БЕЗПЕКООРІЄНТОВАНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ПСИХОЛОГО- ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА В КОНТЕКСТІ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.5

Ключові слова:

безпекоорієнтоване освітнє середовище, середовище, освітнє середовище, початкова освіта, освітні ризики.

Анотація

У статті розглянуто категоріальну сутність безпекоорієнтованого освітнього середовища в контексті початкової освіти. Зазначено, що сучасні кризові ситуації, пов’язані з соціально-економічними негараздами, щоденними стресами і нездоровими звичками, викликані антропогенними впливами загрозливого характеру, вимагають суттєвого перегляду питань безпеки людини на індивідуальному та глобальному рівні. Наголошено на тому, що освіта є ключовим механізмом формування у підростаючого покоління свідомого ставлення до життя і здоров’я, що визначає основу безпеки та забезпечує їхнє прагнення і здатність долати наявні загрози та запобігати новим викликам. Досліджено характерологічні особливості безпекоорієнтованого освітнього середовища початкової школи через аналіз понять «простір», «середовище» та «освітнє середовище». Визначено, що середовище, в якому перебуває людина, має суттєвий вплив на її розвиток і формування як особистості. Освітнє середовище включає психосоціальний, дидактичний і просторово-предметний аспекти, які утворюють певну систему впливів і умов для формування творчої особистості, можливостей для її вільного розвитку, сприяють ефективній міжособистісній комунікації в освітньому процесі, забезпечують комфортні умови для навчання в освітньому закладі та за його межами. Наголошено, що метою організації безпекоорієнтованого освітнього середовища у початковій школі є створення умов, що мають забезпечити психологічну безпеку, комфорт, сприяти збереженню фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я учасників освітнього процесу, надати можливості для саморозвитку особистості, розкрити її фізичного, емоційного, особистісного, пізнавального, духовно-морального потенціалу; забезпечити емоційну рівновагу та забезпечити сприятливий режим, ритм і темп життєдіяльності. Визначено, що безпечним вважається те середовище, в якому можна передбачати, виявляти, управляти та усувати різні види небезпек і ризиків, що можуть негативно вплинути на визначені критерії якісної освіти.

Посилання

Бойчук Ю. Д., Щербак І. М. Теоретико-методичні аспекти підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до створення еколого-орієнтованого освітнього середовища : [монографія]. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015. С. 7.

Варивода К. С. Психолого-педагогічні аспекти підготовки майбутніх вчителів до створення психологічно безпечного освітнього середовища. Молодий вчений. 2017. № 9.1 (49.1). С. 17–20. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/9.1/5.pdf

Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / [уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел]. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.

Гонтаровська Н. Проблема створення освітнього середовища в педагогічній теорії та практиці. Імідж сучасного педагога. 2007. № 1. С. 15.

Драгнєв Ю. В. Інформаційно-навчальне середовище як чинник професійного розвитку майбутнього вчителя фізичної культури в умовах інформаційно-освітнього простору. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2011. № 1. С. 94–99.

Карпова Л. Теоретико-методичні засади створення освітньоразвивального середовища в спеціалізованих закладах середньої освіти для обдарованих дітей : дис. … докт. пед. наук. : 13.00.01. Харків, 2019. С. 61.

Концепція безпеки закладів освіти : [7 квіт. 2023 р. на засіданні уряду ухвалено концепцію безпеки закладів освіти]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/uryad-uhvaliv-koncepciyu-bezpeki-zakladiv-osviti

Лобач Н. Освітнє середовище як засіб формування інформаційно-аналітичної компетентності студентів. Наукові записки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. Вип. 5, ч. 1. С. 43. (Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти). URL: https://core.ac.uk/reader/228636360

Макогон О. Е. Організаційно-педагогічні умови створення сприятливого навчально-виховного середовища у загальноосвітньому навчальному закладі : дис. … канд. пед.. наук : 13.00.01. Харків, 2006. C. 10.

Овчар Н. Сенсорна інтерактивна дошка в освітньому середовищі НУШ. Теорія та методика навчання та виховання : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: О. М. Іонова (голов. ред.) та ін.]. Харків : ХНПУ, 2020. Вип. 49. С. 58. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/methodics/article/view/3360

Плачинда Т. Особливості організації освітнього середовища ЗВО авіаційного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 6 (90). С. 124.

Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти : наказ М-ва освіти і науки України № 1669 від 26.12.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#n15

Про освіту : Закон України № 2145-VІІІ : із змінами, внесеними згідно із Законами … URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про охорону праці : Закон України № 2694-ХІІ : із змінами, внесеними згідно із Законами … URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text

Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти : розпорядж. Кабінету Міністрів України від 07 квіт. 2023 р. № 301-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-bezpeky-zakladiv-osvity-i070423-301

Таскіна Н. Проблема середовища в педагогічній спадщині Л. С. Виготського та Л. П. Буєвої. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя, 2009. Вип. 5 (58). С. 353. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2009/5/70.pdf

Стучинська Н., Новікова І. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. 2016. Вип. 10 (2). С. 144. (Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2016_10(2)__36.

Цюман Т. П., Бойчук Н. І. Кодекс безпечного освітнього середовища : метод. посіб. / за заг. ред. Цюман Т. П. ; Укр. фонд «Благополуччя дітей». Київ, 2018. С. 12. URL: https://drive.google.com/file/d/1Kq8NHZhqb3-nv_MGDEZIvNHGybPa31Yl/view?usp=sharing

Ярошинська О. О. Категорія «середовище» та міждисциплінарних підхід у представленні моделей середовища. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. [Крим. гуман. ун-ту]. 2013. Вип. 40 (2). С. 9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_40(2)__9

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

НАУМЕНКО, Н. (2024). БЕЗПЕКООРІЄНТОВАНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ПСИХОЛОГО- ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА В КОНТЕКСТІ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 30–36. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА