СТВОРЕННЯ ТОЛЕРАНТНОГО ІНКЛЮЗИВНОГО СЕРЕДОВИЩА У ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.23Ключові слова:
інклюзивна освіта, толерантність, освітнє середовище, педагогічна взаємодія, безбар’єрність, діти з особливими освітніми потребамиАнотація
У статті проаналізовано психолого-педагогічну літературу стосовно ролі поняття «толерантність» у інклюзивному середовищі. Розкрито суть поняття «толерантність» та його основні психологічні та педагогічні аспекти ( структура, функції та етапи формування). На основі аналізу наукових статей та власних досліджень розглянуто теоретичні та практичні аспекти створення толерантного інклюзивного середовища у закладі загальної середньої освіти. Проаналізовано ключові педагогічні умови, необхідні для ефективної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в учнівський колектив. Окреслено основні напрямки діяльності педагогів щодо створення толерантного інклюзивного середовища для всіх учасників освітнього процесу. Окреслено роль батьків у налагодження толерантних відносин учнів у класному колективі. Науковці розглядають доречність розмежування прояву толерантності до будь-якої людини (до Іншого), яка відрізняється зовнішністю, психологічними особливостями, способом життя, національністю, расою, віросповіданням, ін., та інтолерантності – до її аморальних вчинків. Зазначено, що межею толерантності є порушення людиною норм загальнолюдської та суспільної моралі. Результати дослідження узагальнено у висновку, що оскільки феномен толерантності аналізується в різних науках, й існує досить значна кількість тлумачень цього поняття, варто визнати його складний, комплексний характер і залежність не лише від конкретної науки та соціальної ситуації її розвитку, а також розуміння науковцями важливості цього феномену для існування і розвитку суспільства і цивілізації в цілому. Зроблено висновок, що толерантність – це властивість особистості, що проявляється у доброзичливонеупередженому ставленні до інших людей, які можуть відрізнятися за будь-якими ознаками, як до рівних у всьому, які мають право на власну систему життєвих цінностей, принципів і світогляд та свободу обирати свій спосіб життя та досягнення щастя і не чинять моральне зло іншій людині.
Посилання
Бондар В. Інклюзивне навчання як соціально-педагогічний феномен. Рідна школа. 2011. № 3. С. 10–14.
Волошина О. В. Педагогічні умови виховання толерантності у підлітків старшого віку в позакласній роботі : Дис. канд. пед. наук. Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2007. 197 с.
Дуткевич Т. В. Особливості соціально-перцептивного образу міжособистісного конфлікту. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип. 8. С. 288–297
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзія: покроково для педагогів : навчально-методичний посібник. Київ, 2023. 232 с.
Легусова У. Багатовекторність системи інклюзивного навчання у закладі загальної середньої освіти. Актуальні проблеми теорії та практики інклюзивного навчання в закладах освіти : кол. монографія. Чернівці : Технорук, 2020. С. 181–190.
Психологічний супровід інклюзивної освіти : метод. рек. / Бісікало Л. Г. та ін. ; за заг. ред. А. Г. Обухівської. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с. URL: https://surl.lu/fbhqib
Русова С. Ф. Теорія педагогіки на основі психології. Вибрані педагогічні твори : у 4 кн. / за ред. Є. І. Коваленко. Чернігів : КП «Чернігівські обереги», 2009. Кн. 3. С. 8–144.
Терещук А., Бутузова Л. Маркери толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Materials XXV International scientific and practical conference «Current Trends in the Development of Scientific Research in Today's Conditions» (May 29–31, 2024) Florence, Italy. International Scientific Unity, 2024. P. 202–206. URL: https://surl.li/fajdrd
Хриков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. № 2. С. 11–15.