SAFETY-ORIENTED EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM IN THE CONTEXT OF PRIMARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.5

Keywords:

safety-oriented educational environment, environment, educational environment, primary education, educational risks.

Abstract

The article deals with the categorical essence of a safety-oriented educational environment in the context of primary education. It is noted that modern crisis situations related to socio-economic problems, daily stresses and unhealthy habits caused by anthropogenic threatening influences require a significant revision of human safety issues at the individual and global levels. It is emphasized that education is a key mechanism for the formation of a conscious attitude to life and health in the younger generation, which determines the basis of safety and ensures their desire and ability to overcome existing threats and prevent new challenges. The characteristic features of the safety-oriented educational environment of primary school are studied through the analysis of the concepts of “space”, “environment” and “educational environment”. It is determined that the environment in which a person lives has a significant impact on his or her development and formation as a person. The educational environment includes psychosocial, didactic and spatial-subjective aspects, which form a certain system of influences and conditions for the formation of a creative personality, opportunities for its free development, promote effective interpersonal communication in the educational process, provide comfortable conditions for learning in an educational institution and beyond. It is emphasized that the purpose of organizing a safety-oriented educational environment in primary school is to create conditions that should ensure psychological safety, comfort, promote the preservation of physical, mental, social and spiritual health of participants in the educational process, provide opportunities for self-development of the individual, reveal his or her physical, emotional, personal, cognitive, spiritual and moral potential; ensure emotional balance and provide a favorable mode, rhythm and pace of life. It has been determined that a safe environment is one in which it is possible to anticipate, identify, manage and eliminate various types of hazards and risks that may adversely affect the defined criteria of quality education.

References

Бойчук Ю. Д., Щербак І. М. Теоретико-методичні аспекти підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до створення еколого-орієнтованого освітнього середовища : [монографія]. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015. С. 7.

Варивода К. С. Психолого-педагогічні аспекти підготовки майбутніх вчителів до створення психологічно безпечного освітнього середовища. Молодий вчений. 2017. № 9.1 (49.1). С. 17–20. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/9.1/5.pdf

Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / [уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел]. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.

Гонтаровська Н. Проблема створення освітнього середовища в педагогічній теорії та практиці. Імідж сучасного педагога. 2007. № 1. С. 15.

Драгнєв Ю. В. Інформаційно-навчальне середовище як чинник професійного розвитку майбутнього вчителя фізичної культури в умовах інформаційно-освітнього простору. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2011. № 1. С. 94–99.

Карпова Л. Теоретико-методичні засади створення освітньоразвивального середовища в спеціалізованих закладах середньої освіти для обдарованих дітей : дис. … докт. пед. наук. : 13.00.01. Харків, 2019. С. 61.

Концепція безпеки закладів освіти : [7 квіт. 2023 р. на засіданні уряду ухвалено концепцію безпеки закладів освіти]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/uryad-uhvaliv-koncepciyu-bezpeki-zakladiv-osviti

Лобач Н. Освітнє середовище як засіб формування інформаційно-аналітичної компетентності студентів. Наукові записки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. Вип. 5, ч. 1. С. 43. (Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти). URL: https://core.ac.uk/reader/228636360

Макогон О. Е. Організаційно-педагогічні умови створення сприятливого навчально-виховного середовища у загальноосвітньому навчальному закладі : дис. … канд. пед.. наук : 13.00.01. Харків, 2006. C. 10.

Овчар Н. Сенсорна інтерактивна дошка в освітньому середовищі НУШ. Теорія та методика навчання та виховання : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: О. М. Іонова (голов. ред.) та ін.]. Харків : ХНПУ, 2020. Вип. 49. С. 58. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/methodics/article/view/3360

Плачинда Т. Особливості організації освітнього середовища ЗВО авіаційного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 6 (90). С. 124.

Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти : наказ М-ва освіти і науки України № 1669 від 26.12.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#n15

Про освіту : Закон України № 2145-VІІІ : із змінами, внесеними згідно із Законами … URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про охорону праці : Закон України № 2694-ХІІ : із змінами, внесеними згідно із Законами … URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text

Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти : розпорядж. Кабінету Міністрів України від 07 квіт. 2023 р. № 301-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-bezpeky-zakladiv-osvity-i070423-301

Таскіна Н. Проблема середовища в педагогічній спадщині Л. С. Виготського та Л. П. Буєвої. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя, 2009. Вип. 5 (58). С. 353. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2009/5/70.pdf

Стучинська Н., Новікова І. Проектування сучасного освітнього середовища на засадах особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. 2016. Вип. 10 (2). С. 144. (Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2016_10(2)__36.

Цюман Т. П., Бойчук Н. І. Кодекс безпечного освітнього середовища : метод. посіб. / за заг. ред. Цюман Т. П. ; Укр. фонд «Благополуччя дітей». Київ, 2018. С. 12. URL: https://drive.google.com/file/d/1Kq8NHZhqb3-nv_MGDEZIvNHGybPa31Yl/view?usp=sharing

Ярошинська О. О. Категорія «середовище» та міждисциплінарних підхід у представленні моделей середовища. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. [Крим. гуман. ун-ту]. 2013. Вип. 40 (2). С. 9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_40(2)__9

Published

2024-05-08

How to Cite

НАУМЕНКО, Н. (2024). SAFETY-ORIENTED EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM IN THE CONTEXT OF PRIMARY EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 30–36. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.5

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION