ІНКЛЮЗІЯ У ФОРТЕПІАННІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА: МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.33Ключові слова:
інклюзія, музична освіта, дистанційне навчання, фортепіано, самостійне навчання, педагогічні підходи, цифрові інструменти, інклюзивні методики, навчальний процес, адаптаціяАнотація
У статті розглядаються питання інклюзії в музичній освіті в контексті дистанційного навчання, зокрема на прикладі фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Актуальність дослідження визначена необхідністю адаптації музичної освіти до сучасних умов, коли дистанційне навчання стає важливим компонентом освітнього процесу. Інклюзія в такому контексті охоплює не лише адаптацію навчальних матеріалів для здобувачів вищої освіти з обмеженими можливостями, але й забезпечення рівного доступу до освітніх ресурсів для всіх здобувачів вищої освіти , незалежно від їхнього фізичного чи соціального статусу.Особливу увагу приділено аналізу труднощів, з якими стикаються викладачі під час організації дистанційного навчання фортепіано, таких як обмеженість зворотного зв’язку та складнощі в контролі техніки виконання.Також розглядаються можливості використання сучасних цифрових платформ та спеціалізованих музичних додатків, які сприяють подоланню цих труднощів. Основна мета статті – дослідити особливості організації самостійного навчання гри на фортепіано в умовах віддаленого навчання, а також виявити педагогічні підходи та цифрові інструменти, які сприяють ефективному навчанню здобувачів вищої освіти різних категорій.Зокрема, досліджується ефективність використання відеоуроків, інтерактивних завдань та віртуальних майстер-класів, які дозволяють адаптувати навчальний процес під потреби кожного здобувача вищої освіти. Окремо розглядаються рекомендації щодо впровадження інклюзивних методик у процес фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва, зокрема, щодо використання адаптивних технологій і методик, які відповідають потребам здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. У статті також аналізуються соціальні аспекти інклюзії, зокрема важливість створення підтримуючого навчального середовища, яке сприяє мотивації та емоційному комфорту здобувачів вищої освіти . Результати дослідження свідчать, що застосування інклюзивних підходів дозволяє створити умови для рівного доступу до освіти та розвитку музичних навичок у здобувачів вищої освіти із різними можливостями, що є важливою складовою сучасної музичної педагогіки.
Посилання
Левочко, О. В. (2023). Шляхи реалізації інклюзивної освіти в сучасних закладах загальної середньої освіти. Retrieved from http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/handle/787878787/3275
Антипін, Є. Б. (2022). Педагогічна антропологія : навч.-метод. посібник. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/42492
Федоров, І. (2024). Інклюзивна освіта в Україні як важливий напрям реформування освітньої системи. Актуальні питання розвитку аграрних, технічних та еколого-соціальноекономічних сфер: зб. матеріалів учасн. ІІІ Всеукраїнської студентської науковопрактичної конференції. Бережани : ВП НУБІП України «Бережанський агротехнічний інститут», 416 с.
Носенко, Ю. Г., Гета, А. В., Заіка, В. М., & Коваленко, В. В. (2018). Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання : навч. посіб. / А. В. Гета, В. М. Заіка, В. В. Коваленко та ін.; за заг. ред. Ю. Г. Носенко. Полтава : ПУЕТ, 261 с.
Шевчук, Г. Й. (2018). Проблеми доступності вищої освіти для осіб з особливими потребами в Україні. Молодий вчений, (1 (2)), 834–838.
Бриль, М. М. (2019). Проблемні аспекти впровадження інклюзії в мистецькій освіті. In Інклюзія в мистецькій освіті: виклики, практики, перспективи : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф.(з міжнарод. участю), 6–7 груд. 2019 р. (pp. 6–7). Київ : ДНМЦЗКМО, 420 с.
Слатвінська, А. А. (2021). Професійна підготовка учителів-реабілітологів до роботи в умовах інклюзивного навчання: теорія і практика : монографія. Умань : Візаві, 227 с.
Федус, У. (2022). Організація дистанційного навчання учнів з ООП: виклики, реалії, рекомендації. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат, 180.
Васильєв, С. І. (2019). Доповнена реальність як інноваційний інструмент мистецької освіти. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 87–92.
Малюта, В. П. (2022). Інтерактивні технології у мистецькій освіті: можливості та перспективи. Освіта і суспільство, 4, 112–119.