В. Цифровізація освітнього процесу: проблеми та перспективи. The 12th International scientific and practical conference “Modern directions of scientific research development” (May 18–20, 2022), Chicago, USA. – Chicago : BoScience Publisher, 2022. – P. 406–409.
Елькін О. Віртуальне вчительство: чи замінить штучний інтелект людей у школах? 2023. URL: https://nus.org.ua/view/virtualne-vchytelstvo-chy-zaminyt-shtuchnyj-intelekt-lyudej-u-shkolah/
Louis-Philippe Beland, Richard Murphy. Ill Communication: Technology, Distraction & Student Performance, CEP Discussion Papers № 1350, Centre for Economic Performance, LSE, 2015.
Мар’єнко, М., Коваленко, В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта, 38(1), 48–53. Режим доступу: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Сисоєва С. Цифровізація освіти: педагогічні пріоритети. Режим доступу: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/
Смаль К. Цифрова трансформація освітнього процесу. Режим доступу: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/16288/1/%D0%A1ifrova%20transformaciya%20osvitnogo%20procesu.pdf
OECD, Students, Computers and Learning: Making the Connection, PISA, OECD Publishing, Paris, 2015. URL: https://doi.org/10.1787/9789264239555-en.
Уманська Г. О. Застосування комп’ютерних технологій у навчальному процесі // Математика в школах України, 2009, № 4, С. 2–4.