ПЛОЩИНА СОЦІАЛЬНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.21

Ключові слова:

суспільство, соціум, соціальний, соціальна готовність до школи, діти старшого дошкільного віку

Анотація

Здійснено теоретичний аналіз проблеми вивчення соціальної готовності до школи дітей старшого дошкіль- ного віку. Мета дослідження – здійснити теоретичний огляд наукових джерел, присвячений соціальній готов- ності до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку. Методи дослідження: аналіз наукових джерел. Завдання: теоретичний аналіз наукових джерел, як класичних, так і сучасних, щодо проблеми вивчення соці- альної готовності до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку; обґрунтування термінів, таких як «суспільство», «соціум», «соціальний» і терміносполуки «соціальна готовність до школи»; визначення основних показників соціальної готовності у дітей старшого дошкільного віку; розкриття впливу колективу на соціальний розвиток старшого дошкільника; вивчення вимірів готовності до навчання у школі, представлених у зарубіж- них дослідженнях; зазначення ролі батьківського виховання на становлення соціальної готовності до шкільного навчання. Науково-теоретичне дослідження показало, що процес соціалізації має велике значення для розвитку особистості дитини. Суспільний досвід, традиції, культурне надбання, визначені правила та норми поведінки формують у дошкільника особливе ставлення до навколишнього світу. Вивчено зміст термінів і терміносполук; розкрито, що показниками соціальної готовності до школи у дітей старшого дошкільного віку є насамперед сформованість мотивації до навчання, здатність отримувати нові знання, бажання вчитися, вміти комфортно почуватися у новому навчальному середовищі, вміти слухати педагогічних працівників, виконувати їхні завдан- ня, співпрацювати з учнями у класі, доводити свої дії до логічного завершення. Визначено, що соціальний досвід дошкільник набуває у колективі однолітків, під час спільної діяльності формуються індивідуальні риси, самооцін- ка, самовпевненість, самопрезентація, ставлення до самого себе, тобто ті якості, які необхідні під час навчан- ня у шкільних умовах; визначено шість вимірів готовності до навчання у школі, серед яких соціально-емоційна зрілість. Доведено, що соціальний досвід дитина набуває під час взаємодії та комунікації із близьким оточен- ням. Батьківська підтримка, належне навчання та виховання допомагають дитини пройти етап соціалізації. Перспективою вважаємо дослідження соціальної готовності до школи у дітей із логопатологією.

Посилання

Артемова Л. Формирование социальной активности. Дошкольное воспитание. 1999. № 4. С. 39–41.

Белова Е. Влияние внутрисемейных отношений на развитие одаренности в дошкольном возрасте. Психолог в детском саду. 2008. № 1. С. 27–32.

Бєлова О.Б. Особливості прояву емоційних переживань у молодших школярів з порушеннями мовлення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). 2020. Вип. 15. С. 5–14.

Вьюнова Н.И., Гайдар К.М. Проблемы психологической готовности детей 6–7 лет к школьному обучению. Психолог в детском саду. 2005. № 2. С. 13–19.

Римашевская Л. Социально-личностное развитие. Дошкольное воспитание, 2007. № 6. С. 18–20.

Слабко Л.С. Социальная готовность ребенка к школе. European science, 2019. № 9 (19). С. 28–31.

Хапачева С.М., Дзеверук В.С. Социально-психологическая готовность детей к школе как значимый компонент общепсихологической готовности ребенка к школьному обучению. Концепт. 2014. № 12. С. 1–7. URL: http://e-kon-cept.ru/2014/14351.htm.

Bielova O. Patterning types of aggressive behaviour of primary school children with speech disorders. Special education. Vol 2. № 40. 2019. Р. 201–236.

Bronfenbrenner U.A. Dotaznik rodicovskych vztahu. Bratislava, 1969. 271 p.

Bruner J.S. Beyond the information given: Studies in the psychology of knowing. L., 1970. 216 p.

Fayez M., Ahmad J.F., & Oliemat E. Jordanian Kindergarten and 1st-Grade Teachers’ Beliefs about Child-Based Dimensions of School Readiness. Journal of Research in Childhood Education. 2016. № 30 (3). Р. 293–305.

Jose K., Banks S., Hansen E., Jones R., Zubrick S., Staford J., Taylor C. Parental Perspectives on Children’s School Readiness: An Ethnographic Study. Early Childhood Education Journal. 2020. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01130-9

Ladd G.W., Herald S.L., & Kochel K.P. School readiness: Are there social prerequisites? Early Education and Development. 2006. № 17 (1). Р. 115–150.

Mashburn A.J., & Pianta R.C. Social relationships and school readiness. Early Education and Development. 2006. № 17 (1). Р. 151–176.

Pan Q., Trang, K.T., Love H.R., & Templin J. Scholl Readiness Profiles And Growth In Academic Achivement. Frontiers in Education. 2019. № 4. Р. 1–17

Pekdoğan, Serpil & Akgül, Esra. Preschool Children’s School Readiness. International Education Studies, 2016. 10. 144. 10.5539/ies.v10n1p144.

Sheridan S., Knoche L., Edwards C., Bovaird J., Kupzyk K. Parent Engagement and School Readiness: Effects of the Getting Ready Intervention on Preschool Children’s Social–Emotional Competencies. Early Educ Dev. 2010. Jan 1. № 21 (1). Р. 125–156.

Zazzo R. Manuel pour lexamen psychologique de lenfant. Neuchatel, 1960. 304 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-26

Як цитувати

БЄЛОВА, О. (2021). ПЛОЩИНА СОЦІАЛЬНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 139–144. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.21

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА