ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ПОРТФОЛІО ЯК ІНСТРУМЕНТА РЕФЛЕКСІЇ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ДОСЯГНЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.10

Ключові слова:

портфоліо вчителя, електронне портфоліо, педагогічна рефлексія, професійний розвиток, майбутній вчитель початкових класів

Анотація

У статті описано досвід підготовки майбутніх учителів початкових класів щодо створення електронного портфоліо педагога, розкрито його потенціал як засобу, який стимулює потребу здобувачів вищої освіти в самоосвіті, особистісному та професійному самовдосконаленні та забезпечує конкурентоспроможність майбутніх фахівців на сучасному ринку праці. Технологія портфоліо дозволяє вчителеві продемонструвати свій рівень професійної компетентності, узагальнити й презентувати результати педагогічної діяльності, професійні досягнення, набуті знання й навички, методичні вміння, володіння інноваційними педагогічними технологіями, об’єктивно оцінити власні можливості, а також спланувати дії для досягнення кращих результатів. У нормативних освітніх документах затверджено вимогу щодо створення вчителем електронного портфоліо. Перевагою електронного портфоліо є те, що його можна публікувати на сайті ЗЗСО, власному блозі чи сайті, розміщувати в педагогічних спільнотах, у соціальних мережах, демонструючи в такий спосіб рівень професіоналізму педагога та його досягнення. З’ясовано, що у процесі створення педагогічного е-портфоліо здобувачі вищої освіти набувають умінь педагогічної рефлексії, необхідної для професійного розвитку і кар’єрного зростання, вчаться об’єктивно оцінювати та презентувати власні педагогічні досягнення, оволодівають навичками створення особистісно-професійного іміджу, що сприяє формуванню професійної компетентності майбутнього фахівця. Авторами статті змодельовано й описано структуру електронного портфоліо майбутнього вчителя початкових класів. Його компонентами визначено: особисту інформація; навчальну діяльність; науково-дослідну діяльність; міжнародну діяльність, культурно-освітню діяльність; самооцінку професійної компетентності та рівня розвитку професійно-особистісних якостей. Визначено цифрові інструменти для створення е-портоліо: ресурси для створення презентацій (PowerPoint, Canva, Prezi); сервіси Google Sites, Wakelet; платформи для створення власних сайтів Wix, Onepage.

Посилання

Бєльчева Т.Ф., Бєльчев П.В., Коробченко А.А. Електронне портфоліо як інструмент самопрезентації результатів педагогічної діяльності. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2019 р. Вип. 5. С. 59–66.

Бойко О.І. Електронне портфоліо викладача – альтернативна форма оцінки його педагогічної діяльності та професіоналізму. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Серія : Технічні науки. 2017. № 1. С. 150–155.

Вакалюк Т.А., Іванова С.М., Кільченко А.В. Електронне портфоліо як засіб відображення результатів науково-педагогічної діяльності викладачів ЗВО. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип. 1(48). С. 53–58.

Гудима Н., Мєлєкєсцева Н. Формування інформаційно-цифрової компетентності молодших школярів на уроках мовно-літературної галузі засобами онлайнового інструментарію навчання. Acta Paedagogica Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022. Вип. 2. С. 61–71.

Гризун Л.Е. Електронне портфоліо сучасного вчителя як засіб підвищення його професійної майстерності. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2012. № 17. С. 162–167.

Житєньова Н.В. Електронне портфоліо як інструмент самопрезентації майбутнього фахівця. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 212–219.

Кендюхова А.А. Професійне портфоліо: територія успіху сучасного педагога : навчально-методичний посібник. Кіровоград : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2016. 36 с.

Морзе Н.В., Варченко-Троценко Л.О. Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Том 52. № 2. С. 62–80.

Никоненко Н.В. Професійне портфоліо вчителя спеціальної освіти: призначення та структурні компоненти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. Т. 2. С. 13–18.

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 р. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 20.10.2023).

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. № 2736-20). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 20.10.2023).

Сертифікація вчителів: визначені рекомендації, як створювати е‑портфоліо. URL: https://osvitoria.media/news/sertyfikatsiya-vchyteliv-vyznacheni-rekomendatsiyi-yak-stvoryuvaty-e-portfolio/ (дата звернення: 21.10.2023).

Створюємо е-портфоліо. URL: https://sites.google.com/site/ sch10iteach/vcitel-online/створюємо-е-портфоліо (дата звернення: 21.10.2023).

Фамілярська Л.Л. Особливості створення вчителем електронного портфоліо. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2019/04/ familyarskaya-E-portfolio.pdf (дата звернення: 18.10.2023).

Шиман О.І. Електронне портфоліо вчителя як дидактичний інструмент організації дистанційного навчання в початковій ланці освіти. Сучасна освіта: методологія, теорія, практика. V Всеукраїнська науково-практична конференція (з міжнародною участю) (31 травня 2022 року). Дніпро : Акцент ПП. 2022. С. 111–121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-27

Як цитувати

МЄЛЄКЄСЦЕВА, Н., ГУДИМА, Н., КОВАЛЬЧУК, О., & МАРЦЕНЮК, І. (2023). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ПОРТФОЛІО ЯК ІНСТРУМЕНТА РЕФЛЕКСІЇ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ДОСЯГНЕНЬ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 60–67. https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають