СУЧАСНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ІНШОМОВНОГО ЛЕКСИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.10Ключові слова:
іншомовна лексика, лексичні навички, комунікативна компетентність, PPP-метод, TBL-метод, метод повної фізичної реакції (TPR), метод асоціативних символів, здобувачі початкової освіти, початкова школаАнотація
У статті схарактеризовано сучасні методи навчання іншомовної лексики здобувачів початкової освіти в умовах реалізації компетентнісного підходу до іншомовної освіти в Новій українській школі. Актуальність дослідження зумовлена потребою використання ефективних підходів до формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів як передумови для їх подальшого успішного оволодіння іноземною мовою на наступному етапі навчання у закладі загальної середньої освіти.У дослідженні представлено два провідних сучасних методи навчання іншомовної лексики: PPP-метод (Presentation – Practice – Production) та TBL-метод (Task-Based Learning), які репрезентують різні дидактичні концепції та реалізують різні рівні мовленнєвої активності учнів. У межах PPP-методу описано етапи презентації, практики та продукування мовного матеріалу, обґрунтовано доцільність використання цього методу в початковій школі завдяки його структурованості та поступовості у формуванні лексичних навичок. У контексті TBL-методу увагу зосереджено на організації навчання через виконання комунікативних завдань у реалістичних, значущих для дітей мовленнєвих ситуаціях. Наведено приклади реалізації окреслених методів під час вивчення теми “Animals” у 2 класі.Як додатковий метод навчання іншомовної лексики в початковій школі, схарактеризовано метод повної фізичної реакції (TPR – Total Physical Response), що передбачає виконання учнями фізичних дій у відповідь на мовні інструкції, сприяючи залученню моторної пам’яті, зниженню тривожності й природному засвоєнню лексики.Також описано метод асоціативних символів, який базується на візуалізації значень лексичних одиниць через зорові, слухові та моторні асоціації, створюючи стійкі семантичні зв’язки без опори на реальні об’єкти.Стаття узагальнює методичні підходи до організації лексичної роботи на уроках іноземної мови в початковій школі, пропонує конкретні алгоритми їх реалізації, а також окреслює перспективи подальших досліджень у напрямі удосконалення лексичної компетентності молодших школярів у процесі вивчення іноземної мови.
Посилання
Гусак Л. Є. Застосування методу асоціативних символів у процесі вивчення англійського лексичного матеріалу. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2011. №17. С. 15-19.
Гусак Л. Є., Гунько О. І., Єфименко Н. Р., Стадник С. В. Англійська мова для дітей молодшого шкільного віку загальноосвітніх навчальних закладів за методикою асоціативних символів : підручник. Луцьк : Волинські старожитності, 2011. 104 с.
Дидактичні та методичні засади компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі : навчально-методичний посібник / за наук. ред. В. Г. Редька ; відп. за вип. Т. К. Полонська. Київ : «КОНВІ ПРІНТ», 2020. 288 с.
Король О. Сучасні методи викладання англійської мови. Філологічні студії та перекладознавчий дискурс: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Івано-Франківськ, 13 листопада 2024 р. Івано-Франківськ : Редакційно-видавничий відділ ЗВО «Університет Короля Данила», 2024. С. 175-178.
Коропатніцька Т., Лабінська Б., Колісниченко Т. Формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів методом повної фізичної реакції. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. №7(111). С. 168-180.
Методика навчання іноземних мов у початковій школі : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Котенко, А. В. Соломаха та ін. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 356 с.
Мітчелл Г. К. Англійська мова. Підручник для 2 кл. загальноосв. навч. закладів (з аудіосупроводом). Київ : Видавництво «Лінгвіст», 2019. 112 с.
Павленко О. Сутність загальноприйнятих методів навчання іноземним мовам. Педагогічні науки. 2021. №78. С. 131-139.
Підготовка вчителя початкових класів до реалізації іншомовної освітньої галузі в Новій українській школі: навчально-методичний посібник / Мєлєкєсцева Н., Гудима Н., Олинець Т. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В., 2023. 140 с.
Hodovanets N., Lehan V. Alternative methods of teaching foreign languages. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2024. №2(26). С. 284-293.
Numonova M. Communicative Methods of Teaching English Vocabulary and Grammar in Context. QO‘QON UNIVERSITETI XABARNOMASI. 2024. №13. Р. 327–330. URL: https://doi.org/10.54613/ku.v13i.1090 (дата звернення: 15.04.2025).
Presentation – practice – production (PPP). URL: ppp.pdf (achilleaskostoulas.com) (дата звернення: 15.04.2025).
Spratt M., Pulverness A., Williams M. The TKT Course. Module 1, 2 and 3. Cambridge University Press, 2011. 256 p.
Using the PPP lesson structure to teach grammar and vocabulary. URL: https://sanako.com/using-the-ppp-lesson- structure-to-teach-grammar-and-vocabulary (дата звернення: 15.04.2025).
What is ‘Presentation, Practice, Production’ (PPP)? URL: https://www.barefootteflteacher.com/p/what-is- presentation-practice-production (дата звернення: 15.03.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





