ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФОНЕТИКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Станіслав КАРАМАН Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
  • Ольга КАРАМАН Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.13

Ключові слова:

математична компетентність суб’єктів освітнього процесу, математична компетентність учнів старших класів, математична компетентність студентів української філології, математичний інструментарій, ключові компетентності, навчання фонетики сучасної української літературної мови, теоретико-прикладні аспекти навчання фонетики української мови, система вправ і завдань

Анотація

У статті окреслено теоретико-прикладні аспекти формування математичної компетентності суб’єктів освітнього процесу, зокрема старшокласників ліцеїв, а також студентів української філології під час вивчення фонетики української мови як розділу мовознавчої науки. Констатовано, що реалізація компетентнісної парадигми на різних етапах мовної освіти – в ліцеях та педагогічних закладах вищої освіти – у контексті завдань Нової української школи зумовлюють аналіз, узагальнення здобутків сучасної української лінгводидактики, а також пошук продуктивних підходів, принципів, методів і прийомів формування математичної компетентності суб’єктів освітнього процесу під час вивчення фонетики української мови. Докорінне реформування сучасної української освіти як за змістом, так і за лінгводидактичними умовами організації освітнього процесу, відповідно до вимог Нової української школи, визначеної мети в Державному стандарті мовно-літературної освітньої галузі у формулюванні: розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжної), здатність спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами для духовного, культурного та національного самовираження й міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень, – спонукають науковців до обґрунтування й розроблення теоретичних і прикладних засад формування в суб’єктів освітнього процесу математичної компетентності як однієї з надважливих ключових компетентностей. У статті зазначено, що математичну компетентність суб’єктів освітнього процесу в чинних нормативних документах (Державний стандарт базової середньої освіти, Концепція Нової української школи) схарактеризовано як набуті за допомогою знань у процесі навчання математичні навички та вміння, що надають суб’єктам освітнього процесу унікальної здатності вивчати українську мову засобами логічного, алгоритмічного, критичного мислення задля правильного їх застосування в різних життєвих обставинах. Відповідно до змісту, структури й функцій математичної компетентності як термінного поняття в студії обґрунтовано теоретико-прикладні аспекти навчання фонетики як фундаментального розділу курсу сучасної української літературної мови з урахуванням етапів пізнання, вимог до внутрішньої логіки навчання, встановлення асоціативних зв’язків між фонетичними процесами, явищами, які сприяють міцності знань, проникненню у внутрішню і зовнішню системи мови на рівні здобутків сучасної мовознавчої науки та методики навчання української мови. Опрацювання теоретичного матеріалу передбачено у змісті завдань і вправ, які містять дискусійні питання, тлумачення змістових характеристик лінгвістичних термінів з використанням узагальнювальних таблиць, схем, словесних ключів, а також через проведення мовних експериментів, зорієнтованих на розвиток у студентів критичного мислення, продукування логічних міркувань, суджень, гіпотетичних припущень, відпрацювання індивідуальних комунікативних стратегій задля формування в здобувачів освіти математичної як універсальної загальної компетентності.

Посилання

Abrantes P. Mathematical competence for all : options, implications and obstacles. Educational Studiens in Mathematics. 2001. Vol. 47(2).P. 125–143. https://www.researchgate.net/publication/227273449_

Авраменко К. Б., Михайличенко Н. М. Формування математичної компетентності у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Молодий вчений. 2017. № 9(49). С. 293‒296. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/9/66.pdf

Артеменко Л. І. «Математична компетентність» у контексті навчання української мови. Нова українська школа й підготовка вчителя до забезпечення базової середньої освіти : зб. матеріалів І Всеукр. наук.-практ. конф., м. Глухів, 2021 р. Ч. І. С. 155‒161.

Бакум З., Артеменко Л. Навчання синтаксису української мови в контексті компетентнісної парадигми освіти: лінгвістичний аспект. Славістичні студії: лінгвістика, літературознавство, дидактика : зб. наук. праць, м. Хмельницький, 19‒20 березня 2021 р. / Хмельницький національний університет, кафедра слов’янської філології. Хмельницький : ФОП Бідюк Є. І., 2021. Вип. 9. С. 12‒17.

Глобін О. Наступність у формуванні математичної компетентності учнів основної та старшої школи. Реалізація наступності в математичній освіті : реалії та перспективи : зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.- практ. конф., 15–16 вересня 2016 р., Одеса. Харків : Вид-во «Ранок», 2016.

Головань М. С. Математична компетентність: сутність та структура. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету. 2014. № 1. С. 35–39.

Голуб Н. Б., Горошкіна О. М. Концепція навчання української мови учнів старшої школи / за заг. ред. д-ра пед. наук Н. Б. Голуб. Київ : Педагогічна думка, 2019. 56 с.

Дегтяренко Л. І. Формування математичних компетентностей випускника школи як місія математичної освіти. URL: http://lib.mdpu.org.ua/nvsp/articles/2008/08_02dlifmk.pdf

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text (дата звернення: 31.01.2021).

Зіненко І. М. Визначення структури математичної компетентності учнів старшого шкільного віку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2009. № 2. С. 165–174.

Караман С., Горошкіна О., Караман О., Попова Л. Формування ключових компетентностей учнів засобами підручника «Українська мова» для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням філології. Українська мова і література в школах України. 2017. № 6. С. 22–29.

Караман С.О., Караман О.В., Бакум З.П. Сучасна українська літературна мова: Підручник. Частина І. Фонетика. Фонологія. Графіка/За ред. С.О.Карамана. – 2-ге вид., перероб. І допов. КМПУ імені Б.Д.Грінченка. 2009. 188 с.

Концепція «Нова українська школа» : Наказ М-ва освіти і науки України від 16 серпня 2016 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Кузнецова Г.П., Караман С.О., Караман О.В. Оновлення змісту методичної системи навчання фонетики майбутніх учителів української словесності в контексті здобутків мовознавства. «Вісник науки та освіти» (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»). Випуск № 6 (6). Київ, 2022. С. 135-160.

Сафонова І. Я. Розвиток математичної компетентності у старшокласників як шлях до формування всебічно розвиненої особистості. Наукових вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2014. Вип. 1.47. С. 237‒241.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

КАРАМАН, С., & КАРАМАН, О. (2025). ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФОНЕТИКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 90–98. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА