ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ЯК ВИМОГА СУЧАСНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.20

Ключові слова:

компетентність, компетентність вчителя-дефектолога, діти з особливими освітніми потребами, інклюзія, інклюзивна компетентність.

Анотація

У статті зазначено, що в контексті актуальних вимог до професійної діяльності учителів початкових класів Нової української школи проблема формування інклюзивної компетентності в умовах сьогодення набуває виняткової актуальності. Висвітлено питання забезпечення якості інклюзивної освіти, конкретизовано зміст та основні компоненти. Проаналізовано нормативно-правову базу інклюзивної освіти. З’ясовано, що з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти інклюзивні освітні заклади адаптують навчальні програми та плани, методи навчання, форми організації освітнього процесу, використання існуючих ресурсів, партнерство з громадою, волонтерськими організаціями до індивідуальних потреб дітей з особливими освітніми потребами. Визначено інклюзивну компетентність як обов’язковий рівень знань і вмінь, необхідних для виконання професійних функцій в умовах інклюзивного навчання. Обґрунтовано доцільність включення інклюзивної компетентності до складу ключових (життєвих) і професійних компетентностей як спеціальної компетентності. У процесі роботи над науковою розвідкою використовувалися такі методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез під час опрацювання лінгвістичної, педагогічної та методичної літератури з досліджуваної проблеми; теоретичне осмислення й узагальнення досвіду викладачів і власного досвіду роботи для визначення стану роботи з формування інклюзивної компетентності дефектологів; емпіричні: спостереження й аналіз занять з дисципліни «Соціально-побутове орієнтування», бесіди з викладачами й студентами, вчителями ЗЗСО.

Посилання

Бойчук Ю.Д., Бородіна О.С., Микитюк О.М. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : монографія. Харків : ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2015. 117 с.

Буйняк М.Г. Методика дослідження психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання. Науковий часопис Національного 12 педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 290–294.

Кузава І. Б. Порівняльна характеристика термінів «інклюзія» та «інтеграція». Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. пр. Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. С. 149–153.

Костюченко Л. В. Готовність майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту ім. Павла Тичини / редкол.: Н. С. Побірченко та ін. Умань : Жовтий О. О., 2011. Вип. 39, ч. 1. С. 61–66.

Кучерук О. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я як результат його підготовки до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. Наук. записки Кіровоград. держ. пед. ун-ту ім. Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2013. Вип. 121(1). С. 109–112.

Миронова С. П. Готовність майбутніх вчителів до запровадження інклюзивної освіти. Зб. матеріалів 7-ї Всеукр. наук.-практ. конф. «Соціально- педагогічна робота в закладах освіти інклюзивної орієнтації». Хмельницький : Хмельн. ін-т соц. технологій Ун-ту «Україна», 2012. С. 252–255.

Софій Н. З. Підготовка педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2016. Вип. 11. С. 170–175.

Чайковський М. Інклюзивна компетентність як складова професійної компетентності суб’єктів навчально- виховного процесу. Педагогіка і психологія професійної освіти. Львів. 2012. № 2. С. 15–21.

Чеботарьова І.О. Етимологія поняття «компетентність» в англомовних джерелах. Наукові записки кафедри педагогіки. Випуск 38. 2015. C.172

Чупахіна С. В. Формування готовності майбутніх учителів до використання інформаційних технологій в інклюзивному навчанні молодших школярів з ускладненням процесів розвитку і соціалізації : монографія. Івано-Франківськ, 2020. 402 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-09

Як цитувати

СТАСЮК, Л., & МЕЛЬНИЧУК, О. (2022). ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ЯК ВИМОГА СУЧАСНОСТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 137–144. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА