ENTREPRENEURSHIP OF A TEACHER OF A NEW UKRAINIAN SCHOOL AS AN EDUCATIONAL PHENOMENON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.13

Keywords:

teacher entrepreneurship, approach, educational entrepreneurship, entrepreneurship, professional competence

Abstract

The article scientifically substantiates theoretical approaches to aspects of teacher entrepreneurship formation in modern educational conditions. A definitive analysis of scientific research on the problems of entrepreneurship, which allows us to consider the concept of “entrepreneurship” as a system of pedagogical actions aimed at developing a pedagogical system, which would aim to form a set of elements of entrepreneurship of teachers of the New Ukrainian School. a characteristic set of entrepreneurial knowledge, skills, abilities to perform professional tasks, determining the trajectory of their own professional growth, implementation of their own business ideas, modernization of their own activities, focused on the success and development of entrepreneurial initiative. Approaches to entrepreneurship in the pedagogical practice of teachers are analyzed. The role and place of educational entrepreneurship in the market of educational services, the essence of educational entrepreneurship and intrapreneurship as fundamentally new methods of managing the market of educational services and the most progressive forms of entrepreneurship are determined. In the process of working on scientific intelligence, the following research methods were used: theoretical: analysis and synthesis during the elaboration of pedagogical and methodological literature on the researched problem; theoretical comprehension and generalization of teachers’ experience and own work experience to determine the prerequisites for the formation of entrepreneurship in education; empirical: observation and analysis of classes with an entrepreneurial background. Further research of the author will be related to the development and implementation of pedagogical technologies for entrepreneurship formation of teachers of the New Ukrainian School, taking into account certain approaches and patterns of educational entrepreneurship, which will observe the dynamics of this process and detail the subject.

References

Гельбак А. Формування підприємливості учня як ключової компетентності для життя : методичні рекомендації. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2017. 24 с.

Дядін А. Дефініція категорії «підприємницька діяльність». Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі і послуг. 2017. № 1. С. 62–72.

Концепція нової української школи. URL: https://www. kmu.gov.ua / storage / app / media / reforms /ukrainskashkola-compressed.pdf.

Манчук Е. Развитие антрепренерства в системе предпринимательской деятельности вуза в условиях модернизации сферы высшего профессионального образования: концепция и механизмы реализации : дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05. Ростов-на-Дону, 2008. URL: https:www. dissercat. Com /content /razvitie-antreprenerstva-v-sisteme-predprinimatelskoi-deyatelnosti-vuza-v-usloviyakh-modern.

Міньковська І. Шкільний вчитель = підприємець. Чи можливо це в Україні? URL: http:// nus.org.ua/ view /shkilnyj-vchytel-pidpryyemets-chy-mozhlyvo-tse vukrayini.

Пачковський Ю. Підприємництво як предмет соціопсихологічного дослідження : діяльнісно-поведінковий аспект : автореф. дис. … докт. соціол. наук: 22.00.04. Київ, 2004.

Пачковський Ю. Психологія підприємництва : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2007. 190 с.

Позняков В. Предприимчивость. Энциклопедия гуманитарных наук. Знание. Понимание. Умение. 2012. № 3. С. 345–346.

Сліпенко В. Особливості розвитку підприємницької компетентності школярів у загальноосвітніх навчальних закладах: Американський досвід. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2017. № 5/37. P. 197–205.

Смерічевська С. Концепція освітнього інтрапренерства як запорука інноваційного розвитку та логістизації національної економіки. Проблеми ефективності використання людських і природних ресурсів України : збірник наукових праць Донецького державного університету управління. Донецьк : Цифровая печать, 2012. Т. ХІІІ. С. 210–220.

Смерічевська С. Стратегія освітнього інтрапренерства: сутність і механізм реалізації. 2015. URL: http://www.experts.in.ua/baza/analitic/index.php?ELEMENT_ID=13553.

Lavaroni C. Bringing the Excitement of Entrepreneurism to the Public Schools. URL: http://www.edentrepreneurs.org/edupreneur.php.

Lăcătu M. Entrepreneurship in education. International Conference Knowledge-Based Organization. 2016. № 2. Р. 438–443.

Hisrich R. Entrepreneurship / intrapreneurship. American Psychologist. 1990. № 45. P. 209–222.

Published

2021-11-26

How to Cite

КІНАХ, Н. (2021). ENTREPRENEURSHIP OF A TEACHER OF A NEW UKRAINIAN SCHOOL AS AN EDUCATIONAL PHENOMENON. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 83–89. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.13

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION