INCLUSIVE TEACHER COMPETENCE AS THE REQUIREMENT OF TODAY
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.20Keywords:
competence, competence of special education teacher, children with special educational needs, inclusion, inclusive competence.Abstract
The article notes that in the context of current requirements for the professional activities of primary school teachers of the New Ukrainian School, the problem of forming inclusive competencein today’s conditions becomes extremely relevant. The issues of ensuring the quality of inclusive education are highly ghted, the content and main components are specified. The normative-legal base of inclusive education is analyzed. It was found that in order to ensure equal access to quality education, inclusive educational institutions adapt curricula and plans, teaching methods, forms of organization of the educational process, use of existing resources, partnership with the community, volunteer organizations to the individual needs of children with special educational needs. Inclusive competence is defined as a mandatory level of knowledge and skills required to perform professional functions in an inclusive learning environment. The expediency of including inclusive competence in the composition of key (vital) and professional competences as a special competencies substantiated. The following research methods were used in the process of working on scientific research: theoretical: analysis and synthesis during the elaboration of linguistic, pedagogical and methodological literature on the researched problem; theoretical comprehension and generalization of teachers’ experience and own work experience to determine the state of work on the formation of inclusive competence of special educators; empirical: observation and analysis of classes in the discipline «Social and domestic orientation», conversations with teachers and students, teachers ZZSO.
References
Бойчук Ю.Д., Бородіна О.С., Микитюк О.М. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : монографія. Харків : ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2015. 117 с.
Буйняк М.Г. Методика дослідження психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання. Науковий часопис Національного 12 педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 290–294.
Кузава І. Б. Порівняльна характеристика термінів «інклюзія» та «інтеграція». Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. пр. Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. С. 149–153.
Костюченко Л. В. Готовність майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту ім. Павла Тичини / редкол.: Н. С. Побірченко та ін. Умань : Жовтий О. О., 2011. Вип. 39, ч. 1. С. 61–66.
Кучерук О. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я як результат його підготовки до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. Наук. записки Кіровоград. держ. пед. ун-ту ім. Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2013. Вип. 121(1). С. 109–112.
Миронова С. П. Готовність майбутніх вчителів до запровадження інклюзивної освіти. Зб. матеріалів 7-ї Всеукр. наук.-практ. конф. «Соціально- педагогічна робота в закладах освіти інклюзивної орієнтації». Хмельницький : Хмельн. ін-т соц. технологій Ун-ту «Україна», 2012. С. 252–255.
Софій Н. З. Підготовка педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2016. Вип. 11. С. 170–175.
Чайковський М. Інклюзивна компетентність як складова професійної компетентності суб’єктів навчально- виховного процесу. Педагогіка і психологія професійної освіти. Львів. 2012. № 2. С. 15–21.
Чеботарьова І.О. Етимологія поняття «компетентність» в англомовних джерелах. Наукові записки кафедри педагогіки. Випуск 38. 2015. C.172
Чупахіна С. В. Формування готовності майбутніх учителів до використання інформаційних технологій в інклюзивному навчанні молодших школярів з ускладненням процесів розвитку і соціалізації : монографія. Івано-Франківськ, 2020. 402 с.