ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.10

Ключові слова:

індивідуальність, молодший шкільний вік, новоутворення, навчальна діяльність.

Анотація

Стаття присвячена вивченню проблеми психолого-педагогічних умов становлення індивідуальності молодшого школяра. Визначено теоретичні підходи до проблеми психологого-педагогічних умов становлення індивідуальності молодшого школяра. З’ясовано, що молодший шкільний вік є сензетивним періодом для формування індивідуальності дитини. У процесі становлення індивідуальності важливу роль відіграють новоутворення, які з’являються на базі психічних процесів та станів. Також сприяють позитивна мотивація, адекватна самооцінка, прагнення до самопізнання та саморозвитку, розвинений самоконтроль та саморегуляція поведінки, сформована суб’єктна позиція у процесі навчання. Саме учбова діяльність відкриває нові джерела розвитку пізнавального й особистісного потенціалу. Учбова діяльність розкриває спектр можливих видів діяльності, ознайомлює учнів із ними, дозволяє обирати для себе найбільш цікавий та інтенсивно, мотивовано розвиватися, формувати індивідуальність. Охарактеризовано поняття «індивідуальність» як унікальну динамічну систему, неповторний набір психологічних особливостей дитини, який утворюється шляхом поєднання комплексу відмінностей індивідного (темпе- рамент, стан здоров’я, здібності та інтереси) та особистісного (самосвідомість, соціально-етичний, емоційно- вольовий, потребово-мотиваційний, інтелектуальний розвиток) конструктів. Обґрунтовано комплекс психолого-педагогічних умов становлення індивідуальності молодшого школяра. Процесу становлення індивідуальності молодшого школяра сприяє забезпечення індивідуального підходу до навчання та виховання, врахування вікових особливостей учнів, гуманістичних принципів, діяльнісного та творчого підходів, створення креативного освітнього середовища, забезпечення суб’єктної позиції молодшого школяра, використання спільних форм навчальної діяльності, інтеграція ігрової і навчальної діяльності.

Посилання

Асмолов А.Г. Психология личности: принципы психологического анализа М. Смысл, 2001. 468 с.

Баландина Л.Л. Гендерные особенности детей из многодетных и однодетных семей Пол и Gender в интегральном исследовании индивидуальности человека Под общ. ред. Б.А. Вяткина. Пермь: Книжный мир, 2008. С. 57-74

Божович Л.И. Личность и её формирование в детском М. Просвещение, 1968. 278 с.

Васецька Т.М. Психологічні особливості впливу темпераменту на формування індивідуального стилю учбової діяльності молодших школярів: автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2000. 21 с.

Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. К. Центр учбової літератури, 2012. 424 с.

Кузьменко В.У. Психолого-педагогічні основи розвитку індивідуальності дитини від 3 до 7 років автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія Київ, 2006. 48 с.

Олефір В. Особливості прояву індивідуальних відмінностей молодших школярів Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Серія 12. Психологічні науки. 2017. Вип. 5. С. 110-117.

Остапенко Г. С., Самусева Г. В. Психологічна діагностика та психолого-педагогічний супровід становлення особистісного досвіду молодших школярів Світ психології. 2005. № 2. С. 169.

Павленко В.В. Технологія розвивального навчання Д.Б. Ельконіна – В.В. Давидова Історичні аспекти, сучасний стан і перспективи розвитку системи дошкільної і початкової шкільної освіти. збірник науковометодичних праць за заг. ред. О.О. Максимової, М.А. Федорової. Житомир. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 378 с. С. 11–14.

Психология детей младшего кольного возраста: учебник и практикум для бакалавров под общ. ред. А. С. Обухова. М. Издательство Юрайт, 2014. 583 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологи СПб. Питер Ком, 1998. 688 с

Рибалка В.В. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці: Навчальний посібник. Одеса: Букаєв Вадим Вікторович, 2009. 575 с.

Татенко В. О. Суб'єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології Людина. Суб'єкт. Вчинок: Філософсько- психологічні студії К. Либідь, 2006. С. 316-358.

Фрадинська А. Психологічні особливості розвитку особистості молодшого школяра Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій університету «Україна» № 1(9)/2014 с. 125-127

Чопик С. Розвиток рівня домагань як передумовастановлення особистості молодшогошколяра Збірник наукових праць Проблеми сучасної психології № 15 (2012) с. 760-770

Шибаева С.И. Формирование индивидуальности школьника: состояние проблемы Научные ведомости: Серия Гуманитарные науки. 2012. № 12(131). Выпуск 14. С. 179-183.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-10

Як цитувати

КОВАЛЬЧУК, О. (2022). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 72–78. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА